Häxor iFokus

Häxor

Etikett: övriga-övernaturligheter
Läst 3082 ggr
StoryBoard
0

Min lillebors livliga drömmar

Hej allihopa!

Visste inte riktigt till vem eller vart jag skulle vända mig, men jag vänder mig nu till er och hoppas på lite klarhet.

Min lillebror är tretton år, brukar prata mycket i sömnen och ibland vandra omkring. Jag blir ju livrädd av vissa saker han säger och gör när han sover, eller vad det nu är han gör. Ibland verkar han också vara vid medvetande men är okontaktbar.

I kväll har han vaknat två gånger och berättat att det är en liten bur i hans rum fylld av flugor. Första gången kom han in till mig och jag avfärdade det hela som en dröm och sa åt honom att försöka somna igen. Han somnade snabbt.

Andra gången ropade han till mig: Den är här igen! Den är här! Jag rusade in i hans rum och såg honom sittande på sängen med händerna kupade runt något jag inte kunde se. Han stirrade så intensiv att hans kropp var helt spänd. Jag upplyste honom om att jag inte såg något och trodde att han fortfarande drömde. Han stirrade instensivt på sina kupade händer och jag rörde vid hans händer men kände eller såg ingenting. Då verkade han ryckas ut ur sin "dvala". Han mumlade lite stött: men den var ju här. Det var precis som om mitt berörande fick något att förändras.

Ibland kan han vakna och berätta om speglar eller saker som flyger omkring. Det har hänt att han har nämnt böcker några gånger också. Men allt verkar försvinna när jag pratar med honom, "stör" honom.

Vad tror ni detta kan betyda? Är det något han drömmer om eller är det saker som bara han ser? Försöker något/någon tala med honom? Vad betyder i så fall den lilla buren med "flugorna"?

Nyfiken på om ni kan hjälpa mig med detta. (: Kanskeåtminstone kan starta en diskusion.

Viper
0

Svårt att veta :/

Kanske någon form av nattskräck? I och för sig mest vanligt hos mindre barn men kanske 13-åringar också kan drabbas? Barnet vaknar och är ledset, förvirrat och ibland okontaktbart. Helt ofarligt men rätt obehagligt.

Hur är din bror annars? Min erfarenhet är att nattskräcksattacker kan dyka upp om barnet är stressat eller blivit "överaktiverat" under dagen.

Finns det något annat än din brors drömmar som tyder på att det kan vara något som han verkligen ser? T ex att andra har känt av några fenomen eller oro i huset? Eller att han har sett saker i vaket tillstånd? Annars skulle jag nog gissa på nattskräck.

Bappho
0

Mina båda barn led av nattskräck som mindre och idag har de istället livliga drömmar där de pratar, går omkring o s v  Själva drömmarna är också ganska fantasifulla med varelser som inte finns och liknande. Personligen så tror jag att det är något de fått i arv.

Lite av det märks också när de är vakna. Fantasier och tankar kan bli ganska verkliga har jag märkt. Det händer ibland att jag undrar om de har en förmåga att se in i andra världar, helst när de verkar prata på något mystiskt språk och liknande, men det är nog nattskräcken som spökar :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

StoryBoard
0

Tack för era svar!

Jag har misstänk att det är nattskräck länge, men har alltid blivit avfärdad på grund av hans ålder. Kanske det hänger i lite längre hos vissa barn/tonåringar? Eller som Bappho säger, att de fortsätter ha livliga drömmar?

Min bror har väl ganska mycket ångest- och stressproblem i sin vardag tyvärr. Och inte hjälper väl dataspelen till. Spelskapare har minsann fantasi så det räcker och blir över. (:

Jag har inte märkt av någonting här. Och han verkar inte heller ha gjort det. Känslan i detta hus är lugn och harmonisk. Vi har bott här i ett år nu. Och hans drömmar har hängt med ganska länge, tyvärr. Jag hoppas att drömmarna lugnar ner sig med åre och att han inte behöver sova så oroligt.