Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 6851 ggr
Bappho
0

Höstskörd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I hösttider är det dags att skörda de flesta rötter och det är något man kan göra tills tjälen lagt sig i jorden. Hittills har jag skördat vänderot, nejlikrot, ålandsrot, kungsljus, mästerrot och ängsvädd. Vad har ni skördat?

Med tanke på att vi alla bor i olika delar av landet och har tillgång till olika sorts örter så kan det vara roligt med byte av örter och rötter.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

AnnaGreta
0

Spännande! Vad använder du kungsljus till?

Jag har inte skördat några rötter ännu (mer än grönsaker då), men nu blev jag inspirerad! Jag tror jag kan hitta blodrot, nejlikrot och änsvädd. Önskar att jag hade äkta vallört.

Min vänderot och ålandsrot har jag planterat i år, så jag tror de får växa till sig nåt år till innan jag skördar rötter av dem.

Angående vänderot så kan man läsa i boken Vilda växter som mat och medicin av Stefan Källman att de verksamma ämena sitter i ett ytligt cellskikt på roten och man måste därför behandla den försiktigt för att inte förstöra dem. Skölj av den försiktigt och torka snabbt vid max 40 grader. Den torkade roten ska dofta svagt kryddigt, luktar den svett betyder det att de verksamma ämnena har förstörts.

Rötter kan även skördas tidigt på våren innan växten börjat växa ovan jord, men då gäller det att veta var man har saker och ting så man hittar rätt eftersom man inte har några blad eller blommor att gå efter.

Bappho
0

Jag använder kungsljuset endast magiskt men den har många bra medicinska egenskaper också. Bl a så har bladen rökts vid problem med luftvägar.

Jag har tillgång till två sorters vallört, en med lila blommor och en med blå. Tror båda ska räknas som äkta??

Ganna
0

#2 Blå blommor, det låter som fodervallört eller möjligtvis en hybrid, om den har anstrykning av lila i blommorna.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Den är riktigt blå, alla gårdar i byn har dem. Den lila hittade jag vilt växande och tog hem. Den är högre än den blå, har färre blommor och mer blad, fast spetsigare och fulare, blir inte lika mörkt grön som den andra.

AnnaGreta
0

Det skulle vara den med lila blommor i så fall, men det kan också vara uppländsk vallört. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/symph/sympoff.html

Är alla de rötter du skördat till magiskt arbete?

Bappho
0

Ja, jag håller mig till det magiska. Det är vad som intresserar just mig mest :)

Jag ska kolla upp dem nästa sommar när de börjar blomma igen om det kan vara äkta eller hybrid.

Mrnemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frosten har börjat komma så imorgon blir det nog att skörda min vitsalvia "Apiana" Helt underbart att kunna vara självförsörjande av denna underbara växt.

Bappho
0

#7 Det förstår jag för de är inte billiga att inhandla.

AnnaGreta
0

#7 Var fick du tag på frön till apiana?

Mrnemo
0

Fick dom direkt från USA, annars är det nog bara att googla så kommer man itta företag som saluför Apiana frö. Fått öra att de ska va svåra att odla här i landet men kan säga att det är strunt prat, odlat den i flera år o det går utmärkt. Värme o lite kärlek så växer de fint :)

AnnaGreta
0

Nej, impecta har inte Salvia apiana. Det är nog USA som gäller.

När vi ändå är inne på salvia så har jag skördat lite kryddsalvia och timjan idag. Lite sent kanske, men bättre än inget!

skogsbergs-anna
0

De ända rötter jag har skördat är såpnejlika och vallört. Såpnejlika till schampo och vallört till hudvård och förband.

Vad kan man använda vallört till i magiskt arbete?

/Skogsbergs-Anna

Gör hellre fel än inget alls.

AnnaGreta
0

#13 Om frågan var ställd till mig så vet jag inte, det jag vill ha vallörten till är just hudvård.

Bappho
0

Bladen används magiskt om man vill ha ökning i kassan. Man tar ett färskt blad och viker in en sedel i det. Vik hela tiden mot dig. Man kan också använda en pengadragande olja att stryka på bladet först.

Vallörtroten skyddar vid resor, speciellt från främlingar som du kan stöta på som vill dig illa.

Bappho
0

Vallört har varit känd som en ört som läker ihop sår och ben och en brud som blivit av med oskulden satte sig över en dekokt av vallört för att mödomshinnan skulle bli hel igen :)

[trumman]
0

#16 Känd som; ok -men det som är mest intressant är väl; funkar det verkligen = ?

Bappho
0

Man skulle kanske pröva. Oskuld igen vid 40 ;)

AnnaGreta
0

Vallört innehåller bl.a. allantoin som stimulerar celltillväxt och vävnadsnybildning.

F.ö. Bappho om du lyckas så kanske även daggkåpan kan vara till din hjälp då dess sammandragande effekt ansågs så stark att den kunde göra slappa bröst fasta igen! Flört

skogsbergs-anna
0

Tack Bappho! Själv använder jag vallört i hopp om att inte bli rynkig :)

/Skogsbergs-Anna

Gör hellre fel än inget alls.