Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 903 ggr
[Caroline92]
0

Intervjuv till min uppsats?

Hej!
Jag ska ju skriva en uppsats i skolan om wicca och schamantism…tänkte fråga om det är någon som skulle vilja bli intervjuvad?…Vet inte än vilka frågor jag ska ställa, men om någon är intresserad så kan jag börja tänka lite på det :) Skicka ett PM eller skriv här, spelar ingen roll för mig =)

Skirr
0

jag kan eventuellt svara på frågor om wicca, förslagsvis lägger du ut frågorna här, så kan ju fler svara..

[Caroline92]
0

#1 Okej
Jo, men det är meningen att det ska vara som en intervjuv, och det blir det inte om det är flera som svarar, inte en sån sorts intervjuv jag vill ha iaf =P Men det var ett bra förslag iaf :)

//Caroline

Ceriadwen
0

Jag ställer gärna upp. Glad Tycker det är roligt med intervjuer.

skogsgubben
0

Jag ställer gladeligen upp på en intervju. Har ställt upp tidigare för en som gjorde en uppsats på universitetet.

Shamanism är jag nog bäst på att bli intervjuad om, även om jag vet en del och pysslar med wicca. Men shamanismen är min grundaktivitet.

[Caroline92]
0

Hej =) Nu är det så att imorrn ska uppsatsen in :S Så jag måste ta å göra min intervju. Jag lägger upp frågorna här så kan de som vill svara, antingen pm:a eller svara direkt här.

*Vid vilken ålder upptäckte/blev du att du Wiccan/häxa
*Vad säger din familj/omgivning om det, Har du berättat det för dom. Om inte, varför?
*Har du något häxnamn? Om ja, vad? hur fick/upptäckte du det?
*Är du solo eller är du med i något Coven? om ja, vilket?
*Vad använder du för redskap?
*Vilen/vilka högtider firar du. Varför just dom/den? Är någon extra speciell? Varför?
*Tror du på någon speciell gud/gudinna?
*hur tillber du honom/henne?

Vill ni skriva något övrigt så är det bara fritt fram =)
Vill gärna ha med erat namn (räcker med förnamn) och ålder. Men det är frivilligt att skriva.

Ni behöver ju självklart bara svara på de frågor ni vill. För jag vet att vissa inte vill avslöja sitt häxnamn. Och jag vet inte om ni som är med i coven får avslöja vilket o.s.v.

Mvh: Caroline

[Caroline92]
0

Någon som har några siffror på hur många wiccaner det finns i världen? både de som är med i covens och de som är solo?

zeretki
0

Ska den vara färdig imorrn?? Wow, hoppas du skriver snabbt. ;)

[Caroline92]
0

#7 Ja det ska det. Men jag är klar med själva uppsatsen, det är bara intervjun kvar =)

[Caroline92]
0

Snälla!? Börjar bli lite desperat, måste skriva klart uppsatsen innan kvällen ju :S

Skirr
0

Hej Caroline92, ska försöka besvara din frågor.

1. Jag var i 20-års åldern och läste Dannie Druehylds bok "Häxans handbok" vilket gjorde mig intresserad och nyfiken.

2. Jag har varit helt öppen med mitt intresse och bara blivit positivt bemött. Numera kallar jag mig wiccan,

3. Ja, Skirr som kommer från den fornnordiska mytologin och speglar mitt intresse för wicca med tydliga fornnordiska drag.

4. Jag verkar som solitär wiccan eftersom det passar mig bäst just nu.

5. Eftersom jag är wiccan, använder jag bägaren, athame, staven och pentakeln (altarpentagrammet).

6. Jag firar årshjulets alla högtider, dvs 8 stycken samt fullmånens högtid. Årshjulet avspeglar den wiccanska tron på Gudinnan och Guden och vördnaden för naturen.

7. Både Gudinnan och Guden med en rad olika namn!

8. Framför allt i samband med årshjulets högtider men också mellan högtiderna genom meditation, ljuständning och genom att vara mycket i naturen.

Hoppas detta kan vara till nån hjälp!

[Caroline92]
0

Tack Skirr! du räddade min förstörda kväll =)

Ceriadwen
0

Vill du ha fler och längre intervjuer är det ju alltid bäst att ha en bra planering.

LinaN
0

*Vid vilken ålder upptäckte/blev du att du Wiccan/häxa

Jag var liten, kring tio år, när jag började inse att det inte var mig det var fel på, utan dom runtomkring alla som hävdade att jag hade livlig fantasi och som starkt hävdade at tajg itne kunde se småfolk mm. 

*Vad säger din familj/omgivning om det, Har du berättat det för dom. Om inte, varför?

min farmor är klok gumma, och för henne ko mdet nästan som en chock när jag för några veckor sedan frågade om häxor i släkten. hon udnr mjag kände av sådana saker, då svarade jag helt sonika med att det har jag vetat jättelänge at tjag vart "häxa". Min faster är väldigt inspirerad o intresserad av det ockulta. Min mamma är häxa och mormor har ibland sannsyner. 

*Har du något häxnamn? Om ja, vad? hur fick/upptäckte du det?

Det namn jag har och kallar mig för är Kaja, en klasskompis sade till mig när jag gick i 9an att jag såg ut som en kråka i min svarta långrock, men så ändrade hon sig o sa "nej, inte kråka, en Kaja…" Och det kändes som ett bra namn. 

*Är du solo eller är du med i något Coven? om ja, vilket?

solo, är inte wiccan. 

*Vad använder du för redskap?

mig själv, visualisering, skallra, så småningom trumma, kalken, rökelse…. ja en massa småsaker för att rikta och hjälpa tanken i mitt arbete. 

*Vilen/vilka högtider firar du. Varför just dom/den? Är någon extra speciell? Varför?

Den stora riten är den jag är mest fashinerad av. Har varit med om att fått en närvaro under en informell ceremoni. ananrs så firar jag viktiga punkter på året som dagjämningar och solstånden. Även månförmörkelser och liknande händelser närjag itne råkar missa dem. 

*Tror du på någon speciell gud/gudinna?

Jag tror på moder jord och fader himmel och alla dess varelser däremellan. 

*hur tillber du honom/henne?

Genom att vara, att försöka finna glädje och mening i mitt liv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Caroline92]
0

#12 Jo jag vet :P Men jag kom på lite för sent att jag skulle ha med intervjun :P