Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4328 ggr
hexsan
0

Grimoire - vem skrev?

Läste Anna-Helgas inlägg om sin sökning av grimoire, och började fundera på vem som egentligen skrev dessa böcker.

Skulle man t.ex. kunna tänka sej att denna Glimma eller nån annan häxa har skrivit dem? Nån tanke slår mej att på medeltiden så var det nästan bara munkar som skrev böcker.

(Ja, jag vet att jag är lat, men tänker att om nån vet svaret, så får jag tid över till nåt annat… :). )

Slutet ovanför ser kanske konstigt ut. Antingen är jag enögd eller helt okunnig i hur man avslutar en parentes som avslutas med en smiley, men det tar vi en annan gång.

Skogselva
0

Men bara för munkarna var de som kopierade böcker så betyder inte det att det bara var munkar som kunde läsa och skriva. Rikare söner fick utbildning likt kvinnor som skickades i kloster.

Men den muntliga berättartraditionen var stark, så kunskapen spred sig nog från häxa till lärling den vägen tills någon skrev ned det. Det är nog mest troligast, men det är inte helt omöjligt att t.ex. Glimma kunde skriva. Flört

(Angående smilisar, eftersom du nämner det, så borde man använda de gula gubbarna istället, för de med lässvårigheters skull. Deras läsprogram fattar inte att ":)" är en smilis, utan läser det som "kolon slutparantes". Så slipper du bry dig om stavningen inom parantes, tänkte jag. Sen kanske man är som jag också, och aldrig har lärt sig vad de olika smilisarna står för, då är det också lättare att förstå med de gula gubbarna.)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[MaestroNestor]
0

Först bör jag nog nämna att de första grimoarer vi känner till är skrivna runt 800-talet för att sedan gå fram så sent som slutet av 1800-talet. Vem som verkligen skapat dem känner man inte till utan det är oftast rena teorier.

Ofta tillskrivs en grimoire en känd religös person som kung Salomo, Moses eller påven Honorius den tredje. Mycket tveksamt om någon av dessa personer verkligen har haft något med dem att göra dock utan det var antagligen ett sätt att göra dem mer legitima.

Alla har stark knytning till religionerna Judendom, Kristendom eller Islam. En grimoire är alltså ett rent västerländskt begrepp och även om det finns liknande varianter i öst så går de inte under benämningen grimoire.

En sak som är viktig att komma ihåg är att alla dessa böcker var förbjudna och skulle brännas om de hittades. Det innebär att vi inte med säkerhet kan säga vad som är ett orginal eller en kopia. Den verkliga åldern av vissa grimoarer kan alltså vara betydligt äldre än vad vi hittat kopior ifrån antyder. En annan möjlighet som nämns ovan är den orala traditionen. Det är alltså fullt möjligt att mycket tidigare har gått från lärare till student under lång tid rent muntligt men det är inget vi kan bevisa.

Det är alltså fullt möjligt att någon grimoire faktiskt skrevs av en häxa för att svara på frågan. Den kan ha beslagtagits och sedan hamnat på nåt kloster där en munk kan ha skrivit en kopia och även ha modifierat den för att passa in bättre i dennes tro system. Vi vet att många som speciellt under medeltiden verkligen praktiserade dessa böcker var antingen präster eller munkar. Många kom man också på och dessa avrättades. Avrättningarna på dessa grunder började ungefär 200 år innan man brände den första häxan.

P.S Jag har glömt lösenordet för mitt konto Mr-K och i fokus verkar inte vilja skicka mig nån länk för att nollställa lösenordet. Jag skapade därför detta konto i stället för att kunna besvara frågorna:)

hexsan
0

Tack för intressanta svar.

Jag trodde inte att häxor genom historien hade varit så rika att de haft råd med skrivmaterial. Eller var de verksamma hos nån rik person som lät nedteckna orden? Som t.ex. Salomo som var ganska tät?

Känns inte heller klockrent för mej personligen med en sorts häxbok, som egentligen mer bygger på de "abrahamitiska" religionerna. Eller är det en sorts magi och mysticism som lånats av även häxor? Nu är jag ju lite sömnig, men jag har svårt att minnas kristna häxor, men väl häxor ur andra religioner/mytologier, eller som de "otrogna" i Bibeln.

Eller är det så att de Jahve/Allahtroende har lånat från "de äkta/ursprungliga" religionerna?

Hoppas att jag inte är för snurrig nu…

[MaestroNestor]
0

Nu är jag ingen expert på häxor men jag tror nog att det lånades kraftigt mellan olika traditioner i alla tider. Finns exempel på rika häxor på 1700 och 1800 talet som jag känner till men häxkonsten var ju ofta mer knuten till folk magi än grimoire traditionen är. Dock finns det i de sk exprimenten i grimoarer kopplingar till folk magi.

Finns t om ett exempel på en blandning av grimoire traditionen och folk magi i Sverige. Den är dock klart senare än medeltid dock. Har skrivit lite om den på min blog.

http://www.grimoiremagic.com/wordpress/?p=142

Mycket av demon tänkandet är ju taget från de sumeriska religionerna som fanns. Speciellt från Mesopotamiska men även från den ursprungliga Sumeriska och Babyloniska. Kristendomen lånade också en hel del tänkande från zoroantismen. Ingen av dessa är ju speciellt associerade med häxor tror jag. När det står häxa i de abrahamitiska texterna så är oftast ursprungsordet snarare troll kvinna eller liknande och mest ditsatt senare för att få mer stöd till inkvisitionen. Fanns nog ganska gott om häxor under inkvisitionen som hade kombinerat folk magin med kristendomen dock.

