Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4568 ggr
lovely97
0

MÄKTIG!=P

om man är en häxa hur mäktig kan man va(jag menar med magi) och om man har en häxa eller magi-kunnig som förfäder eller familj kan man ärva dens kraft eller om man var en häxa tedigare liv?

Lore
0

Jag tror att du nog kan få lika många olika svar på den här frågan som det finns medlemmar här.

Personligen tror jag inte på en direkt DNA ärvd koppling men visst kan uppfustringsmiljön påverka.

Sedan tror jag personligen på att allt som vi gör härstammar ut ett uråldrigt energinav som strålar ut genom allt och alla. Och således alla människor har tillgång till och behöver bara öppna sig för den. Det ställe vi föds ur, det ställe vi en gång måste återvända till med all vår kunskap och erfarenhet.

Kraftfull kan vara så mycket olika definitioner. Att flytta fasta ting från A - B säger jag personligen nog är ganska lågt. Mental kapasitet är nog obegränsad.

Kul att du vågar fråga i alla fall.

Simon.

www.urmoderjord.se

lovely97
0

tack =)

Bappho
0

Vi ärver ju det mesta genetiskt, allt från utseende till egenskaper, talanger osv Varför skulle det vara annorlunda just med häxkonst?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

#3 I traditionell häxkonst ärvs kraften/potentialen att bli häxa. Brittiska traditionella witches (för att särskilja detm från den svenska traditionen) brukar benämna det "the red thread", "witchblood" eller liknande.

Det brukar vara ännu en kontroversiell sak som får folk att vända taggarna utåt när jag för fram min mening om vad häxkonst är och vem som är en häxa, eftersom trenden idag är att alla ska kunna få ta del av allt/vara allt, helst utan allt för mycket ansträngning, utbildning eller eftertanke.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Ackinna]
0

Hmm, kanske man ska säga lite vad man tror….

Jag tror precis som allting annat hos oss är genetiskt. Vissa är mycket bättre på vissa saker, "talanger" helt enkelt. Preciss om att vissa är extra bra på att teckna eller spela fotboll. Medan andra är inte alls duktiga eller enbart "bra" (om ni förstår vad jag menar) medan andra är otroligt duktiga (underbarn typ) Sanna sak tror jag gäller magi… alla kan "använda" magi, men vissa har nog skarpare talang än andra… tyvärr kanske man ska säga…

hexsan
0

Knepig fråga, men visst kan en "duktig" häxa bemästra sin omgivning, det är visst. Men eftersom de flesta häxor, tror jag i alla fall, inte arbetar helt planlöst och helt utan samvete, så tror jag att vi aldrig kan bli lika mäktiga som en psykopat t.ex. Fast sen kan vi ju inte tappa makten lika abrupt som en sån, så på lång sikt är vår makt bestående.

Mäktig i betydelsen att kunna bestämma över stora folkmassor blir nog svårt, åtminstone i dagens läge, när Mammon har sånt hårt grepp om folk. Det är svårt att komma åt de själar som sitter hårt fjättrade inuti en plånbok och aldrig får se dagens ljus.

Sen tror jag faktiskt att det kan vara en subjektiv fråga. Man är så mäktig som man känner sej. Och det kan väl vara mäktigt nog att styra i sitt eget universum!

Ytterligare en sak som jag inte kan låta bli att tänka på nu, är hur mäktiga skulle tio häxor vara med en gemensam önskan? Hundra? Tusen mumlande, mässande häxor på vandring genom världen? En växande, häxande massa som mässar en bön. En som mumlande, rullande ekar sej fram som ett hjul som ett hjul som ett hjul som…

Praefatio
0

#6, apropå ditt sista stycke: Kika på kristendomen. Det är/var väl just precis den där växande, mässande massan av människor som drar genom världen - och se vilken genomslagskraft och makt kristendomen har haft, och fortfarande har i vissa samhällen - USA till exempel.

pelle1234
0

Personligen anser jag det är en utvecklings process som man går igenom. Sedan finns det olika invignar ritualer med mera. Om man kan födas till det mycket möjligt…men som sagts innan så kommer du få olika svar från alla på forumet säkert!

Johanna3
0

Jag tror att man kan bli hur mäktig man vill om man är beredd att betala priset.. allt man får är till ett pris.. Jag sysslar mest med läkande magi och är väl vad man kallar en KöxHäxa.. jag har inget behov av att bli mäktigare än så..

Praefatio
0

#9 Otroligt bra sagt :) Den "regeln" kan man nog befästa på det mesta här i livet.