Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 6700 ggr
TheWitchSpirit
0

Örtblandningar & hopkok

Har ni örtblandningar att dela med er av får ni gärna göra det här. Själv kan jag skriva receptet på min senaste örtblandning.

Koka lite vatten, kanske 2 deciliter. När det kokat klart, tillsätt 2-3 brännässelblad. För extra beskydd, använd 5 blad. (brännässlor står för beskydd, går att häva trolldom riktad mot dig.) Låt bladen tillstätta sin styrka till vattnet och plocka sedan ut bladen. En bra idé är att plocka lite persilja (helst egenodlad, men köpt går bra) och hälla i.
Sedan tar du ut persiljan också. (Persilja står för hälsa.)

Sedan är det upp till dig vad du förvarar brygden i. Jag använder små flaskor. Jag har hört att de flesta häxor bränner sina örter, istället för att koka dem, men som sagt har alla sina egna sätt. Jag till exempel tänder en tändsticka och doppar i brygden medans jag uttalar en formel. Jag vet inte om jag ska skriva upp formeln här eller om ni ska komma på egna. Tror att det sistnämnda är bäst.

[wylga]
0

Än så länge använder jag mest örter till té, men jag har ett må bra-té som är riktigt bra att ha när man känner sig lite nere.

Jag brukar blanda johannesört, citronmeliss och ljung i en tesil och låta det dra i ungefär tio minuter, och sedan dricka det. Och njuta. :}

Alwyn
0

#1 aaah även en smärtstillande dryck Glad säkert toppen mot mensvärk!

[wylga]
0

#2 Det kan jag mycket väl tänka mig att det är. :) Jag har dock hittills haft turen att inte drabbas av mensverk, så jag kan inte ge något bevis på dess inverkan.

TheWitchSpirit
0

Det låter riiiiktigt gott faktiskt!
Måste testas inom kort! :)

PernillaD
0

Ljung? Hmm… Var kan man få tag i det?

Vekka
0

Ljung plockar man när den blommar ute i naturen :) vet inte om man kan köpa färdig torkad?
Ljung är framför allt bra för dom som lider av återkommande urinvägsproblem.
Men har används till mkt annat också genom tiderna ex. elda med, strö till djuren o sänghalm :)

[wylga]
0

Efter ett par dagars kur med ljung- och kamomill-te fick kunde jag åter sova lugnt och djupt. Riktigt härligt att se att det fungerar åtminstone för mig. :)

Sarahammar
0

jag är helt förälskad i örtte och brygder! Blanda och skapa, det är min favorit! Underbara tips!

Vart kan jag få tag i Johannesört? Glad

[wylga]
0

#8 Färsk johannesört kan man plocka själv på sommaren. Annars kan man köpa en planta från till exempel en plantskola, men jag skulle tro att säsongen är slut för även det just nu.

Förmodligen kan man köpa torkad johannesört från någon hemsida som säljer sådant. Kan eventuellt finnas på hälsokosten också. :)

Sarahammar
0

Tack! Ska försöka fixa fram någon sådan! :)

Ahradia
0

Och som vanligt när jag ser folk rekommendera Johannesört så vill jag bara påpeka att man skall snacka med sin läkare/barnmorska om man använder preventivmedel att kolla upp så örten inte slår ut preventivmedlet.

/Hönsmamman

Witches don't get mad, they get even.

silverhuldra
0

Gäller även andra mediciner kan då jag passa på att påpeka.

Mvh. Silverhuldra

[wylga]
0

#11 & #12 Oj, den tanken har inte ens slagit mig. Bra att veta! :)

skogsbergs-anna
0

Johannesört slår ut de flesta "riktiga" läkemedel men särskilt blodtrycksmedidin och P-piller.

Skogsbergs-Anna

Gör hellre fel än inget alls.

Frida97
0

Var köper man Johannesört?

Eller är det bäst att odla själv?

Vekka
0

#15 Går utmärkt att odla om man vill, utomhus, är ingen som trivs i kruka inomhus, går också i stora urnor på balkongen om man har mkt sol där, är lättodlad på friland.
Annars plockar man blomkorgarna när dom blommar ute i det vilda, att tänka på när man plockar dom är att inte klämma i sönder blomman.
Går kanske att köpa torkad i någon örtshop, kolla tex. örtagubben, Änga gård, finns flera som kan ha.

Frida97
0
#16 tack det ska jag göra:D
[wylga]
0

Någon som förresten vet någon ört eller liknande som kan fungera mot munsår? Jag drabbas ofta av munsår när jag är stressad, och det vore fint om det finns något billigt som hjälper, eftersom allt på hälsokosterna kostar så fasligt mycket…

skogsbergs-anna
0

Jag brukar göra ringblomssalva men citronmelissalva ska visst vara väldigt bra på just munsår. Lycka till

/Skogsbergs-Anna

Gör hellre fel än inget alls.

[wylga]
0

#19 Åh, tack så väldigt. Måste prova det. :)

Frida97
0

Åå tack (#18) att du frågade för jag har också undrat det:)

Tack (#19) för svaret också:)