Karva i ben
Jag har ett par frågor angående benbitar som jag har hittat. Hur hårt är ben egentligen? Kan man karva ut figurer av det med en vanlig kniv eller måste man ha speciella verktyg?
Jag var nämligen ute i skogen för ett par dagar sedan och hittade ett helt intakt harskelett, plus lite lösa benbitar. Det vore spännande att använda dem till någonting. ^-^
Med tanke på eventuella smittämnen bör du börja med att desinficera benen.
Sen beror det lite på hur detaljerade saker du ska göra, ben är rätt hårt och det är lätt att slinta med kniven och göra sig rejält illa om man är ovan.
En liten, lätthanterlig slöjdkniv är det bästa handverktyg du kan ha. Komplettera den med en borrsväng, nålfilar och sandpapper så kommer du långt. Men det kräver tålamod och lite eftertänksamhet, förutom egna skador kan benet spricka om du ger dig på det på fel sätt, precis som trä har det en fiberriktning att ta hänsyn till.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Vilket fynd :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Ganna, med tanke på ditt inlägg - har du några tips på hur man kan rengöra benen?
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
#3 Flera, beroende på vad benen ska användas till, hur långt de redan kommit i reningsprocessen etc. Det skulle bli en hel artikel, men lite snabbt: kött kvar - kniv, myror. Helt rent ben - väteperoxid.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Åh, tack så mycket för alla svar. Vad är väteperoxid och hur får man tag på det?
#5 Välsorterade färgaffärer. Det är frätande, så se till att skydda händer, ögon och kläder när du jobbar med det.
Det som är bra är att det bara är hälla ut det när det är klart, det späds ut lätt och när det bubblar och verkar delas det upp i vatten och syre.
#6 Det låter både spännande och farligt. Jag får väl se om jag vågar ta i tu med det någon gång. Återigen tack för hjälpen. :>
Såg detta på Etsy när jag var där och kikade igår. En idé till ditt fynd :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Om du efter rengöring lägger benet i urin över natt ska det bli mukare att hantera med kniv.
Endast något jag läst så jag vet inte. Men kan tänka mig att det fungerar med spädd amoniak också.
#9 Jobbigt att ligga med benet i urin en hel natt, inte kan det lukta gott i sovrummet heller. ;)
Skämt åsido, det är möjligt att det funkar, men det kan påverka både styrkan hos benet samt möjligen (det vet jag händer med andra metoder) dra fram fettet ur det, vilket kan vara mindre önskvärt beroende på vad man ska göra.
#8 Riktigt häftigt!

Koka ben i mjölk.. är det något? Förr brukade man koka skelett rena i mjölk, såg jag på en dokumentär för ett par dagar sedan.
Att koka ben ska ju vara dåligt har jag hört, det får det att spricka och torka ut?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jag efterlyser en artikel av dig Ganna!
Jag var ute på kantarelljakt för ett par dagar sedan men fann istället delar av ett älgskelett och fina korpfjädrar. Jag blev mer glad över det kan jag säga än en samling med svamp.
#13 *Lägger den i den långa "att skrivas"-kön.* ;)

#14 Snart för du anställa en sekreterare.. Eller en spökskrivare kanske;)
#15 Hellre en hushållerska/-are.
När jag var mindre å lekte med ben kokade vi dem en bra stund så de blev mjukare och släppte alla ev kött bitar som kunde finnas kvar och satt med mora kniv. Blev de för kalla och torra så kokade vi om dem.
#17 Och du lever och mår bra? Då kanske det vore värt ett försök. :)
#17-18 På det sättet blir de sköra och går lättare sönder.
Kul att ni hittar en massa ben själv har jag bara funnit ett par svanben. Hur bär ni er åt?
Gör hellre fel än inget alls.
#19 ingen aning. Inte erfarat det med biten jag gjorde, Har den någon stans. Men redigt slät å fin blev den i alla fall för vi kokade den bara en gång ändå.. och inte heller lätt jag den kokas tillräckligt så envis och otålig osm jag e.