Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 10612 ggr
Isatis
0

Häxans kvarter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I år är det dags att sätta nya kanter och ny inhägnad i Häxans kvarter. Visar hur det framskrider. Tänker också lägga ut bilder på olika häxörter varefter de kommer upp eller blommar. Hoppas att det är OK.

Isatis
0

Kan vi ta en rundtur?

Isatis
0

Vi fortsätter, hoppas att ni trivs.

Isatis
2

Den tidigaste örten, faktiskt före alrunan, är dårörten Scopolia carniolica, som står i full blom. Förr använd som hjälp mot de svåraste fallen av sinnessjukdom. Har även fungerat som kärleksmedel.

Isatis
1

Alrunan Mandragora officinalis som låg färdig över jord men under snön redan den 30 mars ser nu ut så här. En solig dag och knopparna öppnar sig. Alrunan eller kärleksäpplet är starkast av alla trolldomsväxter. den skänker ägaren lycka och framgång, visar på dolda skatter, öppnar låsta dörrar och botar kärlekssår. Används som afrodisiakum, framkallar sömn och driver ut demoner. Om alrunan tröttnar på sin ägare blir den ondskefull och bringar henne/honom olycka.

Isatis
0

Den röda hundrovan Bryonia dioica skall klättra på störarna som syns i bakgrunden.

Isatis
0

Den giftiga tibasten Daphne mezereum blommar sedan någon vecka. Ett gammalt namn är källarhals vilket antyder kväljningskänsla. Bären har använts som mask, avförings- och kräkmedel, barken mot tandvärk och skabb. Skyddar mot ormar och trolldom.

Isatis
0

En bild på hörnet där hundrovans klätterstörar står.

Mysan59
0

Oj! Är allt det där ditt? Vad läckert…

Isatis
0

Svart nysrot Veratrum nigrum är på väg med sina vackra blad. Tyvärr har den aldrig blommat hos mig, vet inte vad jag gör för fel. Den kanske vill ha mer vatten än vad jag vanligtvis ger den. Nysroten har använts i kinesisk medicin trots att den anses vara dödligt giftig. Med få undantag är växterna i Häxans kvarter oerhört giftiga, så se upp,INGEN EGENVÅRD!

Coturnix
0

Tack för att jag får "vandra" i Din trädgård! :) Mer, mer…

Isatis
0

I år låter jag en vårflenört Scrophularia vernalis stå kvar och fylla ut tomrummet som alltid blir efter alrunorna. Trots att den har vandrat runt i örtagården under många år så vet jag inte mycket om hur man kan använda den. Kanske som dekokt att tvätta skabbiga svin med. Flenört har ju bland annat använts som bot mot skrofler, skabb, eksem och åderbråck.

Isatis
1

Munkhätta Arum maculatum även kallad Arons stav. Trots sitt sköra utseende så klarar den nattkylan ganska väl. Har brukats mot bölder, reumatism och som slemlösande medel. Färsk är hela örten giftig men giftet lär försvinna vid torkning eller kokning. Den fallosliknande kolven har gjort att växten använts som potenshöjande medel.

OleaViola
0

Tackar även jag för din rund tur så otroligt intressant och fint !

Jag har haft tur med din Hålrot jag köpte förra året trodde inte den skulle klara vintern i kruka när den hade vissnat ner men den är nu redan på väg upp igen har den på min inglasning……… ska bli kul att se om den den blommar i år ………..Glad

Isatis
0

Coturnix.

Roligt att du tittar in, välkommen!

OleaViola.

Så bra att hålroten trivs, den är tuffare än man tror. Svårigheten är att få frön att gro. Då tjurar den verkligen. Hoppas att någon får upp en planta med hjälp av sådd. Det är sällan det lyckas och botanister har frågat mig om jag vet om någon frösådd. Jag har bara lyckats några gånger trots hundratals frösådder under åren.

