Olika " Totem " ?
Hejhej :) Jag skulle vilja veta vad jag har för kraftdjur, d.v.s vad mitt totem är. Det skulle vara intressant att få veta. Någon som vet det ?
// Mikaela, 13 år

Det är något du kan ta reda på själv genom en själsresa till undervärlden.
Visst kan någon annan ta reda på det. Men vad är vitsen med det. Om du är frisk och i dina sinnens fulla bruk så borde det vara bättre om du själv tar reda på det.

Mina kraftdjur är varg,mås och en orange gul drake.
Det räcker också med en känsla, det är inte alltid man måste finna sitt kraftdjur genom själresor i undervärlden. Finns det något djur som du känner stor kraft, styrka, värme, trygghet osv av? Inget speciellt djur du dras till?
Min är vargen och jag behövde inte försöka finna mitt kraftdjur, den fann mig.
Min är björnen och den fann mig, jag har också fåglar som totemdjur.

#1 låter intressant men hur gör man en själaresa till den undervärlden?
Det är svårt att göra en sådan resa på egen hand. Det bästa är att hitta en kurs i shamanism som hjälper dig att "komma igång". Norrshaman (Jörgen I Eriksson) eller Korpmor (sök på nätet) erbjuder regelbundet sådana kurser. Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Staffan på Traditionell botekonst har också kurser. http://www.shamanism.se
Jag kan också vägleda själsresor inom stockholm.
Då måste mitt vara en drake!! Jag älskar drakar!!!
Jag mötte två shamaner en gång och fick göra en trumresa - en makalös upplevelse! Mitt i alltihopa, i min vision eller vad jag skall kalla det, så träffade jag en get. Jag blev sannerligen förvånad då trumresan i sig inte hade något uttalat syfte. Men på grund av den här upplevelsen betraktar jag just geten som mitt totemdjur.

mitt totemdjur är oxå björnen men även kameleonten och blåmesen. De två sistnämda fick jag veta av en kursledare som jag gick kurs för för ett tag sedan. Om man läser i djurens språk av solöga så står det om blåmesen:Lär dig inspireras av ögonblicket och fånga tillfället i flykten. Lev och agera helt inuet. Min gåva till dig är att vara spontan. Om kamelonten står:Genom att vara flexibel kan du anpassa dig till nya förhållanden.min gåva till dig är flexibilitet. Slutlligen om björnen:Kärlek är nyckeln till allt tillfrisknande. Min gåva till dig är att hela och läka…kram tindra
Vad står det om geten? Är himla nyfiken!

"Get
Det motstånd du möter i din värld är ditt eget. Din gåva är att kunna ta dig fram obehindrat."
Ur "Djurens språk" av Solöga
Jag mötte mitt kraftdjur i skogen på en stig för ca 2 år sen när jag var jätteledsen, deppig, hade precis gjort en regression som var ganska jobbig. Sen har jag mött den i flera trumresor, meditationer och IRL oftast när jag är bekymrad eller fundersam så kommer räven. Jag har alltid varit fascinerad av rävar och jag känner att den är det kraftdjur som jag har med mig hela livet sen kan man ha andra som kommer in och hjälper och vägleder en med det som behövs för tillfället :)
Mitt är örnen och ugglan

Min är renen just nu och har haft under perioder i mitt liv . Men jag har även fjärilen och uttern.
Uttern!
Jag har haft intressanta drömmar om vargar, uttern och björn. Sen drömde jag om älgar ett tag men det tog slut när jag dumpade min pojkvän. Efteråt kom jag ihåg att han pratade om att han alltid gillat älgar…
Jaja, man ska lyssna på sitt undermedvetna! 
Uttern är ett underbart totemdjur, mycket feminint och lekfullt :)

#16 #17 :) va kul. jo jag mötte uttern under en meditation.. fast det var en han :P hehe. fast han var lekfull och ville få mig att släppa på allvaret lite grann.. allvaret som jag finner hos renen bland annat.. och att jag ska lita på min intution och inte tänka logiskt :)
Ja, jag hade en dröm jag hade där lekte jag med en utter i vattnet. :) Helt underbart var det! Och lekfullhet är definitivt något som genomsyrar mig.
Oh. Tack så mycket för informationen Root!
Så kallade "Själresor" har börjat intressera mig väldigt mycket. Är dock bara 15 så det känns lite konstigt att ta kurser.. Är nyfiken av mig så det skulle vara spännande att få veta sitt kraftdjur
Ingen som kan berätta lite mer som sådana resor? Kanske inte hur man bär sig år, utan mer upplevelser och känslor?

