Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 13437 ggr
Natal88
6

täppt i näsan.

Hej.

Jag har blivit väldigt täppt i näsan och är rädd för att jag är på väg att bli sjuk.

Min sambo (studerar i Sthlm men är hemma på helgerna) har halsfluss och av misstag nös han på mig på natten. Så nu tror ja han kan ha smittat mig. Eftersom jag hade små ont i halsen igår och lite idag morse.

Dock så har jag även tendens att alltid vara slemmig i hals och näsa när jag tränar simning (vilket jag gör ca 6 - 7 ggr/veckan på hög nivå).

Är det någon som har bra tips/recept på hur man kan slippa detta? och bli frisk! Så vore jag jätte tacksam!

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

hexsan
0

Däppt i däsan kan ag inte bodta.

Men skämt åsido. Efter att ha fått en släng av halsfluss för (peppar, peppar) rätt många år sen nu, så har jag vid känningar av ont i svalget, sett till att få i mej kanel. Jag brukar blanda ut det med kaffet vid kaffebryggning. Antingen har jag världens bästa inbillningsförmåga, eller så hjälper det! Att jag har valt att hälla i kanel tillsammans med kaffet vid bryggning är att det inte blir kanelklumpar i drickat. Fungerar säkert bra även med löste. Vet inte varför det fungerar mer än att jag har läst attt kanelen ska ha bakteriedödande effekt.

Täppt i näsan brukar vara svårare. Man kan få tillfällig lindring av att blanda kokt vatten med Kanolds Eucalyptushalstabletter, citron och honung. Hoppas att det är rätt namn på halstabletterna. Det ska i alla fall vara de små bruna. 

Lycka till och krya på dej!

AnnaGreta
0

Ett ångbad med timlan, munta eller ett par droppar sukalyptusolja kan va skönt om man är förkyld och täppt. Häll hett vatten över örterna i en skål och sätt dig med en handduk över huvudet över skålen.

Mentha
0

Jag skulle koka en brygd en gång, när jag andades in ångorna av det fick jag mig ett rejäl kick. Det kändes bakteriedödande :)

Koka upp vatten med en skiva lök i, häll i cayenpeppar (inte för mycket!!), ta bort löken och drick som te. Rekomenderas ej om du är känslig eftersom jag såg hur reaktionen blev, och då togs bara någon klunk :s Hade nog i för mycket cayennpeppar…

Men andas in ångorna kanske räcker, och om du inte blir friskare så får du dig en rejäl upppiggare iaf ;) var försiktig snälla, denna är inte riktig färdigtestad än! Fast receptet är åtminstone inte påhittat av mig själv…

Natal88
0

Okey. jag skall testa era tips!

Jag skall testa era tips =)

dock har jag inte alla ingredienser till #2 tips. Så får handla det.

Men jag har en cayenpeppar växt hemma ;). Jag ska allt ta de försiktigt med den =)

Fick just också höra av min mor att citrus frukter är bra, då hon blanda citronsaft och honung i ett halft glas med varmt vatten och sen fylla upp det med kallt vatten.

Och så hade hon ytterligare ett tips på att man skall lägga vitlök i ett glas med ljummen mjölk.

Så får testa de olika tipsen å känna vilket som är effektivast ;)

TACK!!!!

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

hexsan
0

Lakritste kan vara bra som slemlösande. Du kanske skulle prova att dricka det efter träningspassen.

Annars så finns det väl nåt slags nässpray med olja för näsan. Den kanske blir slemmig för att den torkar ut av allt vatten. Det där lät ju konstigt, men jag antar att du förstår vad jag menar.

Natal88
0

Hm, det lät intressant.

Jo, jag förstår allt vad du menar! med tanken på att dom har ganska mycket klor i bassängen så… Brukar få väldigt torr hud, så jag brukar smörja in mig.

