Hjälp mot nervositet?
Hej! Jag hoppas att det här är inom rätt tråd, men jag undrar om ni vet någonting som hjälper mot nervositet? Och jag menar inte bara lite försiktigt nervös, utan jag är ganska ofta nervös och kan vara JÄTTEnervös egentligen helt i onödan och det är en egenskap av mig själv som jag vill få bort så snabbt som möjligt och som jag hatar för det har förstört så mycket och jag är trött på att vara så nervös så ofta. Är det någon som kan hjälpa mig, som kanske har några tips eller så? Vore otroligt tacksam! MVH Fanny

Bra med sömn, mat och motion. och mindre kaffe och te med koffin
Finns ett rött te som inte är te buske, som heter rooib os te. himla gott och bra att byta ut te o kaffe mot.
sedan kan du ta Valerina medel, det finns i hälsokost och dagligvaruhandel.
Kammomillte är lätt rogivande, men du behöver tydligen något som hjälper lite mera.det finns Johannesört på hälskost, esperikum, om du inte har Äkta johannes ört runt knuten så du kan koka te, men då finns det risk att du får i dig för mycket.
Vad jag verkligen vill rekomendera är att få reda på var din nervositet kommer av och om du bara blir det av ingen orsak, kanske du ska prata med en terapeft eller kurator.
kram
svava

Tack för hjälpen:)
Johannesört-te har jag prövat men jag har inte känt någon skillnad och jag vill inte heller använda det medan jag går i skolan utifall det skulle påverka min koncentration:/
Jag går hos en terapeut och jag har berätatt många gånger att jag ofta är nervös, men det finns alltid någonting som är "viktigare" att prata om.
Jag ska försöka pröva de andra medlen du nämnde också, tack så mycket för hjälpen:)
Kram //Fanny

Valerina forte är bra. Neorol på apoteket. Och läkare kan skriva ut en starkare valerina forte medel som heter valiricen. (kolla stavningen på det sistnämnda)
de tre är bra.. men du ska på allvar säga till din terapeft att det är så här jobbigt. Du ska stå på dig..För det finns milda bra medel som man kan få till behov om det är något som är jätte jobbig som inte är farligt eller så bedövande att skolan blir lidande.
Nä te brukar väl inte vara så starka, dom är mest för insomning och vilsam sömn. Och det är bra att ha. Jag tycker att du ändå ska prova på att dricka en stor kopp kamomillte innan du lägger dig, för om kroppen får en god natts sömn, så mår hela systemet bättre. Det stärker ju även immunförsvaret och det är alltid bra.
kram

Okej, tack så mycket, jag ska både prata med honom och pröva det nämnda:)
Kram:) //Fanny
Okej, här ska jag ge dig ett tips, något som hjälper för mig.
För det första så kan du meditera, är otroligt rogivande..
Men sedan här kommer det något som fungerar för mig när det kommer till nervösheten som påverkar ens sömn
. Innan du går och lägger dig, tänd en aromlyckta med apelsin / eller rökelse med apelsin.. var försiktig, och ta inte för mycket, som du kanske vet, oljor/rökelse kan ska allergi om man använder för mycket. tänd den några minuter innan du ska gå och lägga dig så rökelsen/aromen får "dra till sig". Helst inna du går och lägger dig, och när du har tänt aromlycktan eller rökelsen, meditera något.
Med detta ska du få en lugn sömn, för sömen är viktig. Du ka byta ut apelsinen till lavendel beroende på vad det är för "stress" du känner av. Är det ren oro så är apelsinen bäst, är det en mer stressad nervositet så är lavendeln bäst. Det här är väl kanske det s¨våraste jobbet, att kunna identifiera oroligheten.

Tack, det var ett väldigt bra tips:)