Ja man kanske ska ta reda på vilket djur det är… Jag älskar alla djur men är väldigt förtjust i hajar..:)

Jag har ganska nyss börjat dragits mot valar.. särskilt blåvalen. Jag undrar vad valen vill mig.. eller vad den har att lära. Jag tror det har något med känslor att göra.. att göra ett val och följa sitt hjärta och sina planer.

Jag förstår inte varför många gör det så komplicerat.. Jag mediterade innan jag skulle somna och visualiserade att mitt kraftdjur kom till mig i drömmen, vilket det också gjorde.. Dessutom hade samma djur kommit till mig innan i meditation och genom att prata med olika människor.
Jag har björn som kraftdjur.

Har alltid fasinerats av elefanter, ormar, bergsgorillor, schimpanser och orangutanger - kanske är detta mina kraftdjur. Elefanten iaf - har flera små statyetter av elefanter hemma.
Någon som vet vad den står för? 

På senare tid har jag kommit på att älgar ligger mig varmt om hjärtat.
MikaelaFoto:
Jag tror kanske du ska börja med att fråga dig varför du vill veta vilket kraftdjur du har? Visst kan man kanske vilja göra det av ren nyfikenhet, men ett kraftdjur är ju faktiskt en kraftfull hjälpande som man ska ha en relation till där man både ger och tar emot…
Jag tycker att det alltid är bäst att först tänka efter vilken intention man har med att göra något. Samt att lära sig mer om saken innan man ger sig in i något…men det gör du ju förstås genom att ställa frågor. :-)
Jag tycker det ligger mycket i att få reda på vem som väljer att vara ens kraftdjur, för djuret gör det som jag har förstått det. Även om du hämtar upp ett kraftdjur från underjorden så är det alltid djuret självt som väljer om det vill komma till dig eller ej. Det kan också välja att lämna dig om du inte tar er relation på allvar eller vårdar den…
Personligen så fick jag hjälp med att hämta upp mitt ena kraftdjur från undervärlden och jag fick det också inblåst. Efter den upplevelsen förändrades något, jag kunde tydligt känna hennes (mitt kraftdjurs) närvaro och kraft. Hon finns i mig och jag i henne. Hon vandrar vid min sida och jag vid hennes. Ju mer jag vårdar vår relation, ju starkare blir vår kontakt.
Mitt andra kraftdjur kom till mig i en dröm jag hade en natt. Ingen "vanlig" dröm alltså utan en djupare, shamansk sådan. Svårt att förklara, men jag säger dröm i alla fall. :-)
Han valde att komma till mig också och har aldrig blåsts in av någon, jag har inte känt att det har behövts. Han finns i mig och jag i honom lika mycket ändå..
Så, man kan nog finna olika vägar att möta sitt/sina kraftdjur på. En del provar ju med att meditera.
Jag håller med de som sagt att du inte bör pröva på att göra en shamansk resa på egen hand utan vägledning, när du inte har någon tidigare kunskap. Inte bra alls. Det här är inte några "påhitt", utan fullt verkliga och kraftfulla energier så man bör vara försiktig och respektfull och veta vad man gör.
Du är väl lite väl ung kanske för att gå en kurs i shamanism anser jag…

Är ditt Kraftdjur/Totem det djur du älskar? Eller något sånt?
I så fall är mitt kraftdjur vargen^^ har alltid älskat vargar! När jag var liten och först såg en varg började jag krypa, låta, bete sig och mer som en varg ;). Min mamma och pappa var oroliga att jag var påverkad av något slag!
Men jag vet inte, jag har haft många skaer ihop med andra djur… När jag var en bebis så låg jag i min vagn i trädgården och sov, jag var alldeles ensam. Våra grannar hade en orm, och en dag hade den rymt! Dem och mina föräldrar letade överallt tills mamma kom på att jag var utomhus! När hon drog av filten fick hon se mig ligga och sova med en orm på min mage (också sovande)!!
Men hur tar jag reda på vilket som är mitt Kraftdjur???

Undrar om ja har nåt.
SEV 
Jag tror att katt är mitt kraftdjur.
Jag tror även att jag varit katt i tidigare liv eller varit mycket nära en katt eller flera.
Jag får otroligt mycket energi, kraft, trygghet och glädje från mina katter plus att jag kan förstå och prata med dem på ett sätt som jag tror inte många kan.
Jag gläds av katter, de är en otroligt stor del i mitt hjärta och liv.
Vad är skillnaden på kraftdjur och totemdjur?
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

# 30 Det råder språkförbistring på detta område. Många använder ordet totemdjur, men totemdjur är något som indianfolk har - olika stammar har ofta olika totemdjur.
Istället brukar man mena kraftdjur, som är ens personliga guide/hjälpare/vägledare/inspirationskälla eller hur man nu ska beskriva det. Trumman brukar förklara det väldigt bra, sök igenom trådar från i våras då han skrev ett långt inlägg om just kraftdjur. =)
Jag har pastelldelfinen och kåtbocken som mina kraftdjur……..

