Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 6890 ggr
Timmermanskan
1

Te av Rölleka och Johannesört

Jag vill veta hur/vilken form som ska användas av tillredning av te från Johannesört och Rölleka?

Torkade blad?blommor?

Färska blad/blommor?

Eller går det med båda delar?

Tacksam för snabbt svar!

Har redan plockat växterna!

Har svårt för att utläsa från gamla recept!

Timmermanskan

Vekka
0

Går att göra med både färska o torkade.

Färskt tillstånd behöver du större mängd.

Johannesörten används i huvudsak blommor o blomknoppar, gör inget om något blad följer med.

Rölleka är det blommkorgar o blad (mindre mängd blad).

Båda örterna är utmärkta att torka, då deras egenskaper blir starkare om dom torkas o förvaras på rätt sätt.

Om du äter någon medicin eller kosttillskott, så kolla upp först så dessa örter är förenliga med det du tar.

Alwyn
0

HUr är rätt sätt att torka dem för att förstärka egenskaperna? Jag har torkat mina liggandes i ett fönster, men det kanske var dumt?

[wylga]
0

Hemma hos mig brukar vi antingen hänga upp örterna knippvis över en uppspänd tråd, eller lägga dem på vår torkolla.

Jag tror att de ska torkas mörkt och torrt, fick en gång tipset om att torka i skåpet ovanför kylskåpet, då det brukar vara lite extra varmt där.

Bappho
0

Jag har ett torrt och mörkt förråd under trappan där även min trumma får vara när det är mycket höstfukt i luften.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Vekka
0

Torrt o mörkt, gärna luftcirkulation. Generellt för dom flesta normal rumstemperatur, vissa mår bra av lite varmare men andra inte.

#2 tyvärr så i ett fönster får dom torka med mkt solljus o det är inget som främjar deras egenskaper, du har nog gott miste om dom medicinala egenskaperna, tyvärr igen :(
Det är bara vissa som man torkar några timmar ute i solsken men dock i lite skuggigt läge (nyplockade), ex. kungsljusblommor.

Alwyn
0

Attan, jag får försöka igen! Tack Vekka.