Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4707 ggr
Onn
0

Renande: varför?

I ett par trådar just nu förekommer frågor om renande; ifall man måste rena verktyg inför en ritual eller om man behöver rena föremål man exempelvis hittat i skogen. Både frågorna och många av svaren får mig att vilja poängtera två saker, med utgångspunkt i hur jag själv ser på saken:

1. Man måste inte göra någonting. Eftersom häxkonst är ett så otroligt brett begrepp och det finns så väldigt många olika sätt att vara häxa kan ingen tala om för någon annan exakt hur en viss rituell handling måste utföras, om det inte handlar om en specifik häxkonsttradition. Jag kan inte tala om för en annan häxa att man alltid (eller aldrig) ska rena föremål från naturen om jag inte vet exakt hur just hon arbetar och väljer att se på magi och renande, eftersom varje persons utövande bygger på just en personlig utgångspunkt. Om frågan däremot ställs inom ett visst sammanhang, som exempelvis "behöver jag rena cirkeln innan jag öppnar riktningarna i en traditionellt wiccansk ritual?" är det förstås en annan sak. För att veta om man behöver rena ett föremål eller ej behöver varje enskild häxa fundera på hur just hon ser på sitt magiska utövande och på renande. Detta leder vidare till nästa punkt.

2. Vad är syftet med renandet? I många inlägg får jag intrycket att den som frågar eller svarar har en aningen oklar uppfattning om vad man egentligen vill uppnå med att rena ett föremål. Somliga hävdar att man inte behöver rena "naturliga" föremål eftersom de redan innehåller "ren energi", medan andra menar att de kan ha dragit på sig illvilliga andar eller liknande, och därför behöver renas.

Som jag ser det handlar renande inte i första hand om att bli av med något dåligt eller "ont", utan snarare om att ta bort ovidkommande saker. När jag renar mig själv inför en ritual är jag inte ute efter att bli ren från synd eller dåligheter, utan helt enkelt att göra mig av med allt jag samlat på mig under dagen utan att ens tänka på det, som kan störa det jag vill uppnå under ritualen. När jag renar min cirkel gör jag det inte för att driva ut illvilliga energier, utan för att bli av med alla de vardagliga intryck som rummet samlat på sig i sin dagliga existens som vardagsrum; jag tömmer det på oväsentligheter för att kunna fylla det med de saker jag verkligen vill ha där under ritualen.

Jag hittar en pinne i skogen som jag tycker passar som stav. Jag bearbetar den, ristar runor i den och fäster en sten i änden. Sedan renar jag den, inte för att jag tror att den bär på illvilliga andar utan för att jag därefter ska kunna fylla den med de specifika krafter jag vill ha i en stav. På så sätt gör jag den till just min magiska stav, snarare än bara en pinne med en sten i änden. Renandet fungerar här som ett sätt att förbereda verktyget för att fyllas på med det jag själv väljer att ladda det med.

Visst kan det hända att man behöver rena saker för att de innehåller mer direkt illvilliga energier eller andar. Men enligt min erfarenhet handlar det mycket oftare bara om att tömma ett föremål på saker som inte hör dit, som en del av förberedelsen inför användandet i en ritual. Det spelar då ingen roll ifall en sten är "naturlig" eller ej och aldrig har rörts av människohand. Jag renar den för att den nu ska vara något annat än en sten som ligger i skogen.

Nu kan man förstås ha en helt annan syn på renande än jag har, och anse att det enda som egentligen behöver renas är det som har en uttalat negativ energi, är kopplat till en direkt illvillig kraft eller liknande. I så fall behöver den där stenen kanske inte renas. Eller så behöver den det. :) Jag menar inte att mitt sätt att se det här är det enda rätta. Det jag vill framhålla är att var och en själv måste fundera på vilken syn man har på det här, och vad man vill uppnå med sitt renande. Om man inte vet det är det omöjligt att svara på om något "måste" renas eller ej.

Miyu
0

Jag anser inte att man behöver rena saker man hittat i naturen. Men alla tycker olika om rening och varför det bör göras.

När man arbetar med magi kommer man i kontakt med olika energier; det är egentligen vad allt handlar om, att rikta energi för att uppnå det man vill.
Vissa föremål kan ha negativ energi från tidigare användning el helt enkelt bara att det varit "någon annans" eller rörts ofta av andra.

