Elementens symboler.
Hej alla där ute i vintern eller höstrusket (mild vinter i norr just nu, så just här har jag ingen snö
) Skulle vilja få lite inspiration och vill veta vilka föremål du associerar till elementen (4 eller fem, jag kör med fyra) vatten, luft, eld och jord. Alltså, vilka fysiska ting anser du representera elementen?
Själv känner jag mig ganska traditionell: Eld-Eld (ljus), jord-jord, stenar, lera, växter, luft-rökelser, vatten -vatten(bägare med vatten). Läste någonstans att fjädrar "hör ihop med" vatten, men jag anser starkt att det symboliserar luften :)
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
Du kan ha salt för jord, rökelse eller en fjäder för luft, ljus för eld och vatten för vatten.
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Kan ta och tipsa om en av de vackraste symbolerna för jord jag har hittat -Dorodango, en kula av jord. Lite geggig att tillverka men när den är klar så har man en symbol för jorden som passar sig bra på altaret och är lätt att ta med sig.
#2 Berätta gärna mer om denna Dorodango. Låter som något roligt att göra för oss pyssliga :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#0 Ja, det finns ju mycket man kan använda sig av förstås…
Just nu har jag på mitt altare en liten kittel för Jord, en skål med vatten för Vatten, rökelse för Luft och Eld.
Fjäder symboliserar också för mig Luft, hade gärna haft min fjäder framme på altaret men då blir katterna tossiga. Och fjädern uppäten. 
#2 Så vackra!
#2 Missade helt länken :), sorry…

#5 lätt hänt :)
Det finns fler sidor med instruktioner för tillverkningen om man söker på nätet. Själv gillar jag dem speciellt för att den runda formen även för tankarna till Moder Jord. Och att man kan få dem så vackra utan att bränna dem så ja, man får använda vatten för att forma dem men i den slutgiltiga produkten är det inget annat än jord.
Det hade varit intressant med att ha fyra klot av de olika elementen. Jord som sagt, Ett klotljus för eld kanske eller ett klot av växtdelar som kan stå och glöda som rökelse, ett kot av is för vatten. Hm, luft blir svårt…
www.urmoderjord.se
Att ha elementen i fyra lika glas tycker jag är vackert och stilrent. Jag har det inte själv. Är rädd för att mina altaren är allt utom stilrena :)
#8 Jag får medge att även mina altare inte är stilrena, de är färgade av vad stunden begär. Ute i naturen använder jag oftast inget altare, det känns för mig överflödigt. Men i mitt hantverk är de fem ständigt närvarande.
Kol har jag använt för jord förut.
www.urmoderjord.se
Puttar upp denna tråd som ett svar på vad som kan representera luft.

Nu är jag medveten om att jag är "sent ute", men nu när tråden är upp-puttad så; LORE, du skriver " i mitt hantverk är de fem ständigt närvarande" - vilket är det femte? =)
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
Ande väl?
Om ni pratar om elementen. 
Ande är inte helt fel. Det är svårt att sätta fingret på det. Jag har inte själv idenifierat det femte mer än som energi. Det är min egen del i det hela vad jag tillför av mig själv av min ande kan man säga, det som får de fyra att få liv. Den femte är alltid med mig, jag känner den i vart hammarslag i vart pänseldrag men vad det är kan jag inte svara på.
www.urmoderjord.se