Den lilla grodan
Måste berätta om en härligt magisk liten händelse, som inträffade för ett par veckor sedan.
Jag var påväg hem sent på kvällen, och skulle just gå innanför porten när jag råkade kasta en blick ner på marken. Porten hann stängas bakom mig innan min hjärna registrerade vad jag hade sett: Satt det en liten groda precis utanför?! Herregud, stängde jag just porten rakt på den? Nej, det måste ha varit ett löv eller något, men jag blev såklart tvungen att öppna och titta efter. Mycket riktigt, där satt det en liten skogsgroda… i brons. Han satt och tittade in, med blicken riktad lite uppåt, rakt på mig. Han bad om att få komma in, det var tydligt, så jag plockade upp honom och tog med honom hem.
Kände från första början att det var någonting alldeles speciellt med grodan, att han var utsänd till mig för att påminna mig om någonting och hjälpa mig. Det han skulle påminna mig om visade sig vara, att livet inte alltid är så jobbigt. Han skulle visa mig att det är okej att vara glad och lättsam och att allting ibland bara ordnar sig.
En vecka senare fick jag ett erbjudande på ett förstahandskontrakt till en lägenhet åt mig och min pojkvän med inflyttning om bara en månad. Det kunde inte ha kommit lägligare, jag har sökt lägenhet aktivt i fyra år men aldrig behövt en så som jag gör nu. Jag har också fått chansen att adoptera en liten pälsklädd vän som verkligen behövde mig lika mycket som jag behövde honom. Jag har hittat en supergo tjej som vill rida min häst ibland, och med det hjälpa mig med en liten slant varje månad. Det ser ut som att jag kommer att få jobb. Mina mardrömmar har blivit färre, och ofta får jag känslan av att allt kommer att ordna sig. Jag håller på att bli lycklig och trygg.
Det är kanske inte bara grodans förtjänst… Men han har öppnat upp mina ögon för att livet kan vara härligt, och bar verkligen med sig bud om att bra saker skulle ske. Nu hänger han med mig vartän jag går, och när vi flyttar in i vår nya lägenhet kommer han att få en alldeles speciell hedersplats - på köksfläkten. På köksfläkten säger ni, det är väl ingen hedersplats? Men jo. När jag berättade för min mamma om grodan så reagerade hon på samma sätt som jag, och sade åt min att vara rädd om honom. Jag skojade och sa att "Om lägenheten jag ska på visning på har en öppen spis, haha, så ska han få stå på spiselkransen", varpå min mamma svarade "Ptja, han kan ju få sitta på den moderna varianden av spiselkrans… Köksfläkten!"
Förresten, har hört mig för efter allt som har hänt, och visst står grodan för lycka :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Gud vilken underbar historia! Visst är det väl underbart när livet tar en sån härlig vändning. Hoppets lilla groda. Jag ska söka själv, men är det nån som vet vilka gudar som kopplas till grodan?
Tusen tack för att du berättade detta, jag känner mej rent av lite lycklig själv
.

Det var verkligen en trevlig "liten" historia, Praefatio, tack för att du delade med dig, mycket tänkvärd:)
# 1
Grekiska Hekate, egyptiska Heqet och en bloggsida som påstår att Shiva förvandlat sej till groda, och att det är därför man ska kyssa grodor, eftersom de kan vara en prins. Har sökt vidare på sistnämnda men hittar inget mer. Antingen får jag gå vidare på engelska eller lära mej att vara mindre korrekt i mina sökningar…
Jag är ju helt säker på att det borde finnas ännu fler kopplingar mellan gudar och grodor. Dock finns det mycket att hämta inom sagosfären. Bl.a. Grodprinsessan och Baba Yaga som är en intressant figur.
Vilken fin berättelse!
Det var bara lite roligt när jag läste den, för jag var en smula trög och trodde att det rörde sig om en levande groda. Först muttrade jag lite för mig själv om att fånga in vilda djur och när jag sedan läste om spisfläkten höll jag på att smälla av i en halv sekund, innan jag insåg att jag nog missat något… ; )
Hoppas din groda fortsätter att öppna dörrar för dig.