VA? COOLT!
Ja eller hur!? :)
Förut hade jag Linslusen och Bokmalen, men dom stack.
Ber om ursäkt för mitt lilla OT-skämtande: back to the tråd!
Mvh, T
Plastdelfin och bock i örtagård.. ring innan du kommer trumman, så jag hinner vidta mot åtgärden….
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag har nog bondkatt då (om man kan ha det)! Alltid älskat bondkatter.. ^^
/ Humle 14 år

Min bevingande vän är skatan. Mina fyrfotande vänner är Björnen, renen och naturligtvis enhörningen. Jag har andra kraftdjur och följeslagare tillhörande de också.
I många kulturer skulle man kalla det ni nyss gjort för dumdristigt.
Allmän vetskap om vilka kraftdjur ngn har öppnar upp för att enklare kunna sätta sot/förbannelser på folk. Det öppnar upp för attacker helt enkelt.
I min erfarenhet håller den idén. Jag skulle aldrig sitta och skryta om vilka djur eller hjälpare jag har, speciellt inte på ett öppet forum. Dessutom ser jag ingen som helst poäng i att göra det heller.
Olika folk, olika vägar :)
Mvh, T
*antecknar febrilt alla avslöjanden om kraftdjur mm*
Det fascinerande är att så många har coola, starka och imponerande kraftdjur… bara ett fåtal har ju insekter… eller till synes "kraftlösa" kraftdjur.
En intressant iakttagelse bara… Så du kanske skall anteckna det med en nypa salt, Trumman… För någonting inom mig talar om för mig att folk har förletts av egna förhoppningar, i sitt sökande efter kraftdjur. De kanske tror att det ger status, eller något. Då de inte alls talar till mig som människor med dessa medhjälpare. Ingen nämnd alltså för jag vill ju inte kasta stenar i onödan.

#39 Fast Trumman, rätta mig om jag fått detta om den bakfot jag inte har - men visst har du tidigare skrivit att det inte finns något som heter "sätta sot/förbannelser" på folk?
Har för mig att det var i en tråd där någon trodde att den drabbats av just en "förbannelse".
#39 På vilket sätt skulle det vara dåligt att berätta vilket kraftdjur man kan ha?
Jag har aldrig någonsin sett, hört eller läst om att det skulle öppna upp för "attacker" om någon vet om ens kraftdjur.
utveckla gärna din tanke i det där då jag är nyfiken.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Det gör det nog, skall du se…
#40 Enig med dig - de flesta har Tigrar, Vargar, Korpar, Björnar! Stora vackra starka djur. Men så är det också så att kraftdjur ÄR stora vackra djur, och då ofta (mer ofta än växtätare) rovdjur.
Så är det bara.
Jag har faktisikt haft folk som velat att jag ska "göra om" deras kraftdjurshämtning då de fått Sparven eller Igelkotten inblåst i sig :)
Insekter är aldrig kraftdjur (Harner) - de kan vara starka hjälpare men är inte kraftdjur på det viset. Detta är en kunskap som delas av de flesta shamanska kulturer runt om i världen faktiskt, varför? Vet inte, men så är det. Det kan ha ngt att göra med "bristen på individualitet" har jag ngn gång hört.
#41 Din bakfot är härmed rättad eftersom jag visst tror man kan sota/förbanna folk, på många olika sätt. Jag kan det själv.
#43 Ja du… på senare tid (newage) så har det blivit fler och fler som har fantasydjur som kraftdjur men aldrig förr i historien (traditionellt) har det rapporterats om ngt sånt.
Ngt som kan liknas med drakar (är väl från shamaner det kommer antar jag) finns det gott om rapporter om. Fantasydjursliknande andar och så vidare. Se bara på Inuiternas tupilak.
De som säger sig ha fantasydjur som kraftdjur har kanske helt rätt, eller så är de helt ute och cyklar i fantasyland :) jag vet inte. Har under alla mina år inom det här aldrig stött på ngt sånt som fantasykraftdjur iaf.
Mvh, T

#45 Aha! Toppen, tackar för infon och rättning av bakfot.
Intressant detta med att förbanna/sota, var österöver nyss och hörde mycket om "onda ögat" och hur man värjer sig mot det.
En fråga med risk för att styra in på ett annat spår än trådens ursprungliga - är det inte så att man endast kan drabbas av förbannelser/sot/onda ögon om man tror på det? Och om man misstänker att man fått något sådant på sig, hur sjutton blir man av med det?
Svar till "Nyfiken 08".