Efter brukar det iof. avta lite då kroppen återställer sig. Men just under passet är det som värst, och jag kan ibland få problem med att få luft. (vill samtidigt då poängtera att jag har ansträngningsastma men får stark medecin för det (och det uppkom för ca 4 år sedan) så då är det något mer antar jag). Och det finns många simhallar som har dålig ventelation och dålig miljö, så fler en jag har drabbats av att det utvecklat ansträngningsastma och mycke slem i hinnorna under träning.

Men det hade vart skönt om man kunde slippa den snuvan när man ligger i vattnet och kör jobbigare pass.

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

[magicadehex]
0

På hälsokostaffärerna brukar finnas en liten kanna som man sköljer rent näsan med. Den är kanonbra- rengör bihålor, löser upp täppa och sköljer bort bakterier. För förkylning kokar jag upp mjölk tillsammans med Kanolds halstabletter och rör tills de löst upp sig i mjölken, låter det svalna och dricker det. Massor med vila rekommenderas. När vi blir sjuka så är det kroppens sätt att säga att den är trött, den behöver återhämta sig. När vi inte lyssnar på kroppens signaler så ser den till på annat sätt att få sin återhämtning- genom att göra oss sjuka. Då måste vi ju vila. Ju mer man vilar desto snabbare läker kroppen. Undvik all form av stress och kurera med olika citrusfrukter i massor.

Krya på dig. Vänligen/Magica.

Natal88
0

Tack!

Kanna för att skölja rent bihålorna och näsan, det lät spännande! Kan du ge några exempel på hälsobutiker som har det?

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

[magicadehex]
0

Jag köpte min på Hälsokraft, som fanns där jag bodde förut. Den butikskedjan finns på många ställen. Jag skulle tro att den här kannan även finns på andra hälsokostbutiker. Här är en länk, http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=661 så kan du läsa om kannan om du vill. Att använda himalayasalt är inte nödvändigt, det går lika bra med vanligt havssalt som finns i matvarubutikerna. Den är jättelätt att använda och man känner sig riktigt uppfriskad när man har sköljt ur nosen :) Kannan finns säkert att beställa på nätet. Den är inte svår att få tag på, jag har sett den lite varstans.

/Magica.

Natal88
0

tack! =D

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

[magicadehex]
0

#10: :)

AnnaGreta
0

#4 Haha, nu när jag läser vad jag skrivit inser jag att det kan bli lite svårt att hitta de ingredienserna! Jösses vad jag stavat illa! Men du kanske lyckades lista ut att det var timjan, mynta och eukalyptus som avsågs. Behöver inte vara alla sorterna utan det räcker med en.

Natal88
0

japp, jag förstod att det var det Tungan ute, lustigt nog så märkte jag det inte heller först.

När man e lite "tjock" i huvudet så tänker man inte helt klart heller Flört så ja läste det nog som du mena å inte exakt som det stod Flört

Detta är det jag nu har testat:

*Kanelen (inte i kaffe då jag inte dricker det) men i te (det var si sådär), men i varm choklad var det underbart gott!!!

*Testa koka vatten och lägga i lök och cayenpeppar men jag hade ingen vanlig lök så jag la i en liten vitlöksklyfta. Oj va starkt det blev. men det gav en liten kick Flört

*Druckigt vatten med citron och honung. det smaka ok =)

Tycker att det är både spännande å lite kul att testa olika metoder.

Jag måste säga att jag dessutom redan känner mig lite bättre! Å vanliga fall kan jag vara jätte dålig minst 5 dagar innan jag ens börjar känna mig bättre!

Så imorn blir det av att skaffa lite fler ingredienser då ja känner mig tillräckligt ok för att komma ut nu Glad

Skall testa "ångbadet" och skall se om vi har någon nässköljningskanna i en helsobutik här i stan innan ja köper på nätet.

Vid fler förslag så testar jag dom gärna med!

Tack för tipsen hittills!!!!!!!!!!

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

lia-fail
0

Mot slem i halsen kan man dricka ett te på oregano, funkar bra med den vanliga torkade som man hittar i kryddhyllan. Läste om det i en te-bok och så länge som det bara är lite slemmigt så funkar det bra för mig :)