Lite hjälp med växter
Hej gott folk. På sista tiden har jag försökt att luska ut lite mer om vad det finns för växter i den lilla biten skog som finns där jag bor. Jag har hittat en del gråbo och jag är 99% säker på att det faktiskt är gråbo :). Nu så har jag plockat några bär och löv från tre träd/buskar och försöker att identifiera dem. Efter att ha suttit på digiflora.se och virtuella floran och försökt att hitta dessa växter är jag nära att ge upp. Jag tänkte då förstås att någon här kanske känner igen växterna och kan identifiera dem.
Den första växten från vänster är om jag har rätt Kanadahagtorn eller Crataegus flabellata, men jag är osäker på detta. Den andra växten ser ut som slånbär, Prunus spinosa, men bladen ser annorlunda ut tycker jag. Den tredje är definitivt hagtorn, men jag är inte säker på om det är spetshagtorn, Crataegus riphidophylla eller trubbhagtorn, Crataegus monogyna. Jag blir jätteglad om någon har lust att hjälpa mig med detta!
Thistle

Hej jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hagtornet, för de är så lika. Men busken med blå bär verkar vara slånbär som du föreslår. Smaka på bären. Slånbär är mycket sträva och bittra i smaken. Men de blir goda om man fryser dem! Du kan göra saft på slånbär, eller krydda brännvin med dem, förutsatt att bären varit frysta en gång så att den bittra smaken gått bort.

Tack för ditt svar. Det skulle vara kul om det var slånbär, men problemet är att löven inte ser ut som de ska. I alla fall inte enligt Den Virtulla floran. Så jag är nog lite rädd för att smaka på bären om de visar sig vara giftiga.
Här är en länk, min webläsare vill inte klistra in så det får bli så här: