Åldersgräns?
17:19
Precis ålder har inte så stor betydelse. Det är vad man har inom sig som betyder något. Har stött på unga människor som kan vara visare och mognare än vissa äldre.
Skirr
2007-03-01
17:38
Hej Freja42, här har du en som över 40, snarare bestämt 42.. Jag börjar också känna mig lite "ensam" här och funderar om detta är rätt forum, då så mycket här verkar handla om sånt man var intresserad av i fjortisåldern.. Kanske åldersgräns?
skogsgubben
2007-03-01
17:46
Jo vi har fått en rad medlemmar här på Häxor i fokus som är under 18 år. Men att utestänga dessa med åldersgräns ser jag inte som en bra idé. Det är bra att det finns någon platts man kan vända sig till som nybörjare där det finns kunniga och erfarna personer, som häxor i fokus t.ex.
Är man seriöst intresserad av häxkonst och sådant, men vill ha en åldersgräns, så finns det andra forum och nätverk för detta. Jag håller i en sådan.
Skirr
2007-03-01
18:08
Jag tycker, vid en ganska slarvig genomläsning av de senaste dagarnas inlägg här på forumet, att det handlar mest om ett nyvaknat intresse för det "ockulta" där trollformler, anden i glaset-seanser osv står i fokus och det är "coolt" att vara häxa typ har du en formel mot nyfikan föräldrar och klasskamrater som man retar sig på, eller var laddar man ner gratis musik osv..
Visst är det bra att seriöst intresserade, har en plats att vända sig till men de senaste dagarna har det spårat ut tycker jag och intresset av häxkonst och wicca verkar är vara särskilt stort dessvärre..
Freja42
2007-03-01
21:52
Ojdå, det verkar som om folk tog illa upp. Jag ville inte skapa någon konlikt eller nåt. Jag kände mig som sagt bara ensam om att vara äldre än 18 och ville veta. Ber om ursäkt för åldersfixeringen. Jag har absolut inget emot yngre medlemmar, ville bara förtydliga detta så jag inte blir utpekad som någon åldersnazist.
Asch be inte om ursäkt det är ju bara att låta bli att svara om man inte vill. Jag var också nyfiken så jag är glad att du ställde frågan.
F
Frejas
2007-03-01
23:53
Man blir aldrig tant förrän man kallar sig tant själv :-)
Freja42
2007-03-02
09:54
#26 Nej, det var inte bara din kommentar. Det blev så mycket bara och jag är lite rädd att såra folk eller göra folk irriterade. Konflikträdd heter det. ;)
För mig är ålder bara en siffra på hur många år du har levt. Jag är 33 och hur gammal jag känner mig varierar beroende på dag. Så är det nog för alla.
Så jag lägger inte så stor vikt vid det mer än just kronologisk ålder men däremot är det min erfarenhet att en 44-åring har mer gemensamt med mig än en 14-åring. Det betyder inte att det inte finns 14-åringar som jag kan relatera med. Det betyder bara att det inte har hänt än och det är nog inte så vanligt.
Oftast i samhället finns det ju en tendens till att glorifiera ungdomen och bannlysa åldern. Jag vill motarbeta detta inom mig själv. Att vara yngre är inte något som är positivt och att vara äldre är inte något negativt. Det är rätt neutralt båda, det är vad det är. 
LinaN
2007-03-02
12:06
tycker åldersgränser är trams, tycker att man ska kunna erbjuda en säker plats för nyvaknade själar att finna information och stöd.
och när det kommer frågor som "hur får jag mina föräldrar att sluta snoka" så gör am nsom vi gjort hinintills, vädjar til lförståndet och poängterar att magin inte är lösnignen på allt.
kajanus
2007-03-02
16:51
hej blev 32 år nu ifebruari, tycker oxå det har känts lite barnsligt här. har ej varit med så länge här på sidan, vet inte hur det brukar va? kram sanna
LinaN
2007-03-02
16:59
Kajanus, det har legat på en mycket högre nivå, tilsl för någon vecka sedan elelr så……
Men barn är barn, det får vi itne ta ifrån dom heller…. Samtidigt som de måste lära sig att inse att magi inte löser allt och det oftast är lättare att ta tag i problemet istället för att försöka hitta magiska lösningar.
inför prov o dyl kan man göra en liten ritual elelr göra en amulett men det betyder ju itne att man itne ska plugga ändå….
skogsgubben
2007-03-02
17:57
Jag håller med LinaN i det hon skriver
Jag har grubblat en hel del på det här med den senaste tillskottet av unga tjejer på 11-13 år som bidragit till att de senaste inläggen varit på ibland extrem nybörjarnivå. Vissa inlägg har jag frågat mig om dom över huvud taget hör hemma på detta forum.
Men jag anser det inte rätt att utesluta dessa tjejer. Det kommer knappast att hälpa dom framöver med sitt eventuella intresse för häxkonst och wicca. Vi som har några år på nacken, har mognat och hållit på ett tag borde kanske ha överseende med vissa inlägg. Det är ju upp till oss om vi vill lägga energi eller inte på att hålla liv i en tråd. Sedan kan vi som LinaN skriver förmedla budkspet att magi, a la Gandalf hokus pokus, inte löser allt. Utan istället vädja till förståndet och ta tag i eventuella problem som man har.
skogsgubben
2007-03-02
17:59
Tycker föresten att det var bra att denna diskussion kom upp.
Jag 32 ska bli 33
jag tycker det ej spelar roll att de yngre är här och lär sig av oss äldre
hoppas jag kan vara en del som lär ut nått bra här bara :)
bara ler :)
LinaN
2007-03-02
20:24
Diskussionen är väldigt bra men borde kanske tas upp i en egen tråd? tyvärr kan inte admin för siten dela trådar (har redan frågat om det hos stefan o det går itne att dela befintliga trådar :()
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Sagt o gjort….. :D

