Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 2034 ggr
spindelfot
0

Blodets kraft

Jag ser mitt blod som den fysiska essensen av min kropp, blodet har passerat hela mig - tillockmed i hjärnan har blodet varit och sett mina tankar, genom varje ven har det flutit, genom hjärtat tickat. Blodet är som ett runalfabet inuti mitt kropp - här finns hela mitt liv ristat, och all kraft samlad. I drastiska lägen ger jag bort mitt blod, och jag renas även genom det en gång i månaden..

Och vet ni vad, idag anmälde jag mig för bloddonation!

Jag tycker att tanken på att mitt blod skulle rinna i någon annans kropp är väldigt exotisk..

Följer min kraft kanske med mitt blod in i en annan människa, kan den bevaras och följa med? Jag skänker ju, frivilligt, kanske några drömmar slinker med i röret. Kan det vara möjligt, mycket kraft sitter ju i blodet.

Jag är annars väldigt restriktiv med vad jag lämnar efter mig. Jag använder inte engångsbindor tex, pga att jag inte vill att mitt gamla blod skall ruttna bort på en soptipp under ovärdiga former.. jo jag kanske är excentrisk.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ceriadwen
0

Du är åtminstone härligt excentrisk, Spindelfot. Glad Och jag är glad att det inte bara är jag som hänger vid datorn denna sena timma.

Nej, blod är inget som ska behandlas lättvindigt. Ungefär likadant känner jag med hår. En gång klippte jag bort en stor del av mitt hår som min kompis använde och brände fast i sitt eget. Det var också en mycket märklig känsla faktiskt.

Bjornen
0

Både människoblod, hår och naglar har under lång tid haft magisk effekt och man var mycket noggrann var det egna tog vägen. Folktron är därför mycket omfattande.

Blod från avrättningsplatser var mycket eftertraktat och hade många användningsområden.

Kanske även vi ska vara försiktig i dag i ännu högre grad då vi sprider identitetsmaterial som kan användas mot oss för att konstatera brott. Teoretisk kan ett hårstrå som vi tappat på fel plats leda till stora problem om de sätts i samband med brott.

eto-Myotis
0

Jag har alltid haft samma underbara känsla för blod. Det vackra blod som pulserar genom kroppen och är mitt alldeles egna. Blodet som värmer.

Ska även erkännas att jag alltid har en liten, liten genomskinlig behållare med kork med mig, med mitt eget blod i. Det är magiskt och livsnödvändigt. :)

Trevligt att finna de som har samma tankesätt som jag själv!

Mads
0

Tycker det är alldeles fantastiskt att du vill dela med dig av ditt blod, detta görs ju för att hjälpa/rädda en annan människa och bara det i sig känns magiskt.

Amor Vincit Omnia

maximiljana
0

Tja,tar man några droppar blod från någon och lägger i ett supercurrykryss får man omedelbart en effekt i denne någons aura.

Tror ni mig inte…så prova.

Coturnix
0

Hur är det nu med det där, hm. Allt blod blir väl utbytt, förnyat under tid. Så hur länge är blodet "verksamt" …

Neej jag vill inte slänga naglar, hår och blod…varför har jag inte tänkt på. Avklippt hår kan fåglarna få att bygga med om de vill. Naglar, blod och mjölktänder måste "begravas", eldas eller komposteras… //Nojjig?!;)

maximiljana
0

Vissa fåglar bygger bon i supercurrykors

Coturnix
0

#7 Jaha. Inte vet jag. Jag är inte så "vetenskaplig" av mig. Här finns ett slags "kryss" och det verkar tom mullvaden undvika.

maximiljana
0

ssssssss.     nämn inte "vetenskaplig".Enligt vetenskapen finns inget sådant här.

Det man tar ut med slagruta finns inte enligt vetenskapen då det inte bevisats att slagruta fungerar.

Nämner detta då det pratas vetenskap i en annan tråd.

Skator bland annat bygger i currykryss.Står att läsa i bl.a Erik Welamsons bok Currylinjer berör oss alla del 2.

Även om det inte finns enligt vetenskapen är det en otroligt spännande sysselsättning.:) att gå med slagruta.

Trollkärringar lät inte sitt hår hamna på backen förr i tiden.Kanske just av den orsaken att fåglarna byggde sina bon på platser som kunde försvaga kraften hos den trollkunnige om dennes hår hamnade där.

Coturnix
0

>…tyckte väl att jag kände mig trött och försvagad…;) Attans också.<

Apropå skator så flyttade de från körsbärsträdet till en ginglig tall i våras…Undrar just hur högt upp krysskraftfältet når… spännande med slagruta…nu lämnar jag tråden åter till blodet…dropp,dropp, dripp ;)

Bappho
0

Jag har hört något om att man kan få huvudvärk om fåglar använder ens hår vid bobygge. Gammal skrock?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Coturnix
0

//Jag är helt ovetande, har aldrig haft ont i huvet…hehehehe.//
Nej jag får nog ta tag i det här med håret. Enligt min "tradition" så var det ett måste att fåglarna skulle få ta vara på håret. Jag måste ha fått någonting helt om bockfoten.//;)

Lassemannen1982
0

Bloddonation är något underbart, Spindelfot! Ditt blod kommer att hjälpa en annan människa vid olycka, operation eller annat.

