Någon som har gjort en rönnbärskrona?
Åh, jag blir så glad när jag ser alla röda klasar som lyser i rönnarna! Min multibegåvade häxvän Lailababa har tipsat mig om att man kan göra jättefina ljuskronor av rönnbär, i stil med kristallkronor fast istället för prismor är det rönnbär uppträdda på tråd. Petar in en liten länk för att visa, så slipper jag sätta in en otillåten bild:
http://www.kid.w.se/ronnbars.jpg
Att trä rönnbär på tråd och använda som dekoration har jag visserligen gjort förr, men någon hel takkrona har jag då inte vågat mig på. Ett år virade jag rönnbärsgirlanger runt gardinstängerna i köket, det blev riktigt höstfint.
Skulle vilja göra en sån där krona som på bilden, men kanske en lite luftigare modell med mer metalltråd i snirklar lixom….Jag tror också att det kan bli fint att hänga på någon riktig prisma som kontrast. Svårt att förklara. Någon här som gjort en krona och har lust att visa? Eller som ö h t har något bra tips?
Eller är vi rent av så många höstpyssliga häxor här att en liten tävling skulle vara på plats?
Kram Iram

Varje höst jag ser de vackra rönnbären så får jag pyssellust och börjar trä dem på trådar. Tyvärr är mitt tålamod slut innan det blivit någon krona, blir på sin höjd ett pentagram att hänga i fönstret.
#1 Jag såg ett pentagram av rönnkvistar ovanför Lailas dörr som du hade gjort tyckte jag hon sa, kan du inte visa mig hur man gör?

Jag har många rönnar på min gård, men just inga bär i år:( Det som är så vackert!
MVH Isnornin

Jag har en svart metall ljuskrona över köksbordet.Med plats för fem ljus. I den brukar jag hänga ex. blombuketter, örter etc. så istället för att pilla med att trä rönnbär på en tråd kunde man ju hänga upp rönnbärsklasar i den! Det blir fint! Tack!

åh vad fin! skulle nog aldrig orka med att göra en sån… jag går in i projekt med iver men lessnar lätt om dom blir för stora =P

ååh, vad vacker. Önskar att det fanns någon mer häxa här i närområdet som vill dela mina häx-hobby-intressen

jaa! den var verkligen jättefin, rönnbärskronan. en sån borde man kanske göra. har ett rönnbärsträd här med MASSOR av rönnbär.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Inca
Jag minns inte om jag gjort pentagrammet hos Laila, men jag har gjort många genom åren. Kom över till mig någon dag så kan vi göra något tillsammans.
#9 Jaa det ska jag göra :)

Vad snyggt!!! Vill också ha tid att pyssla lite juh….
Oj, vilken fin rönnbärskrona!! Man blir imponerad.. :-)
Har inte någon direkt erfarenhet av att pyssla med rönnbär, men jag tror jag ska kolla upp det hela lite..man blir inspirerad, även om jag inte tror jag har tålamod att göra en hel ljuskrona.. :-)
Förr åt jag ett torkat rönnbär om dagen :-) Och så hade jag ett halsband av rönnbär….tackade rönnbärsträdet med bärs :-D
Puttar tråden om rönnbärskronor till Ioma :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Passar på att lägga in en ny länk om rönnbärskronor eftersom Irams länk inte verkar funka längre.

Åh, vad fin den var!
lite mer
Fint! tänk vad man kan gö med lite fantasi :)
Tack så jättemycket!!!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Håller med ovanstående, riktigt tjusigt med en hel krona!