du fixade ju det, att överföra och dela en tråd. Makalöst bra!
moster mimmi, det är väl inte hela sanningen, jag har igna som helst befogenheter till att ändra i detta forumet (så som jag har på mitt egna lajv.ifokus) men jag uppnådde iaf ett nåttsånär lyckat resultat som kan fungera på samma sätt. :P
Så det vi har diskuterat finns iaf i en ny tråd med relevanta svar :D
En åldersgräns tycker jag verkar ganska dumt, för det finns vissa 14-åringar som faktiskt uppför sig moget, å andra som flummar runt bara. Jag är själv 14 år, och jag frågar inte frågor som "behöver trollformel så jag klarar provet" eller nått sånt :P Jag läser mest igenom trådarna å svarar om det är något jag tycker är intressant, har väl startat en par tre trådar. Och anden i glaset…många tyckte säkert jag va dum som gjorde det när ja blivit varnad, men man är väl ung å dum :P Ne…men ja va ju såklart nyfiken, vill ju få bevis på att andar finns, å nu har jag fått det beviset å blivit extremt mörkrädd på köpet :P Men nu respekterar jag verkligen allting som har med andar/övernaturligt att göra. inte för att jag inte respekterade det förrut, men när man verkligen har bevis så känns det mer allvarligt, och man respekterar det ännu mer.
Nu blev det långt, och lite "flummigt" kanske, men jag är inge bra på textindelningar å allt sånt :P
//Caroline
"många tyckte säkert jag va dum som gjorde det när ja blivit varnad, men man är väl ung å dum :P Ne…men ja va ju såklart nyfiken, vill ju få bevis på att andar finns, å nu har jag fått det beviset å blivit extremt mörkrädd på köpet :P Men nu respekterar jag verkligen allting som har med andar/övernaturligt att göra"
Mycket bra insikt Caroline92! ibland kostar kunskap, så var försiktigare i fortsättningen när du börjar ngt nytt som du itne helt har koll på.
#5 tack =) I fortsättningen lär jag inte hålla på med andliga saker, visst, läsa kommer jag göra, men inte tillkalla andar på nått sätt…(för det gör man inte när man spår i tarot va?)
Jag är helt enkelt livrädd för mörker nu, och jag vågar inte sova själv, jag har börjat sova hos min lillesyster varje kväll nu…
Hm, inlägget med rubriken "12 år?" säger väl det mesta.. Vet inte om åldersgräns är det bästa men Iram hade bra förslag under tråden "Senaste tidens inlägg"
Om man tittar på det hela krasst så kostar kunskap…..
När man tittar på det historiskt/kulturellt så när Oden lärde sig om runor och sejd så hängde han på trädet i nio dygn, han offrade sitt öga för att bli allseende i mimers brunn.
För kunskap får man gälda. på ett eller annat sätt.

Jag är 15 och jag hålle med, det finns unga som är mogna nog att kunna diskutera och respektera. men jag måste nog tyvärr säga att jag har lite skuld till att det har blivt lite oseriöst då jag berättade för en jämnårig kompis om denna sida i tron att hon var seriös.Sedan visade det sig att hon ville lära sig att skjuta magi ur fingarna som Sabrina, förstod jag att jag hade gjort ett mistag.
Lessen!
Ja du, Yggdrasil, det skulle jag också vilja lära mig! Nu funkar det väl inte så, inte har jag då varit med om det iallafall. ;)
Men så är det. Vissa är seriösa och vissa är oseriösa. :) Det finns ju vuxna som är mycket oseriösa också, som babblar en massa skit och bara vill tjäna pengar på andras olycka. :P

nej men alla som disskuterar åldergräns tänker nog ej på att unga lyssnar mer på äldre och tar lärdom av oss äldre
jag ser det så här kan man hjälpa en seriös 12åring som vill utvecklas sina förmågor så visst hjälp den som vill bli hjälpt
de som är oseriösa de finns alltid ändå ju :(
men det är ju ej man ska läga så mycket energi på ju ler :)
hade jag själv vart tolv så skulle jag ej vilja bli utstängd att ej ha nån att vända mig till ju :)
hoppas de unga hittar sina vägledare de behöver ju
Mvh\\\ john-a.a
som själv tar lärdom från de äldre ju och även ungre har saker att ge fast man ej greppar det alltid :)
"ta lärdom om livet" och lär ut så länge du kan :)
Iram har lämnat ett bra förslag på en annan tråd här som handlar om att besvara seriösa frågor och radera dom som är oseriösa.
Nu är ju inte detta ett förum för wiccaner enbart men i den andliga traditionen har man en 18-års gräns för undervisning och initiering. Det finns vissa skäl för detta som goda. Det handlar bla om mognad och att kunna ta ansvar för sina handlingar och att använda magi på ett ansvarsfullt vis.
Häxkonst och wicca är inte detsamma som Harry Potter..

man kan ju vara "nyfiken nybörjare" hur gammal man än är. Min mentala ålder är dessutom inte mer än 14, så jag ansluter mig till de små :)