att plocka växter och dylikt
Jag funderade på en sak, när det gäller växter, grenar av träd osv.
Tar ni grenar och kvistar direkt från trädet eller tar ni dem från marken? Det kan ju vara svårt att veta vilket träd de kommer ifrån om man tar dem från marken…
Finns det någon skillnad i kraft beroende på vart man tar dem ifrån?
Gör ni något speciellt, säger något till trädet, ber om tillåtelse eller ursäkt?
Bara funderade lite…

Jag tar nog helst grenar från marken eller döda träd. När jag tar från levande så sänder jag alltid ett tack eller liknande. Man kan ju komma ihåg trädet och offra något. Tex så kan man vattna trädet ellet växten som ett tack.
Jag vet inte om det är nån skillnad i kraft..
Blommor kan man ju plocka, men jag brukar inte plocka alla blommor från ett ställe utan bara några.
Jag tar inte grenar från marken, då finns ju inte kraften kvar… jag ber om lov först och tackar trädet för att jag får ta del av dess kraft.
Häxanne

Jag tar från trädet eftersom de då innehåller kraft… Men man får vara noga med att inte ta på så sätt att trädet tar skada och dör av det. Man bör givetvis fråga om lov först och tacka sedan… Gärna pyssla om det även i fortsättningen…

När jag var liten och befann mig vid någon strand var stenarna och snäckorna fängslande i bland hittade jag små strandsatta krabbor som var torkade som jag tog hem. Jag kom hem med hinken full och byxfickorna. Är jag i skogen hittar jag ofta grenar och rötter som följer hem. I dag ska jag och min lilla flicka ut och plocka lite ris hade vi tänkt, det gör vi med omsorg, man vill inte skada trädet.
MVH Isnornin

det kan väl även vara en bra idé att "plåstra om" trädet man tagit en gren av har jag hört? dom blöder ju mer eller mindre dom oxå

#5 Ja, det är mycket viktigt att man inte skadar trädet för mycket. I värsta fall dör ju trädet.
Man kan ta med sig tjära och stryka över snittstället.
Jag tackar alltid, oavsett om jag plockar snäckskal på stranden eller om jag tar grenar från träd och växter.
Och frågar om lov om jag hittar ett träd som känns rätt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det är lite olika och beronde på syfte, växter (som örter o dyl) skördar jag med en speciell kniv, jag lämnar alltid en "gåva". Grenar och kvistar försöker jag hitta sådana som fallit ned nyligen. Behöver jag ta en färsk gren, använder jag alltid en sekatör och lämnar en gåva i gengäld.