Då känns det oftast bättre att rena och inviga de innan man jobbar med dem. Så det blir som ens allra egna.

hexsan
0

Tycker att du lyfter fram många viktiga infallsvinklar och väsentligheter som man gärna ska fundera på.

Tror att jag själv litar ganska mycket på min intuition. Ibland renar jag av praktiska skäl, ibland av andliga. Andra gånger renar jag inte alls.

Jag tror att om man är nybörjare på området, så är det kanske viktigare att rena en gång för mycket än en gång för lite. Tror att man t.ex. ska ta med sin egen rädsla i beräkningarna när man väljer att rena eller inte. Är man räddhågsen, så tror jag att det är bra att rena ofta och mycket, så att man inte ska känna sej osäker i onödan.

För egen del tror jag att jag är mest rädd för människors påverkan, så jag renar nog gärna föremål efter andra. I övrigt så är jag nog inte så rädd för att saker ska slå slint. Jag känner mej själv och vet var jag står. Visst kan jag snubbla och göra smått tokiga saker och visst blir jag påverkad, men det varar aldrig länge. Jag passar i min form och dit måste jag alltid återvända för eller senare, eller så knäcker man mej och ja…

Tänker också att om man är minsta tveksam till om man ska rena eller inte, så ska man nog rena. Det är ju inte så bra att gå in i sitt magiska arbete med en massa tvivel. Eller får man helt enkelt vänta med att arbeta med det aktuella föremålet tills man känner sej bekväm med sitt val?

pelle1234
0
Onn
0

Jag ser renandet som en standardförberedelse i stort sett i alla rituella/magiska sammanhang. Det handlar då som sagt inte om att driva ut något direkt dåligt, utan just om att "nollställa" ett föremål, en plats eller något annat inför det rituella syftet. Det innebär inte heller att jag gör mig av med allt som det aktuella föremålet bär på, inklusive dess inneboende egna natur; även om jag renar den ekpinne jag vill använda som stav kommer den fortfarande att bära på de egenskaper  som gjorde att jag valde den från första början, både som ek i allmänhet och som specifikt ekträd. Renandet blir ett sätt att klargöra att ett rituellt/magiskt arbete ska ske, både för föremålet och inför mig själv.

Jag brukar alltså själv inte fundera särskilt mycket över vad som behöver renas eller ej inför varje enskilt fall, utan renar i stort sett alltid, som en del av min inarbetade rituella praktik. Sen finns det förstås undantag, där ett föremål kan kännas "färdigt" utan att behöva förberedas genom rening.

[Hagtorn]
0

Jag renar i ingenting av de föremål jag använder, utan låter föremålen "komma till mig", intuition, de är mina att använda. Jag har haft en och samma stav (inte spö, använder jag inte) i 25 år, funnen på en skogspromenad, orenad då som nu. Däremot renar jag alltid platser där jag kastar mina cirklar inför ritualer, även min fasta stenring i trädgården, var gång.

Rätt eller fel?! Ingen aning, men det känns rätt för mig.
Bleesed Bee
/Hagtorn

Onn
0

Nej, min poäng är väl just att det inte finns något allmängiltigt rätt eller fel här, utan att var och en själv måste fundera ut hur man vill göra, beroende på hur man ser på magi, rituellt arbete och sin egen tradition och praktik. Det viktiga är då att man tänker efter själv och inte bara gör som någon annan säger utan att fundera igenom alternativen först.

[Ackinna]
0

Som Onn säger så finns det väl varken rätt eller fel när det kommer till Magi, vi alla har väl olika sätt att bruka magi och dessutom hur magin fungerar egentligen. En sak som kanske fungerar för en person. låt oss säga en ritual, spell eller ja vad som helst, den kanske inte fungerar för en annan häxa… medan en annan kan kasta "formeln" (nu använder jag lite lättare termer för att alla kanske ska kunna förstå vad jag menar)

Det samma gäller (vad jag tror) så är rening både för oönskade effekter m.m. Men när jag renar föremål och platser är det för att tabort negativ energi, Negativ energi kan vara egentligen vad som helst, onda krafter, mänsliga främmande "krafter"… i min mening är det den negativa energin ska kan påverka den magi som vi genomför. Jag är noga med att tänka på att rena föremål eller platser(o dylikt) om någon olovligt har rört vid foremålet eller besökt en plats… Man vet inte vilka eneriger föremålet har blivit "nersmittad med"