Olja på Kattmynta?
För länge sendan så köpte jag riktigt fin olja på kattmynta. Har inte fått tag i det sen. Kan ni här inte kanske hjälpa mig med recept? Vilken typ av olja ska jag ha och ska jag hetta upp det? PRincipen borde ju vara samma som för övriga örter…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad var kattmyntaoljan till för?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
att ha på kattleksaker. Jag har ju torkad jättefin kattmynta som jag importerat, så jag tänkte ta en del av den och göra olja av
Då är det nog inte så noga vilken olja du använder. Du kan kanske välja en olja som håller länge. Låt örten dra i oljan, i ett soligt fönster. Vill du att det ska gå lite fortare så kan du värma i vattenbad.
om jag väljer paraffinolja, så härsknar den ju inte va? Hur mycket olja/mynta ska jag ha? Proportionerligt alltså….det kanske inte är så noga? Man får starkare olja med mera kattmynta? Hur länge ska det stå? låter ju superenkelt……
tack!!!!!
Använder du olja till leksakerna?
Jag syr in en påse med torkad kattmynta i stoppningen i mina… Funkar också bra.
Blev nyfiken på detta med oljan…
Lägger du den på själva leksaken då? eller i fyllningen?? Alltså i vadd eller liknande?
#4 Nu är inte jag så hemma på just paraffinolja. Har bara använt mig av oljor från växtriket. Ta reda på bara att det är okej för katter att få i sig den oljan :)
Jojoba är ju en växtolja (egentligen ett flytande vax) som inte härsknar lätt.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
jo jag har torkad kattmynta riktigt stark, så stark så det nästan svider i ögonen när man öppnar påsen. JAg säljer ju på Tradera både leksaker och mynta. Men det allra sista jag brukar göra när jag packar leksakerna är att ge dem en extra dusch med flytande och då tänkte jag kanske göra olja och ta några droppar i stället. Paraffinolja är ju inte farligt för katter, det ger man ju om de får förstoppning, men då i större mängder och här kan de ju inte få i sig nån olja. Den härsknar ju inte alls. Hm…. om man lägger i blöt i ren vodka? vad händer då? måste ju bli en sorts extrakt det med? jag är alltså alldeles allvarlig, jag skojar inte……
Jag har en känsla av att doften kan bli mer flyktig i alkohol än i olja, i alla fall är det så med parfym. Problemet är ju också att få tag i alkohol som inte har egen doft.
just därför jag tänkte på vodka som inte har någon egentlig doft,men du har rätt. alkohol är flyktigt. Ska ta och göra ett test i paraffinolja ändå och se. För som sagt, den härsknar ju inte alls.
Går inte kattmyntan att köpa som essens. Det vore ju mycket enklare. Bara att droppa i rätt mängd i oljan :)
som kattmynteolja, men jag tycker inte den luktar så starkt som den torkade. och så vore det kul att prova själv!
Jag tror inte du får så bra resultat med paraffinolja. Det är ju ett kolväte och inte en "riktig" olja. Paraffin löser naturliga doftämnen dåligt så du får inte ut så mycket lukt. Använd en stabil vegetabilisk olja istället, tex.
Kopierat från shenet.se
Man kan använda vilken olja som helst, bara den är något så när stabil = inte känslig för härskning. Olivolja, behenolja, mandelolja, ricinolja och sesamolja har varit favoritoljor i alla tider. Alla är säkra kort. Jojobaolja och makadamiolja är nyare stabila oljor. Rapsolja och jordnötsolja är inte lika hållbara men värda att pröva, särskilt som de är billiga. Det krävs förresten inga dyra specialsorters olja till oljeutdrag. Den bästa kvaliteten håller trots allt matolja. • Oljeutdrag sätter oljan på yttersta prov med allt som får den att härskna - ljus, värme och luft. Undvik därför tunna och lätta oljor med mycket fleromättat fett (majsolja, solrosolja, tistelolja). Sådana passar till sallad men inte till oljeutdrag.
Man kan även tillsätta lite E-vitamin för att förlänga hållbarheten.
Ok, tack!!! det var bra kunskaper….Evitamin, finns det i flytande fettlöslig form?
men olivolja härsknar ju lättare tycker jag än rapsolja…