Runfråga!
Jag vet att flera här inne kan en del om hur man spår med runor. Själv tycker jag att de lockar lite extra mycket, och det är faktiskt först under senare tid jag har börjat känna så. Det är något som drar i mig, liksom…
Det jag undrar över just nu är om runor måste vara skrivna på små stenar eller om de kan vara gjorda av t ex lera eller trä istället? Och är de alltid 24 till antalet?

Runor är alltid 24 i antal eftersom den ursprungliga runraden är så.
Runor kan vara gjorda av vilket naturmaterial som helst. Det ska kännas rätt för den som använder dom. Så om du vill ha runor i sten, lera eller trä är upp till dig.
Sedan vet jag att det har förts diskussioner om vad man ska måla runorna med. Vissa vill använda blod, andra tycker det är helt okej med vanlig färg. Även där är det upp till var och en tycker jag. Jag använder vanlig röd färg som jag köpt på Clas Olsson. 
En sak som jag däremot tycker är att den djupa visdomen om runornas innebörd inte går att läsa sig till. Det finns ett myller av så kallade runböcker av mer eller mindre bra kvalitet. Böckerna av Jörgen I Eriksson alias Atrid Grimson är bra och kan rekomenderas. Han ger även bra information om hur man kan fördjupa sitt kunnande i runorna genom shamanska metoder.
Man får inte glömma att runorna är betydligt kraftfullare än vad många tror. Så de är inga man leker med.

Vad roligt att du upptäckt runorna, Marie! Själv tycker jag också mycket om runorna och de har varit underbara följeslagare i många år.
Sten, trä eller lera är väl mest populärt. Själv har jag olika set. Ett av eneträ, inristade med mitt eget blod. Ett köpt set i någon slags vit lera, men de känner jag inte lika mycket för. Och så har jag ett litet rese-set som jag gjort av små fina stenar som jag under en hel dag samlade på en strand i Stockholms skärgård. De har jag målat med röd tuschpenna
Ser att du redan fått svar om antalet. De är 24 ja och den 25:e runan är en blank runa, men ingår inte i runraden egentligen. Tillagd senare. Boktips fick du också såg jag, samma titlar som jag själv skulle nämnt och rekommemderat. I detta fallet är det svensk litteratur som gäller, tycker jag.
Men "res" gärna med varje runa, man kan arbeta på olika sätt för att få mer direkt och personlig information och framförallt en personlig relation till och upplevelse av runorna.
För några år sedan hade jag periodvis nattlånga utesittningar regelbundet och det var just den perioden jag fick mest matnyttig info om runorna både i vaket tillstånd, men även i drömmar och själsresor, samt lustigt nog även i autmatisk skrift som är en favoritmetod också.

Precis. På senare tid har vissa tillfört den så kallade 25.e runan som kallas den blanka eller den tomma runan. Det är ju en smaksak om man vill använda den.
Får du tag på Bodvar Bjarkes bok Runa så är det ju beundransvärt. Vad jag vet så har han inga planer på att göra en ny upplaga av den.

Tusen tack, hör ni!!
Ja, runorna lockar mig mer än tarotkorten. Jag har iof alltid varit lite extra intresserad av allt som är fornnordiskt, men inte fastnat för runorna förrän de senaste månaderna. Och jag köpte dessutom alldeles nyss en trumma, så nu kan jag prova resa också bara jag får hem den.
Jag tänker nog göra mina runor i lera. Det är ett material som jag arbetat en del med, bl a brukar jag göra gudinnor i lera. Då kan jag rista in runan och sedan gnugga in järnoxid.
Sätt gärna in bilder på era runor om ni vill, det skulle vara jättekul att få se!!!!
*L*
mina runor är 24 st, i ljusa stenar plocakde utanför Barsebäck vid en strand där…. samtidigt som jag plocakde massor av snäckskal som ajg ska göra en havsskallra av.
Sedan målade jag dem med royal blue warhammerfärg från GW (Games Workshop) och dom blevt jättebra. Dom är små allihopa max 1cmx1½ stora så dom går lätt ner i en liten sammetsportmonnä.
Trivs bra med dom och de brukar vara lätta att förstå och jobba med, vilket jag är väldigt tacksam för.
Iram, jag vil lse dina lergudinnor ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja jag känner också mer dragning till runorna än tarotkorten och det är dem jag tänker försöka lära mig mer om. Har jättefina runstenar i svart onyx som jag köpt av Marie_Morgana och det är genom hennes kurs som jag känner att jag vill utveckla det mera.
Jag har också Atrid Grimsons bok som jag tycker är mycket bra.

vart ska man hitta material att göra sina runor av när det är en meter snö ute?? :)
varulven, dui kan åka til len stenstrand och leta efter stenar som passar ditt syfte. ananrs kan du avverka litet grenar på äppelträden. glöm inte att stryka tjära över snittytan och lägg grenen til latt torka. När den sedan torrat sågar du upp den i plattor om 0,5 cm tjocka som du sen kan måla/bränna in runorna i.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Varulven: Du kan ju alltid göra dina runor i keramik? Det är väldigt vackert och lätt att arbeta med. 

9# man måste bränna keramik i en sån där keramikugn va? det blir lite besvärligt… men det kanske funkar med cernitlera? eller är det för "onaturligt"?

Cernitlera funkar om DU tycker att det funkar.
För mig är det inte materialet som är det viktigaste, utan intentionen. Som du säkert vet så kan du ju härda cernitlera i en vanlig ugn, så det är ju jättesmidigt! Lycka till!

mina är i trä. de va lite klurigt att rista in dom men de gick :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
På träffen i Imbolc så gjorde vi en trumresa där vi mötte fyra djur den sista (som jag brukar möta däruppe på berget) tog mig med och visade mig en runa som jag antar att jag ska lära känna, det var vid en bergsklippa och runan var inte helt oväntat klipprunan -
Pertra. Inte helt oväntat förstod direkt varför jag fick den.

Ja, varulven, keramik lera måste du bränna i keramikugn, den leran ska brännas i så hög värme. Jag har gjört mina i keramik.
MVH Isnornin