Jag har lämnat i flera år, men är alltid lite nervös när jag ligger på britsen och de letar efter mina ådror.Flört Så senaste gången gled nålen ut!

Har också tänkt lämna benmärg till Tobiasregistret för att kanske rädda livet på någon leukemipatient.

Helt rätt beslut, tycker jag! Sen vet jag inte, blod är blod liksom. Men just din blodtyp är väldigt viktig för de som behöver just den.

Endroppeihavet
0

#0 Ajsing vajsing om du hamnar i en olycka eller måste opereras.. "Ni får inte ta mitt BLOOOOD.. MITT BLOD ÄR KRAFT!"

Undra vad läkarna skulle säga^^

Du säger det verkligen bra, blodet har gått igenom hela kroppen och är en kraftfull källa. Jag är dock inte lika restriktiv med att offra blod vilket är något som förekommer i viss mängd i min egen magi.

Intressant tanke att det skulle komma med drömmar till någon annan människa.. hrm.. ja vid organdonation har det ju förekommit (enligt opålitliga källor) att man kan få med vissa personegenskaper eller preferenser… Så varför inte genom blodet.

Ja donera blod e bra. Och förutom allt d där exotiska med att en annan människa kommer dela ens blod så får man ju en smörgås också. ;P

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Bappho
0

#12 Ha haha… Skrattande …undrar om min pudel lider av huvudvärk?

maximiljana
0

Ja jag vill ha blod av spindelfot.Tänk om jag då finge bara en bråkdel av hennes förmåga att tänka som hon.Kunna låta tankarna löpa fritt på nya oupptrampade stigar,tänka nya tankar och sätta ord på dem som hon.Ja det vore något det.Glad

spindelfot
0

#16 skall vi skapa ett blod-kedjebrev mellan häxor och dela förmågor, jag är lite avundsjuk på slagrutorna och hästskinnen och allt spännande som händer hos dig..

men vi måste akta oss för courtnix, så vi inte får ont i huvudet.. eller nej courtnix, du kan få en skopa blod av mig också förstås. Vill du att jag ska baka kakor av det, eller vill du ha det i kaffet?

spindelfot
0

#14 Men det värsta scenariot är ifall man kan FÖRLORA någonting genom att ge blod till någon annan! Tänk om jag den dagen en människa fått mitt blod.. vaknar och har tappat någon förmåga, gått miste om en dröm.. eller något. Drömlös är jag ju aldrig.

Eller tänk om med blodet det följer ett öga, så jag vet vem som får blod av mig?

maximiljana
0

Jamen det var ju en strålande ide.Hur kommer du på allting?

Kaffe spetsat med spindelfotsblod.Låter ju häxigt så det förslår det också?

Endroppeihavet
0

#18 Skulle man då förlora någonting varje gång man blöder eller bara när man ger blod till en annan människa? Och i sådana fall, förlorar man det direkt när det lämnar kroppen eller först när går in i den andra människan?^^

Fast blodet är ju en enhet, och då vore det ju rimligt att allt blod vid alla tillfällen känner hela kroppen, hela själen och hela intellektet. Och då går det ju inte att förlora sig själv eller någon bit av sig själv via blodet.

Skulle man se det så, då delar man hela sin essens genom att ge blod. Mäktigt.

spindelfot
0

#20 När jag blöder gör jag mig av med blodet på korrekt sätt - som flera andra, jag antingen suger upp det (om det går, typ om man gjort sig illa på armen) och då går det ju tillbaka in i kroppen, eller så spolar jag bort det i rinnande vatten. Så gör ju de flesta.

När man har mens så rinner mycket blod bort i toaletten.. även det räknas som rinnande vatten för mig (vatten som vatten oavsett om det är loka brunn.. ) eller i tvättmaskinen då jag använder tygbindor.

Jag ser det som att jag delar blod först när blodet kommer in genom den andra människan, och det har gått genom dennes kropp. Kanske kan jag skicka något med blodet innan jag lägger mig på blodcentralens brits, borde väl inte vara så svårt.. 'KRYA PÅ DIG KOMPIS HÄLSAR SPINDELN!' en kul dröm med skrivna text på tusen ballonger i olika färger.. he he

spindelfot
0

#19 rikt på järn också, nyttigt! och säkert lite smaskigt nikotin, om sånt lagras i blodet, gör dig pigg och lugn!

Endroppeihavet
0

#21 Hm.. Skicka intentioner genom överförelse av blod.. *myser* Då skulle man ju också kunna anta att ens hela sinnesstämning sitter med i blodet vid givandet.

Ens intention borde ju alltså defenitivt vara på helande nivå när man ger blod.. Och kanske mindre tankar på den där mackan man får efterråt ;)

Vad är fel sätt i såna fall? Att göra sig av med blod? Man måste ju i princip använda vatten, iaf vid skada.

