vad är en wicca?
ÄR INTE WICCA OCH HÄXA SAMMA SAK? JAG VET VAD EN HÄXA ÄR MEN INTE VAD EN WICCA? ÄR DOM SAMMA SAK ELLER LITE ANORLUNDA? FINNS DET ANDRA NAMN FÖR SÅNA SOM HÅLLER PÅ MED SÅNT?
Wicca och häxa är inte synonymt med varandra idag även om själva ordet wicca (uttalas witcha) är en äldre form av det engelska ordet witch. Men en wiccan är en witch/häxa. Däremot finns det grupper av människor som kallar sig häxor/moderna häxor utan att ha något alls gemensamt med det wicca står för idag.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#1 Jag håller inte med om att det går att generalisera att alla wiccaner är häxor/witches, inte ens i den moderna, luddiga bemärkelsen.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#1 Men, hur menar du nu Bappho? Generellt sett ser man väl ändå wicca som en religion, formade kring en gud och en gudinna, som innefattar magi/häxkonst som en del av själva utövandet, och en häxa som någon som sysslar med häxkonst och magi men som inte alls nödvändigtvis behöver tro på en gud och en gudinna?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#2 Menar du då att många wiccaner idag har separerat sig ifrån häxbegreppet (ludd, ludd)?
#3 Vad exakt undrar du vad jag menar? :)
#4 Eftersom "häxa" idag kan betyda i princip vad som helst är min erfarenhet att en hel del svenska wiccaner helst undviker att kalla sig häxor. Man vill helt enkelt inte förknippas med alla de New Age-företeelser som i dagsläget ofta beskrivs som häxkonst, och väljer därför att bara kalla sig wiccan.
För att förtydliga det jag skrev #1, jag har en förmåga att ludda till det :)
Jag tänkte som så, att om man ser tillbaka till wiccas rötter så handlade det om något som utövarna kallade witchcraft, de såg sig själva som initierade i en urgammal "häxreligion". Sen om det var det eller inte är en annan historia förstås.
Jag inser förstås att allting förändras och utvecklas, men kan man sudda ut häxan och häxkonsten ur det hela?
#6 Jag särskiljer på "witch/witchcraft" och "häxa/häxkonst" när jag menar den traditionella formen (British traditional witchraft resp. svensk traditionell häxkonst) eftersom de skiljer sig åt (även om de även delar vissa drag). Ur den synvinkeln har wicca inget med häxkonst att göra.
Ser man det från det andra håller, dvs ur wiccansk synvinkel är det ju som Onn säger, även jag känner svenska wiccaner som inte kallar sig häxor p.g.a. associationer eller, i minst ett fall, för att personen i fråga inte utövade trolldom/magi i någon form utan "bara" såg sig som religiös utövare.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
#6 Även om Wicca började som en förmodat uråldrig häxtradition är de flesta wiccaner i dag medvetna om att de utövar en religion som inte är äldre än runt 60 år, om än med vissa rötter i äldre traditioner. Från början kallade man sig heller inte alls Wiccan, utan just Witch. Allteftersom benämningen Wicca blivit vanligare än Witchcraft för religionen i engelskspråkiga länder har antalet utövare som hellre kallar sig Wiccans än Witches också ökat, även om det fortfarande är betydligt vanligare att engelskspråkiga wiccaner kallar sig Witches än att svenska wiccaner kallar sig häxor. Generellt sett verkar man göra mer skillnad mellan Wicca och häxkonst här än i exempelvis England eller USA.
Det är naturligtvis bra att vara medveten om sin historia som wiccan, och minnas att den tradition man är en del av började som ett förmodat återskapande av någon sorts uråldrig häxreligion. Men det betyder ju inte att man i nuläget också måste kalla sig häxa.
#7 Jag tycker ändå att det är konstigt att man då väljer att använda sig av ordet wicca för att beskriva sig själv :) Men det är ju jag förstås. Finns ju många ord i historien som har ändrat betydelse med tiden :)
#8 Jag är väl konservativ av mig ;)
Bappho, nu är jag med dig :)
Tror dock personligen att när en ung människa frågar vad skillnaden mellan wicca och häxkonst är, så kanske man ska skippa historien och ge ett mer uppdaterat svar. Det är som att få frågan "Vad är en klocka?" och svara "Det är ett kupformat föremål i vilket det hänger ett lod, och föremålet är till för att utmärka en i förväg bestämd tidpunkt", istället för "Det är ett föremål som visar vilken tid det är på dagen. Tiden kan visas via en sk urtavla eller medelst digitala siffror." Inget av det är fel, inte tvärtom är båda svaren korrekta, men för den som inte har en aning om vad en klocka är men gärna vill veta så är det kanske bättre att ge en uppdaterad och modern förklaring… och möjligen tillägga att klockans ursprung grundades i det där kupformade föremålet.
Eller ponera att en av mina ridelever ska ha sin första ridlektion någonsin. Då börjar jag med att gå in på det för tillfället mest relevanta, nämligen hur man får hästen att gå framåt, stanna och svänga… inte börjar jag med att förklara hur man galopperar. Det kommer ju senare.
Fast det är ju min uppfattning. ;)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#3 "Generellt sett ser man väl ändå wicca som en religion, formade kring en gud och en gudinna, som innefattar magi/häxkonst som en del av själva utövandet, och en häxa som någon som sysslar med häxkonst och magi men som inte alls nödvändigtvis behöver tro på en gud och en gudinna?"
Detta tycker jag var en enkel och klar förklaring, gillar den.
Jag tror alla svarar på det sätt just de tycker är relevant. Mitt svar speglar mina åsikter i ämnet :)
Så sdom jag uppfattar och ser Wicca och Häxa. är att Wicca är en benämmning på "religionen"… bara för att du är Wicca betyder det inte att du är häxa… lika väl som att du kan vara häxa utan att vära en Wiccan. Jag är häxa, inte wiccan, eftersom jag inte har de wiccanska traditionerna, gudarna.
#15 Här är en: Vad är häxkonst?

Man brukar inte kalla sig wicca, men de senare åren har många gått över att kalla sig för wiccaner, (en wiccan)
Ursprungligen syftar detta ordet på prästskapet som praktiserar wicca religionen. Blir man invigd i detta så för det även med sig en "verktygslåda" Men det är inte alla som kallaer sig wiccaner som invigs i prästskapet. Och som inte vet vad som finns i denna verktygslådan, och ännu minre hur man använder den.
Med praktik syfter jag inte på de ritualer som utövas av prästskapet, men även till den praktik och roll dessa har som botare, helare, spåkunniga, besvärjare, hamnskiftare & trolldomsutövare i andra sammanhang.
Men detta är beroende på vilken tradition inom wicca man tillhör, Jag tror det nästan är som Onn skriver; att det inte alla wiccaner som utövar häxkonst, men som fokuserar enbart på religionen.
Lite långsökt blir det dock om man placerar häxor/besvärjare och new age -sysslare i samma fack.
Fenomenet "Att plocka russin ur bullarna" är det många som gör, både de som sysslar med new age och de som gärna vill kalla sig för wiccaner.
#18 Jo, det är klart att det finns en hel del personer som kallar sig wiccaner fast de i själva verket sysslar med något som närmar sig New Age snarare än Wicca. Jag menade bara att många av de wiccaner jag träffat som väljer att inte kalla sig häxor gör detta just för att ordet häxa i ännu högre grad kommit att användas i New Age-sammanhang.