Senaste tidens inlägg
Det har på en tråd förts en diskussion om det senaste tillskottet av medlemmar av låg ålder och deras inlägg.
Jag fuderar på hur hård jag ska vara? Då syftar jag på om jag borde radera vissa trådar som är lite för oseriösa? Typ rubriker som Hjälp, Viktigt m.fl. och vars innehåll handlar om att vilja han en trollformel mot både det ena och det andra.
Hur långt borde jag gå med min "makt" som forumvärd?

jag tycker inte du ska ta bort trådar om de ber om formler…är det inte meningen att vi här ska utbyta tankar, funderingar, erfarenheter mm? Dit hör ju besvärjelser och formler åxå…eller? Missförstod jag dig?
Hej skogsgubben!
Vad jag tycker är att du gått kan ta bort trådarna som är oseriösa, tycker att barn skall få vara barn och inte hålla på med det här. Vet att andra kanske tycker att jag är för hård nu. Men deras tid kommer, när dom har mognat i det andliga.
Tack på förhand/Gwydion

Ja, men de bara frågar och de får ju inte några relevanta svar. De är ju intresserade, annars hade ju inte varit här. De kommer att mogna och bli stora så småningom. Men stäng inte någon ute som bara är lite barnslig, för vem ska det sedan stängas av för, någon som blir lite gaggig och skriver långa svar (som mig själv) eller någon som blir lite för mycket besserwisser ( hmm, kan det vara jag igen, hmmm) eller vad?
jag tycker att uppför man sig hyfsat och och inte bryter mot reglerna och den goda tonen som finns här, skall man inte bli avstängd.
Jag vet helt ärligt inte om alla de som har kommit hit ÄR intresserade eller om de bara driver med oss. Tycker en del inlägg varit lite väl konstiga. Sen kan man ju lite försiktigt säga till om vissa inlägg är dumma. Ungdomar måste ju också lära sig att uppföra sig…
Det var dock inte därför jag skrev min tråd om ålder, vill bara poängtera det. ;)
Jag har inget emot ungdomar som är intresserade så länge de skriver saker som är OK. Är man omyndig så är det föräldrarna som tar ansvar för vad de läser på Internet, det kan inte vi göra även om vi vill…
Sen, som andra har sagt, så kan vi bara föregå med gott exempel. Jag kan väl också vara lite mammig och tycka att barn kanske inte ska hålla på med anden i glaset eller vissa saker, för att de inte lärt sig hantera det…men det är ju inte mina barn så det finns inget jag kan göra.
Sen är det ju upp till var och en vad man vill säga till konstiga frågor, eller hur? Vi har alla våra erfarenheter och tankar. Jag sa vad jag tyckte i tråden om Anden i Glaset och ni såg ju alla resultatet - det spelar ingen roll vad man säger, tycker man att nåt är coolt så gör man det. 
Två personer samma tanke….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hej på er!
Vi kan inte ha någon åldersgräns här, men det finns ändå mycket vi kan göra för att sidan ska fortsätta hålla en seriös profil.
- Till alla er duktiga häxor och ickehäxor som huserar här inne: fortsätt skriva era intressanta, kloka och roliga inlägg! Det är dessa som gör sidan så bra!
- När det dyker upp barnsliga eller fåniga inlägg, strunta i att besvara dem om ni inte vill.
- Inlägg som är helt OT och oseriösa eller som bara har för avsikt att reta eller irritera kommer jag i fortsättningen att ta bort.
MVH Marie

Ett mycket bra svar, Iram och ett rejält handlingsalternativ. Så proffsigt! Så nu vet alla vad som gäller!

Well spoken!
Det låter bra!

#0 Jag förstår hur du menar… att dom inte helt har förstått vad det går ut på… att frågorna mer känns som lek än allvar. Men å andra sidan så måste dom börja fråga någonstans och få svar från kunniga för att kunna lära sig o se om det här är något för dom eller inte.
Så #6 det är nog det bästa sättet - att få bort oseriösa men uppmuntra dom som är intresserade o vill lära sig.

Saken är den att det är OK om det inte är så många personer som skriver oseriösa inlägg, men när den siffran överstiger fyra någonstans så går det utför eftersom en sådan person motsvarar ca fem personer när det kommer till att posta inlägg. Det vore trist att se det här forumet sluta som ModerJord, det gick utför även fast vi var många äldre där och medelåldern låg runt 23.
Men din plan verkar bra, Iram! Att ignorera fåniga inlägg istället för att bli sur är nog en bra taktik.

Ja, jag gissar på att det i längden är rätt trist att skriva retsamma oseriösa inlägg om ingen svarar på dem. Det är såååå mycket roligare om man får respons i form av att folk blir upprörda!
Jag säger; Tig ihjäl det som inte hör hemma här och så raderar jag och skogsgubben de fåniga inläggen efterhand. 
Jag tycker gott du kunde använda din "makt" mer (se tex inlägg som "12 år?". I övrigt är Irams förslag väldigt bra!

jag Tycker också Irams Förslag värkar bra.

Mycket bra förslag^_^

Har vi alla ej vart uga och sökare det är en fråga som popar upp
just i mitt huve och varför slösa en massa negativ energi på att klanka ner på yngre förmågor som vi kan vägleda :)
john-a.a
vi klankar itne ner på de som har förmågor, utan bara de som leker och låtsas och "vill skjuta magi från fingrarna" som sabrina tonårshäxan gör……
sabrina-häx-utövare är magivärldens penta-brudar…..
Men de unga med gediget intresse och viljan att lära kommer väldigt snabbt till insikt. Jag var 10 år när jag började "studera" på egen hand… tyvärr hade jag oturen att hitta en vägledare som mer var ute efter mig som ett batteri till sina egna ideer än för at lära mig…..
Tycker inte om den här beroendesituationen som blir när man är lärling-mästare….. det är bäddat för missförstånd och utnyttjande.
Eftersom ni nu har startat denna sida tycker jag att alla ska få fråga vad de vill. Vissa barn kan faktiskt mycket mer än vissa vuxna… Såå

lina jag förstår vad du menar :)
bara ler
till Zenna.Jeadi
och vissa barn skulle må bra av att lyssna mer på de vuxna som har mer erfarenhet av magi, häxkonst och wicca.
"Eftersom ni nu har startat denna sida tycker jag att alla ska få fråga vad de vill. Vissa barn kan faktiskt mycket mer än vissa vuxna… Såå
"
Jo, men att starta 4 likadana trådar om anden i glaset är inte att fårga vad man vill, det är överdrivet och tråkigt.
Jag har alltid vart en sån som smyger i hörn och tittat och lyssnat på andra som talar om magi och övernaturligt. jag vet att en väninnas pappa var väldigt stark magiker. och en fd pojkvän o han satt och diskuterade magi och att lämna kroppen på själsresor. Jag satt o tittade på tv. trodde dom, men jag satt och lyssnade på allt dom sa.
Jag anser att vist ska man få fråga vad am nvill, men när man kommit till ett stadioe där alla säger "låt bli" eller försöker förklara att man skjuter itne magi ur fingrarna som sabrina eller säger en formel som i harry potter, hade det vart så enkelt så hade alla kunnat utföra verklig magi.
vill ma nuppnå ett stadie av magi som är sceniskt och uppseendevcäkande med häftiga ramsor, gå en kurs hos joe labero eller någon annan trollkarl.