Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4819 ggr
Anna-Helga
2010-08-25 03:04
0

Grimoire

Ikväll har jag varit på min cirkel i mediumskap och fått kontakt med min guide, som är/var en häxs. Glimma hette hon och levde på medeltiden. Hon vill att jag skaffar mig en Grimoire, vet inte vilken, men inte Grand Grimoire utan en annan. Tänkte att detta kanske är rätt ställe att få hjälp med vägledning och tips om vilken jag ska skaffa mig som kan vara bra att ha och som är lätt för en som är ny på detta?

Mvh Anna-Helga

Balettnu
2010-08-25 03:09
0

Vilken upplevelse Förvånad kan vara Garry Glitter också..

Anna-Helga
2010-08-25 03:29
0

#1 Det är det inte, jag har träffat henne tidigare… Men det är budskapet om att söka en Grimoire som jag behöver hjälp med…

Mililot
2010-08-25 09:35
0

En Grimoire är ibland samma sak som en Skuggornas bok, eller som den heter på engelska: The book of shadows. Det är en bok där man samlar alla sina tankar, upplevelser och annat magiskt arbete. Denna bok brukar vara utformad på lite olika sätt men oftast är det som en dagbok, fast för magiskt syfte.

Hoppas att mitt svar hjälpte litegrann i alla fall! :o)

Ahradia
2010-08-25 14:55
0

#0 Här finns en lista på olika Grimoires och kanske ett och annat bra att veta. Jag är inte så insatt i Grimoirevärlden själv.

http://www.grimoiremagic.com/wordpress/?p=229

Witches don't get mad, they get even.

lia-fail
2010-08-25 15:40
0

Mina tankar gick nog i banan av #3 är du säker på att hon ville att du ska skaffa någonannans och inte skapa din egen? En bok där du kan föra ner de kunskaper du själv tillskansar dig och/eller hon kan ge dig.

För mig är grimoire/skuggornas bok mera som en receptbok än en dagbok. Fast för magiskt syfte istället för mat ;)

Anna-Helga
2010-08-26 11:54
0

#3 #5 Ahaaaa! Så kan det såklart vara!! Obestämd

#4 Ska absolut kolla in den länken!!

Kram och tack!

Bappho
2010-08-26 17:43
0

På Glimmas tid så var det nog inte någon Book of Shadows som gällde utan mer troligt en traditionell Grimoire. Kika på länken i #4 du och Linus som har den sidan svarar säkert gärna på din fråga :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Anna-Helga
2010-08-26 20:53
0

#7 Man tackar… Så klart att det var så Glimma tänkte! Kyss

lia-fail
2010-08-26 22:31
0

#7 lite nyfiken, vad räknas som en traditionell Grimoire?

Som jag har uppfattat det så är en Grimoire en bok med samlad kunskap om ex. spells, ammuletter, summonings etc. Det finns en hel del kända men även de är ju skrivna av någon från början. Så jag har alltid tänkt dessa som möjliga startblock från vilka man kan ta de bitar som känns rätt för en själv och föra över till sin egen bok. Men att den egna även kan innehålla andra bitar man själv lärt sig, nedskrivet så att man själv kan slå upp det om man undrar "hur gjorde jag nu det där?" men även så att man kan lämna det vidare till andra. Eller har jag fått det helt om bakfoten och tänker helt på book of shadows?

#8 Jag vet inte om det hjälper eller stämmer men jag har sett hänvisningar till att man delade Grimoirerna i två grupper under medeltiden. Den ena hade med natur- och elementalmagi att göra och den andra med demonmagi, åkallan etc. Så om Grand Grimoire är "fel" så kanske du hittar den "rätta" i den andra grupperingen. :) Men som sagt kan inte så mycket om det så du kanske kan få mer information om det på sidan som nämnts ovan.

Skogsfrost
2010-08-26 23:01
0

Jag kan alltså göra en Grimoire själv?? En vacker bok där jag skriver ner det magiska som händer mig och den magi jag själv använder. Låter som kul höstarbete.Glad

Bappho
2010-08-27 13:15
0

#9 Med traditionell så menade jag bara det som man vanligast brukar kalla grimoire, inget annat :)

Bappho
2010-08-27 13:26
0

Vart levde Glimma på medeltiden? Det kan ge ett tips till vad för bok hon menar :)

Bappho
2010-08-27 14:19
0

Linus (Mr-K) lyckades inte posta ett svar här i tråden så jag vidarebefordrar den här:

Traditionellt är en grimoire en bok som innehåller en katalog över andar oftast demoner och ett system för att åkalla dessa andar. En del som ofta återfinns i gamla grimoarer är de sk exprimenten. En enklare form av grimoire magi som ofta är mer praktisk i sitt utförande. Dessa expriment är nära besläktade med folk magi men ändå annorlunda.

Den mest populära grimoire som existerat genom tiden är troligen de olika variationer utan Solomons nyckel eller Key of Solomon som den ofta kallas på engelska. Grand Grimoire är en något annorlunda grimoire då den framför allt tar upp pakter med demoner vilket alltså inte är standard.

Naturmagi är inte en del av en grimoire. De böckerna kallas ofta svartkonstböcker i stället. Vilket det finns en hel del svenska varianter av.

Book of shadows är inte en grimoire utan har felaktigt kallats det i modern tid.

Exakt vilka böcker som kan kallas för en grimoire är mycket debaterat och alla är verkligen inte överrens. De flesta skiljer dock mellan traditionella och moderna. För att förenkla kan man väl säga att allt skrivet från 1900-talet och framåt är moderna och de som skrivits innan är traditionella.

I länken som Ahradia la upp handlar det alltså om traditionella grimoarer.

Du kan läsa mer om detta på min blogg.

http://www.grimoiremagic.com/wordpress/

Eller kolla de få video bloggs jag hunnit göra.

http://www.youtube.com/user/GrimoireMagic

/Linus, Mr-K

[MaestroNestor]
2010-08-27 23:11
0

Borde nog lägga till att ingen av de olika grimoires som finns är "lätta" att följa. Den bäst beskrivna version som finns ute är utan tvekan David Rankine och Stephen Skinners upplaga The Veritable Key of Solomon. En extremt detaljerad version av Key of Solomon och många smarta ord från David och Stephen.

De flesta grimoarer har innehåll som kan vara mycket svårt att följa i dagens tid och saker man ska skaffa som är minst sagt svåra och dyra att få tag i. Det är väl just det som är mitt specialområde dock. Hur man får tag på saker och hur man kan skapa billigare ersättningar för de föremål som ska användas.

För en grundläggande förståelse och också ett sätt att komma åt många av dessa texter på ett enkelt sätt då dessa alla inehåller översättningar av olika grimoiarer kan jag rekomendera följande.

The Black Arts by Richard Cavendish
The Book of Ceremonial Magic or The Book of Black Magic by A E Waite
The Secret Lore of Magic by Idries Shah
Occultism: Its Theory and Practice by Sirdar Ikbal Ali Shah

Alla utom The Secret Lore of Magic finns i billiga paperback versioner. Kan vara intressant att nämna att de båda Shah är pappa och son. De var också Sufis och har en väldigt intressant tolkning av materialet.

Det saknas idag böcker om rent praktiskt användande av dessa grimoarer i traditionell mening. Är dock en hel del på gång. Min förhoppning är att själv släppa en förklarande bok om hur praktiken går till innan året är slut.

Anna-Helga
2010-08-28 11:18
0

Tack för alla svar!!

Anna-Helga
2010-08-28 11:19
0

Ska försöka ta reda på var hon kom ifrån, absolut!!