Okej, svart panter med gula ögon då? Låter önskat, eller hur? Träffade den i flera trumresor för några år sen 
#47 Förstår inte riktigt vad du frågar efter?
Mvh, T
Ah… då är jag med… Jag har alltid funderat på det och du gav ett bra svar.
Schamanism är inte den starkaste sidan hos mig och det jag vet om det rör sig till trummor och en del teoretiska saker, sedan jag spenderade ungefär ett år med kanadensiska indianer. Där schamanen endast var hos oss kortare tider. Då lärde han mig och två till att spela flöjten… Vi kom till kommunikation med bävrar. Inget mer än det… och det är ju ändå inte riktigt samma sak.
Ändå inte riktigt samma sak… som vaddå menar du? Som att spela trumma? :)
Det är egentligen sak samma vad slags verktyg du använder för att möjliggöra kommunikation (skifta medvetande), eller hur, så flöjt eller trumma: same same but different.
Huvudsaken är att ni lyckades snacka med bävrarna.
Mvh, T

Trumman, det var ingen fråga. Bara ett inlägg i tråden.
Vad jag menar är att när det kommer till schamanism är jag ganska grön, där har du massor att förmedla som jag tar till mig av dina inlägg. Även om vi stöter oss ibland, står du högt på min respektskala.
Han svarade inte på en fråga heller, han kommenterade ett inlägg i tråden. Diskussion kallas det visst.

#52 Aj!
#50 Right back atcha ;)
#53 Aj aj ja… Nu kanske du inte håller med, men använder man frågetecken så tolkar iaf jag det som en fråga :) sen LÄT det som en fråga också… nåja, bygones, vidare till viktigare saker!
Mvh, T
Ditt inlägg #50, eller mitt inlägg #52.. kan vara bra att reda ut :O

Jag har mitt "totem" med mig hela tiden, jag ärar, litar på och respekterar det till fullo. Vill det däremot lämna mig så är det upp till den själv.
Vad jag vet, så har jag haft det med mig MASSOR av år, för ja e en gammal drasut vettni. ha ha ha
SEV 

ja den här tråden är väl inte tillräckligt gammal, eller är den det?
Letar febrilt efter trådar från 2006, men har ännu inte funnit någon.
(fnissar när jag läser de "gamla" inläggen, och skäms konstant, när jag läser mina egna inlägg, fast jag inte har deltagit i denna tråden)
Ja, det var en gammal och intressant tråd. Kul att alla har så coola kraftdjur, Själv hade jag en skata ett tag som hjälpare.
/ Skogsbergs-Anna
Gör hellre fel än inget alls.
Intressant!!!
är det någon som vet någon bra/seriös sida där man kan läsa om sina/sitt djur? vad dom står för?
Kunde vara kul att se om det stämmer… nyfiken…
Får du rådet om Solögas böcker; fortsätt söka…
Mitt råd är sök dig till naturen och djuren direkt!
Svaren finns i djuren själva. I naturen, ut och leta. Försök se dom, lär av dom, hur beter dom sig, vad kan du lära av beteendet, hur låter dom? Hur dansar dom? Hur sjunger dom?
Har dom vissa drag du känner igen, har dom vissa sätt att reagera på olika saker som du kan "översätta" till svar på dina problem?
Ungefär så kan man tänka/jobba med djuren innan man lärt sig "kommunicera" med dom direkt.
Annars är det nog till att…
…uppsöka en shamaniserande person med lång erfarenhet som kan hjälpa dig hitta/ta upp ditt djur och lära dig jobba med det
…be om Stora Drömmar varje kväll där du ber om att ditt djur hälsar på dig i sömnen
…se efter järtecken i sky och land
T.ex.
Lycka till!
# 62
Åh Trumman, vad du har gjort mej glad!
Ett djur kom till mej som en självklarhet, men som ett tecken i skyn. Jag har länge trott att jag är smått stollig, men nu känner jag mej förvissad om att det även i "den yttre världen" är "sant". Det underbara djur som mötte mej, som finns i mitt inre är också nåt som betyder nåt i en yttre värld.
Usch, så snurrigt jag beskriver. Men en dag när jag såg upp i himlen, så såg jag detta djur som ett moln, och då tänkte jag: "Jaha, det är så XX ser ut." Anledningen till att jag tycker att det var märkligt, var att det är helt vanligt djur men med ett speciellt epitet.
Tack Trumman, mitt hjärta dansar!