Bappho
0

Härligt att se. Här är det fortfarande snö över gården, men snart, snart ska det vara väck :)

Mera bilder!!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Isatis
0

Ett gäng vintergäck Eranthis hyemalis, enligt uppgift hör den till de allra äldsta trädgårdsblommorna. Helgad till underjordens, månens och trolldomens gudinna, Hekate. Har använts som varggift.

Isatis
0

Kejsarkronorna Frittilaria imperialis borde jag ha delat och satt i näringsrikare jord redan förra hösten. Som ni ser blir det inte många blommor, mest blad. Den skall ha en avskräckande effekt på sorkar och rådjur, sägs det då löken är illaluktande och giftig.

Isatis
0

Mellan varven har vi fagat slåtterängen och städat berget, äntligen färdigt.

Isatis
0

Trädgårdens mörka gudinna önskar er ett gott odlingsår.

Astraea
0

Helt underbart! Tack för rundturen. Det ger fantasi, lust och inspiration till mig som bor i lägenhet men har tillgång till en rabatt och delen av ett lande.

Isatis
0

I dag på morgonen den 21 april, möts vi av den här synen i Häxans kvarter. Någonstans under snön hukar alrunor, dårört och vårbolmört och gömmer sig för kylan. Kejsarkronorna och svart nysrot står tyngda av blötsnö men försöker ändå sträcka upp sig, karska som de är.

SMHI har lovat regn och några plusgrader på småländska höglandet. Hur är vädret hos er?

Vekka
0

Ja…här snöar det!! i skaraborg. :(

Astraea
0

I nordöstra Värmland snöade det under kvällen och natten men nu är det uppehåll. Solen lyser och marken torkar upp. Av snön syns inte ett spår.

marinelady
0

Sol i Umeå men det har varit kallt i natt.. så himla inspirerande att se din trädgård det riktigt skriker i en efter egen jord att pilla i :)

Bappho
0

Här blev det bara ett fåtal snöflingor på någon minut :)

OleaViola
0

åh vilket väder…… här nere i skåne är det en mix av lite sol moln och regn +5 grader just nu

BiGavia
0

Tack för de underbara bilderna  och titten i din örtagård Isatis.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Isatis
0

BiGavia.

Hur långt har våren kommit i din örtagård?

Här är Gråbon precis ovan jord.

Isatis
1

Den svenska opiaten skelörten Chelidonium majus står vackert grön hos häxan. Den har, trots sin giftighet, nyttjats som kramplösande och smärtstillande medel vid olika tarm- och magsjukdomar. Troddes också skänka bot mot  ögonsjukdomar. En av mina grannar använder den frätande saften för att ta bort vårtor. Enligt signaturläran botar den gulsot och andra lever- och gallsjukdomar.

Isatis
0

Det nya staketet är på plats.

Isatis
0

Ny ingång till Häxans kvarter. Så snart den är färdig skall skylten och korparna dit. Sedan är det dags för kvasten, den torkade alruneroten och salvbehållaren att hängas upp. Så är det bara att vänta på hundrovan.

lightseeker
0

så utsökt, ordningssamt, nån gång får jag säkert chans på att lifta med någon besökare till din trädgård, Isatis, ser fram emot det.

Isatis
0

Nu är snickeriet i Häxans örtagård klart, är nöjd och glad, mannen har gjort ett bra arbete. På bilden försöker jag justera kvasten.

Vi fortsätter till kvarteret för färgväxter. Skall försöka rädda min vejde Isatis tinctoria från undergång.

Bappho
0

#33 Vilka härliga korpar. Är de snidade i trä?

Isatis
0

Bappho.

Ja, korparna är snidade i lindträ. Jag oljar in dem på hösten och sedan får de vara under tak till dess våren kommer. Jag är mycket förtjust i dem. Skickar med några närbild.

Isatis
0

Ännu en bild.

Bappho
0

#36 Har du gjort dem?

BiGavia
0

Isatis, min örtagård ligger helt under snö ännu…..men den kommer. Så småningom.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Isatis
0

Bappho.