Wicca har lånat kraftigt från grimoire traditionen dock. Hela athame grejen kommer ju direkt från Solomons nyckel t ex.

Vad folk ofta glömmer när det gäller kristendom är ju att byggstenarna kommer från judendomen som i sin tur lånar från de sumeriska religionerna. Vad som fanns innan det och som sumererna kan ha lånat ifrån vet vi ju inte idag.

Att kristendomen sedan har lånat visst tänkande från en massa andra religioner såsom zoroantismen, grekisk mytologi, romersk mytologi och egyptisk mytologi kan man ju se tydligt. Trots detta är ju grunderna sumeriska och frågan kan lika gärna vara var greker och romare har lånat sina system ifrån.

Sedan finns ju teorier om att Jesus var en stund i öst och lånade lite tänkande med:)

Personligen tror jag inte häxor har en mer "äkta/ursprunglig" religion än vad de abrahamitiska religionerna har. Snarare tvärtom skulle jag gissa på.

[MaestroNestor]
0

Bör nog tilläga att grimoarerna är mycket långt från vad vi kallar kristendom eller judendom idag och bygger klart mer på den mystiska sidan av kristendom, judendom eller islam som har förtryckts långt innan Jesus tid.

Det var minst lika farligt att åka fast med att praktisera dessa verk som det var att vara häxa. De började ju avrätta grimoire magiker 200 år innan de gjorde samma sak med häxor t ex. Många av de som avrättades var präster och munkar som var skriv och läskunniga och hade tillgång till beslagtaget material.

Många på den tiden var ju också satanister och inte grimoire magiker bör jag nämna. Så vitt vi vet har dock inga satanistiska verk överlevt utan vi känner bara till att de existerat via rättegångar och redogörelser av t ex inkvisationen. Detta har nog sin förklaring i att inte ens de mystiskt kristna skulle vilja bevara verk av den typen. Finns dock ett antal senare verk från 1800 talet bevarade om satanism. Bl a av vår kära Strindberg som var Satanist under en period och skrev om det i den första franska upplagan av inferno i sitt förord. Det var under hans livstid fortfarande olagligt att vara satanist i sverige så han tog en viss risk med detta och allt sånt har ju totalt utelämnats i våra skolböcker om honom.

Anna-Helga
0

Det var ju en munk som kom igenom också… Hm, tål att tänkas på och forskas lite i!! Obestämd

hexsan
0

#1 Tack även för kommentarer kring smileys. Ska tänka på detta i fortsättningen, men så har man ju även sitt eget tycke och smak i vilket som passar ens eget öga.

#2,4,5 Tack för all information och tankar. Det är väldigt intressant. Om jag tolkar dej rätt, så är grimoiren inte en rent häxlig angelägenhet, utan nåt som man har jobbat mer tvärreligiöst med, fast då med en "svart/mörk" inriktning? Då förstår jag bättre. Ungefär som att de flesta tror på Darwins evolutionsteori vid sidan av sin religion? Betyder det att det finns "blandreligiösa" grimoirer? Det tycker jag verkar fascinerande.

Vi människor tror ju ofta att vi är så trogna mot vår tro, men ofta tycker jag mej märka att man gör rätt konstiga saker, som inte hör hemma i ens egen sfär. Som exempelvis en präst som säger "peppar, peppar, ta i trä". Vi är underligt omedvetna om vårt behov av en andlig värld och magi i våra liv. Vi fascineras av naturfolk och gamla tiders tro, men verkar nånstans ändå tro att var sitter på den "rationella och riktiga sanningen". Som om rationalism vore detsamma som sanning. Därför gläder det mej, när det visar sej att en gammal hävd vinner över den vetenskap som sagt att den var fel.

Bappho
0

Jag har uppfattat det som så att folkmagiker varit ett praktiskt folk och som använt sig av det som funnits tillgängligt och som funkat.

Läste för ett tag sedan en gammal bok om nåjder som jag hittade bland min farfars böcker. Den handlade om en man som reste norrut för att leva ett tag med en praktiserande nåjd. När han skulle berätta lite om sina hemligheter så nämnde han genast den svarta bibeln, sjätte och sjunde mosebok. Och jag som hade trott att jag skulle få lära mig lite om samisk magi ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[MaestroNestor]
0

De flesta grimoire magiker ser det inte som svart magi alls utan som helig magi. Det är som sagt en mer mystisk syn på religionerna som baseras på att demoner är lägre väsen och att vi som alla är en del av gud därför har rätt att befalla över dem. Den mystiska traditioner anser jag har en djupare grund än vad de flesta av dagens troende har.

hexsan
0

Ja, men visst är det väl för härligt att människor har så mycket gemensamt över gränserna!

Egentligen är det kanske inte alltid så lätt att säga varifrån ritualer kommer, eftersom det kanske t.o.m. har uppstått samma synsätt på helt olika ställen på jorden - samtidigt. Det får en att fundera över det osynliga och omätbara.

Sånt märker man ofta på småsaker, att man går och funderar över att si eller så skulle man göra, eller nån annan för den del. Sen vips en minut, en dag, en vecka senare - så händer det. C G Jung beskrev det som synkroniciteter. Oerhört fascinerande. Kanske vi inte behöver internet om vi lär oss att använda "världsnätet"?

Bappho
0

Passar på att ge ett litet boktips. Grimoires: A History of Magic Books av Owen Davies. Bara 149:- för en inbunden bok är också ett bra pris :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

hexsan
0

Tackar för tipset!

Det tål att tänkas på, håller med dej om att priset är riktigt överkomligt. Säkert riktigt intressant läsning också. Men min hög av böcker som ska läsas är redan alldeles för hög…