Trollspö
Jag ska göra ett trollspö att använda till att bland annat rita upp cirkeln med i ritualer, och jag funderar på att sätta fast en sten eller något i ena änden. Jag undrar om man måste rena/inviga stenen innan trollspöet används, eller är det bara att sätta dit den? Samma sak med själva spöet och resten av detaljerna på det?
Jag vet inte om det är annorlunda med rening och sådant när spöet "bara" ska användas till att rita upp cirkeln? En del använder ju sin krafthand till det och man renar/inviger väl inte handen innan man sätter igång? Måste man rena allt innan man använder det i ritual?
Det är bra att rena föremål från energier vid produktion, händer som rört vid de osv. innan du köpte de.
Jag anser inte att man skall rena en trädgren eller sten du skaffat i skogen. Vissa menar att man borde det, andra att man aldrig ska göra det och tredje att man visst ska göra det. Det får du själv avgöra.
Varför vill du inte använda din krafthand?
Nej, jag skulle inte heller rena en trädgren tror jag inte. Eftersom den kommer från naturen! Men stenen tänkte jag eventuellt köpa i en affär. Inte nödvändigtvis en kristall eller "magisk" sten, utan kanske en prydnadssten eller något.
Det är inte det att jag inte vill använda den! Jag tänkte att det skulle vara kul att göra ett eget trollspö, och sedan variera mellan krafthanden och spöet. Dessutom gillar jag att pyssla och vill gärna ha personliga magisaker som jag gjort själv.
Jag har förresten läst att man kan rena saker i salt. Alltså hälla salt över föremålen eller lägga dem i salt. Fungerar det bra som rening?

Det är ju en jättebra idé:D
Oavsett om något kommer från naturen eller inte , så om saken ifråga har en värre energihistoria än det du skall fästa det vid tycker jag att du kan rena den. Som idet här fallet stenen du skall fässta vid spöt.
Många har som praxis att rena sig själva innan de påbörjar ritual och liknande. Alltså ta ett renande bad/dusch (beroende på vad du har såklart) och då renas krafthanden också!
Det är alltid klokt att göra en dedikeringsritual för ett nytt föremål (natur eller inte) även om du känner att den inte behöver renas…
är det bättre a+tt man gör en egen eller kan man köppa trollspö och det funkar lika bra? =/

hmm…jag måste ställa någon fråga här, känner jag…
varför ska det inte vara en trädgren från naturen?
varför inte en sten från naturen?
Sen vill jag att ni funderar på frågan "är det bättre att köpa en massproducerad "sak" från en affär som säkert har ett ursprung i taiwan? eller ska jag hitta o tillverka denna sak själv?"
Vad är en häxa?
När kan man kalla sig häxa?
Fundera noga på dessa frågor!
Sen skriv gärna era svar.
(frågorna är inte illa menade, endast för hjälp :)
Nu vet jag att ni är säkert unga o under lärdom, inget ont i detta självklart, men det finns en hel del att lära sig o tänka efter på, studera noga, det är en lång väg att vandra som häxa o man blir aldrig färdiglärd, det är ett drag som gör att hon finner nya sätt o nya vägar hela tiden. Ett annat drag är att "saker" finns o faller sig naturligt för henne utan att hon tänker på det, hon har det med sig.
Det finns många sätt att rena på, om det nu behövs, om man känner att man bör göra detta.
Det som kommer från naturen behövs sällan renas, det är redan i sin renaste form
Uppfatta nu inte mitt inlägg negativt :) utan se det som en uppmaning att tänka djupare.
Ursäkta om jag splittar tråden lite :)
#5 (och delvis #6 också)
I den bästa av världar skulle det vara fantastiskt att gå ut till sin egen bakgård och bara "hitta" en magisk nedfallen gren som i princip har ordet "trollstav" skrivit på sig. Men många av de som idag känner sig och kallar sig häxor bor trots allt i stan och har kanske inte världens bästa tillgång till naturmaterial. Innebär detta att de som bor i stan inte kan kalla sig för häxor? Njae, kanppast. De bör bara vara lite mer uppfinningsrika!
Jag ser inte något problem rent magiskt att köpa din stav om du har besvär att hitta material till den själv. Men det finns en klar fördel med att tillverka själv (eller få tillverkad till sig): Du kan verkligen skräddarsy efter dina egna önskningar och behov! Bara en sådan sak att vi är olika långa och har olika stora händer är ju en stor sak, eller hur? Hur staven ligger i handen är också viktigt (tycker jag då) och det går inte gärna att känna om du tittar på en bild på internet…
Du MÅSTE inte använda dig av en "wand" om du känner det så! Magin sitter inte i sakerna utan i dig själv! Fundera därför på VAD och VARFÖR innan du bestämmer VARIFRÅN!
Femfem: Du kan rena på olika sätt; genom salviarökelse, blanda havssalt och vatten och stänka på, lägga i månljus några nätter eller gräva ner föremålet i jorden några dagar.
Du kan också säga någon passade vers samtidigt, om det får dig att lättare känna att föremålet blir rent. T.ex "Salt är rent, vatten är liv. Genom salt och vatten renas du", kan vara enkelt. Då blir reningen till en liten ritual i sig.
Efteråt bör du också inviga den färdiga staven och ladda det med personlig kraft. Även där en ramsa om du vill, t.ex. "En del av min kraft lever nu i dig, din makt ska endast tjäna mig", eller liknande.
Hoppas det var till hjälp.
#8 Tack!
När man inviger har jag läst att man kan visualisera in kraft i föremålet medan man läser en ramsa. Kan man göra på något annat sätt också?
Man kan utforma en invigningsritual som man själv vill ha den. Men grundtanken är att man ska ladda den med sin personliga kraft. Känner man tillhörighet med sina föremål blir det enklare att använda de, tycker jag.
Googla runt lite på "inviga magiska föremål" eller liknande om du vill ha inspiration. Finns säker folk här med som har bra tips som du kan inkludera i invigningen :)
Så man skulle kunna dansa runt föremålet samtidigt som man läser en invigningsramsa? Om man känner att en dans passar föremålet och det egna arbetet? Och skulle det räcka att enbart hålla i föremålet samtidigt som man läser en ramsa?
Jag ska läsa på både nätet och i böcker om det här. För mig är det viktigt att allt blir rätt och jag vill ogärna lämna något åt slumpen. Det är därför denna sidan allt som oftast fylls av mina frågor. x)
Ja om du nu vill det. Det ska kännas bra och korrekt för dig, finns inget fel med att hitta på egna ritualer. Gör det bara mer personligt.
Jag har aldrig utformat en egen ritual eftersom jag fortfarande känner mig osäker på om jag klarar av det. Därför tycker jag att det är bättre att vänta ett tag. Jag frågar mycket eftersom jag gärna vill ha så tydliga riktlinjer som möjligt att utgå ifrån så att jag vet att det inte blir fel.