Nej, jag har inte gjort dem. Det är en Mikael Svensson från Östergötland som snidar kråkfåglar. Numera säljer hemslöjden hans arbeten.

Isatis
0

Nu har vinbergssnäckorna vaknat. Hittade den här krabaten då jag rensade ogräs.

Isatis
0

Skogsvallmon Hylomecon japonica lyser upp i Häxans kvarter. Den sägs trivas bäst i skugga/halvskugga men hos mig har den hamnat i solläge och det verkar att gå bra. Inte ens kirskålen skall klara av den säger förstå sig på-arna. Den är lättodlad och lätt att föröka med delning. Jag gillar den för det glada och busiga utseendet.

Förresten, vet ni om att jordrevan är häxans favorit och tillhör stapelvarorna i hennes skafferi?

AnnaGreta
0

#41 skrev "Förresten, vet ni om att jordrevan är häxans favorit och tillhör stapelvarorna i hennes skafferi?"

Nej, det visste jag inte. Berätta mera!!Glad

Isatis
0

Några ord om den viktiga jordrevan, som kan spåras till medeltida örtaböcker.

Jordreva, förr även kallad Jordkrona, då den växer krokigt och i ring på jorden. Den örtkunniga häxan sägs bota det mesta om hon har tillgång till jordreva.

God till att bota. Jordreva lär bota urinstämma, fistlar, sjukdomar i hals och mun, invärtes och utvärtes sår, menstruationsstörningar, tunga tankar och vansinne.

Om den färska saften dras upp i näsan så lindrar den svår huvudvärk. Lägg en krans av revan på drinkarens huvud och han blir inte berusad.

Att förmera och förbättra. Om mjölkkrukan tvättas med örten så ger den sedan dubbelt upp. Lägg örten i vin/drickastopet så får du klart och gott dricka.

Att avslöja ett barns kön. Lagd med roten på en havande kvinnas huvud utan att hon märker det, kan du tolka könet på barnet hon bär. Om hon nämner först en karlfolks namn, bär hon en gosse, om hon nämner ett kvinnonamn bär hon en liten tös.

Att avslöja en kvinnas renhet. Bränn jordrevans rot, krossa till ett fint pulver, samla ihop och låt jungfrun lukta på det. Är hon då inte oskuld så låter hon sitt vatten (hon kissar på sig).

Isatis
1

Fotblad Podophyllum hexandrum blommar i Häxans kvarter. Används inom folkmedicinen som laxermedel och som botemedel mot psoriasis, reumatiska sjukdomar och andra ledbesvär. Den stora röda frukten sägs vara ätlig men fröna är giftiga. Jag uppmuntrar ingen att smaka då jag också hört att hela plantan är dödskallemärkt. Därför säger jag: ingen egenvård!

Coturnix
0

Men ack så vacker! :)

skogsbergs-anna
0

Vilken underbar örtagård ! Jättekul att få följa den under året. Vart får du tag på alla växter, där jag bor finns bara Plantagen och K-rauta och deras sortiment är lite begränsat… Jättefina korpar

Gör hellre fel än inget alls.

Isatis
0

skogsbergs.

Glad att du tycker om min örtagård.

Jag byter och får frön av andra odlare, örtakursdeltagare, besökare (många kallar sig häxor) som behöver samla kraft och andra som bara är allmänt intresserade. Ibland får jag också fröer eller plantor av örtagårdsmästare i botaniska trädgårdar. Dessutom tillhör jag Svenska örtagårdssällskapet och där finns ofta något att få eller ge.

Natal88
0

Vilken underbar örtträdgård!

Det finns visst massor att lära om alla dessa örter!

Jag skulle själv kunna tänka mig en sådan ljuvlig trädgård!

dock kan jag inte de då jag bor i lägenhet, men när man flyttar till hus då kanske jag även har hunnit lära mig en hel del om örterna och vet vilka sorter jag vill börja med eller vad jag kan tänka mig.

Men din trädgård är verkligen inspirerande! Skrattande

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri