Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 3807 ggr
damienfrans
2010-08-24 21:06
0

athame

Hej, Jag har sökt länge efter rätt "religion" eller tro, och efter att ha börjat studera lite vad är wicca så tycker jag finna mig i Wicca. Men min fråga är mer om Athame, jag har läste och sett på bilder att de är gjorda i metal, inte vassa osv, men jag är väldight duktig hantverkare och undrare vad ni tycker om:

Kan man göra en Athame i Trä?

Damien

hexsan
2010-08-25 00:50
0

Hej!

Skickar en länk som kanske ger dej svar:

http://www.gronadraken.com/nightwood/id24.html

damienfrans
2010-08-25 17:23
0

tack så mycket, blev ett kanon svar, mera precis hade varit svårt Foten i munnen

då är det bara för mig att hitta rätt gren!

tack så mycket igen

Damien

Ganna
2010-08-25 20:06
0

De flesta traditioner där en athame, rituell dolk etc. förekommer, anser att de ska vara i metall. Jag har bara sett trävarianten i moderna, närmast pseudowiccanska inriktningar.

En athame i trä är snarast att betrakta som en dolkformad stav, vilket i sig är underligt.

Sen rent generellt, om du inte vet grunderna och därmed inte heller varför ett redskap är utformat på ett visst sätt, i ett specifikt material, då har du inte heller tillräckliga kunskaper för att använda redskapet.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

damienfrans
2010-08-27 19:45
0

läste lite, såg att athamen är inte så gammal som jag trodde. blev introducerat i wicca runt 1930…Gerald B. Gardner. jag visste att jag behövde ingen sånt!! ha ha, tack vare dig så fick jag klarsyn igen!

Jag är faktiskt en duktig stav makare. och det var visst detta jag skulle använda (jag har fått för länge sen hur min stav ska se ut.)

jag läste lite om din hemsida, jag är inte säkert jag placerade dig rätt (om det är nånsin rätt att placera någon :-) ) men. gör du svart magi? är du wiccan?

jag är lite nu i wicca spår. har letat länge efter vad jag var utan att hitta svar… nu har jag nog hittat.

tack

Ganna
2010-08-27 20:31
0

#3 Jag antar att du menar mig? :) Jag är inte wiccan och för att svara kortfattat på frågan om "svart magi" så har jag samma etiska och moraliska regler i mitt vardagliga liv som i det magiska, så menar man med svart magi skademagi, så skulle jag utan att blinka använda mig av det om någon t.ex. hotade min familj (och just trolldom var det verksammaste mot det). Hurvida jag skulle göra det på uppdrag av någon annan är högst situationsberoende.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~