Du kan rena delarna eller när allt är klart så att säga men om du ska rensa och rena så kan du säga att dess natur ska bestå.
#14 Tack!
Förresten, går det bra att använda vanligt salt (sådant vi har till matlagning) och blanda med vatten när man renar?

Man brukar rensa och rena dem genom de olika elementen dvs vatten, jord (salt), vind(rökelse salvia) och eld..
Ja, men vet inte om det är så bra att föra en trädgren genom en ljuslåga.. men stenar och annat går bra att rena genom elementet eld.
Och ja, du kan använda "vanligt" salt.

kan ha den öve rlågan med eller så kan du se "elden" gå genom dig till föremålet i andra handen…dock aldrig testat de sista själv,
Jag är ju själv ny innom craften men ajg tänker som så att det inte spelar någon roll vad elerl hur du gör med dina föermål. Det är magiskt när du känern att de är magiskt.
tex kan du som stav. använda en fint fixad gren du hittat ute, men lika gänra en glittrig trollspä från barnavdelningen om de känns rätt.
Det är vad som känns bra för dig.
Känsn det som att du behöver ren gör det.
Vet inte om ni mer kuniga hålelr med om denna syn. Men det är vad jag mer och mer börjar komam till insikt med just nu.
Gör de hur stort elelr litet du vill.
vad coolt :O
vad coolt :O
två gånger joy XD
När jag sysslade mer med naturmagi än.. ja, vad man nu kan kalla det jag sysslar med nu, så letade jag länge efter rätt stav - i flera år - men inga pinnar jag hittade i skogen kändes bra. En decemberkväll gick jag på Liseberg och hittade ett stånd som bland annat sålde 30 cm långa kanelstänger. Jag har alltid haft kanel som en av mina absoluta favoritsmaker och när jag såg stängerna så tänkte jag direkt att där, där har vi ju min stav! Köpte den som var rakast och som kändes bra i handen. Hemma lindade jag ett handtag av skinn och surrade fast kristaller med silvertråd i en spiral längst med hela staven. Högst upp fäste jag en spetsig bergskristall.
Mycket vacker stav, som jag tyvärr inte har kvar längre. Jag renade den för övrigt inte, gör sällan det med mina föremål, men höll en liten invigningsritual i dess ära.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#24 Vad kreativt! Och måste lukta gott också :)
Vet faktiskt en tjej som efter flera år inom häxkonsten använder en glitterstav i plast :)