Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 5001 ggr
[Ackinna]
0

Pepparmynta & Mynta

Hejsan alla!

Jag blev lite fundersam. Igår blockade jag in den torkade myntan som jag hade haft hängt ute i stugan för torkning i ett par veckor.  Lät den stå i ett dygn inne för att fukten skulle dras ur innan jag la upp dem i burkar. Men jag blev som sagt fundersam.

Pepparmynta och Mynta, är det olika krydda eller är det samma sak, bara att man skriver olika??

Melusina
0

Mynta är ett växtsläkte som omfattar många olika slags myntor, exempelvis pepparmynta, gråmynta, grönmynta, vattenmynta och äppelmynta.

Mauo
0

Wikipedia-Mentha

Längre ner under Species har du rätt många^^

Köpte själv en mycka att odla inne i en kruka för någon månad sedan. Först efter att jag torkat ett par blad på prov upptäckte jag att min "Mentha Spicata" var samma som Spearmint, vilken smaken och lukten av, jag helt enkelt inte klarar av. Den brukar ofta förekomma i typ tandkräm och tuggummin.

Hursom. Det var bara min story:)

[Ackinna]
0

Men har de någon magisk påverkan vilken det är? Eller har ungefär dem samma magiska egenskaper??

Mauo
0

Jag skulle nog säga att de har samma. Men allt har ju de egenskaper man laddar dom med ;)

Bappho
0

#4 Håller inte med dig riktigt att örter och växter har de egenskaper man själv laddar dem med. Även om man har ett "syfte" med dem när man använder dem så har de alldeles egna egenskaper också :) Annars kunde man ju gå ut och plocka vilket grässtrå som helst ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Ackinna]
0

Håller med… föremål kan man ladda… men inte örter… örter har sina egenskaper…

I alla fall.. igår la jag taro-kort-- äntligen, var ett bra tag sedan jag la taro, har av någon anledning inte haft riktigt ro till det. Men i alla fall.. jag använda min myntha i "ceremonin" under taro-kortläggningen och jag kände att det faktiskt gjorde läggningen enklarre.. så kan rekomendera mynta/pepparmin som "ökelse" eller något när det kommer tilltao-läggning. Pepparmynta ska ju öka psykisk förmåga så… kankse kan vara något för er som sysslar med spådom att använda.

Mauo
0

Såklart har örter egenskaper^^

jag syftade mer på utöver det. :)