Undra vad man skulle kunna uppleva om man delade blod, alltså först ge blod och sen få tillbaka från den personen, ens egna blod som då färdats genom en annan människa. Intelligent blod?

marinelady
0

#23Tror ni ger en vätska liiite för stor roll där men intressant tanke…skulle det sitta i blodplättarna då eller röda eller vita blod kroppar, kanske i plasman..eller vart skulle de kunna sitta…

spindelfot
0

#24 Jag äter ju inte bröd så mackan lär kanske inte vara det jag tänker på.. Kanske ILSKA över utebliven fika!!! >:(  HUNGER!

Fel sätt att göra sig av med blod.. hemma hos illvilliga häxor som kan torka upp det och använda det!

Att det droppar på marken eller liknande.. det är väl som ett litet blot, så det är ju bara bra. Men kanske dåligt, ifall blodet skulle droppa på fel plats, kanske 'elaka platser' med mycket destruktiva energier, blod kan ju binda.

Ifall man skulle få tillbaka sitt blod.. Jag vet inte, det är ju inte möjligt för blodet renas ju och blir en del av en annan kropp, och ens egna essens borde ju försvinna tämligen snabbt? Men om vi säger att det inte skulle vara så.. så kanske man skulle få tillbaka sig själv fast med perspektivet av någon annan med sig?

spindelfot
0

#24 i blodets ande förstås, i hela blodet, varenda del som är av mig, föddes i min kropp och levde inuti mig.

Var sitter själen då? Sitter den i nageln, i levern, i livmodern, i ögat? Var sitter ögat som ser orakel? Andekraft och fysiologi, slutar i filosofi ;)?

Endroppeihavet
0

#24 Självklart skulle d sitta i de röda blodkropparna. Det förstår man ju på en gång^^Tungan ute

Endroppeihavet
0

#25 Illvilliga häxor säger du… Alltså ska jag inte såra mig hemma hos dig med andra ord ;)

spindelfot
0

#28 Är alltid på jakt efter blod att använda som utpressningsmedel, man vet ju inte, vi kanske blir ärkefiender som haggor, och då kommer den där fläcken du lämnade på min skärbräda, påsken 2010, göra mig till vinnare i fejden…  *illviljan*

Endroppeihavet
0

#29 *garv* Det blir en ingen fejd från min sida med tanke på mitt redan dementa minne och min oförmåga att hålla ilska.. det rinner ur på nanosekunder…

Men jag ska akta mig ändå för att känner på mig att din förmåga att hålla ilska e mycke bättre än min.. Jag e ju mer av en paccifistisk "all is love" flummare.

Men för att återgå till din intressanta diskussionen om blod. tänk på alla avrättningsplatser i jämförelse med offerplatser. Är det skillnad på blod.. och blod.. blod som spillts av djur.. och blod som är spillt av människor?

marinelady
0

Eller blod som spillt av kvinnor och blod som spillts av män…det kanske avgörs i vilken kultur du lever i…

Endroppeihavet
0

#31 Jo… kanske.. Men om ens kultur inte uppmanar till någon klar åsikt..

Jag tänkte mer på intentionen av spillt blod. Alltså som i ett offer där det spills frivilligt (Om det är en själv då) Eller som i en avrättning där personen som dör inte vill spilla sitt blod.. Det blodet borde ju i sin tur bli mer "negativt laddat" och mer lämpligt att använda för förbannelser och illvilliga intentioner..

Och offerblodet för mer positiva.. Eller skulle allt blod kunna användas inom all magi oavsett om det är frivilligt gett eller inte.

marinelady
0

Hm kanske beror på hur man ser på det…det kan ju vara en avrättning av en människa som avrättas för att offras…blir det negativt laddat då?  Sen så är ju jag lite mer åt det hållet att negativt och positivt det avgör du själv i slutändan…kan ju vara en negativ handling som i slutändan blir positiv…men de ska vi inte ge oss in i :)

Endroppeihavet
0

#33 Jo d va ju därför jag skrev "Alltså som i ett offer där det spills frivilligt (Om det är en själv då)" Alltså bara om "offret" e me på spillandet ;)

Jo jag håller med om att det man själv som avgör.. Men jag tror min intention och vilja förstärks om jag t.ex. ska utföra "positiv" magi har positiva medel redan från början.

spindelfot
0

ka ni tänka er, jag fann faktist blod-tråden.

hexsan
0

En spindelfot vet vilka vägar den ska gåFlört.

Ganna
0

#36 …hoppas bara de andra sju hänger på. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

hexsan
0
#37 Tur att jag redan hade druckit färdigt mitt morgonkaffe! Vilket skratt jag fick mej. Jag håller med dej!Skrattande

Ursäkta fetstilen ovan, men nån annan än jag har bestämt att det ska vara så, för jag är inte människa att få bort den.

Bappho
0

Äntligen! Jag tillbringade två kvällar att leta utan resultat. :)

spindelfot
0

Att leta efter trådar på iFokus är lite som att leta efter narnia. Jag letade nämligen efter något helt annat, men råkade hitta den här. Man kan bara hitta det man letar efter om man hittar det av misstag..

lightseeker
0

man kan bara finna vad man söker om man finner det av misstag….lyriskt, Spindelfot