Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 3402 ggr
AnnaGreta
0

Höstdagjämning 2010

Höstdagjämningen infaller i år kl 03.09 den 23/9 . Innebär det att man firar den 23:e eller 22:a som ju egentligen blir närmre själva tidpunkten. Om man nu inte är ute mitt i natten vill säga, utan vill fira på kvällen.

Jag tänkte ta tillfället i akt att tacka naturen för allt jag fått skörda under året, såväl i skog och mark som i min köksträdgård.

Ska ni fira? Hur?

AnnaGreta
0

Putt upp!

Ingen här som firar höstdagjämningen? Eller mabon, om ni hellre använder det namnet.

hexsan
0

Jag har inte bestämt hur jag ska göra, men det lutar väl åt att det blir den 23. Hur brukar du göra när du firar fullmåne, om du gör det? Det borde väl gå att översätta det tillvägagångssättet till en höstdagjämning.

Jag blev ganska perplex faktiskt, när jag läste ditt inlägg, eftersom jag inte hade en aning om att det fanns ett exakt klockslag för detta.

Rent spontant tänker jag att eftersom du vill tacka för en skörd, så skulle det vara bättre att fira lite senare. Om det hade gällt sådd, så kunde man varit lite före. Lite förstärkt symbolik alltså!

Men, det viktigaste är nog inte själva tidpunkten, utan att det blir av och att det blir som du vill…

Vekka
0

Höstdagjämningen är den 23, man kan fira in på kvällen 22 om man vill, o sen hela 23.
Korrekt är ju att fira på tidpunkten men inget som är nödvändigt.
Det finns många olika traditioner/seder för firande, många är mer än en dag :)

Searchingmoonwolf
0

Ren svarar på denna fråga - ingen aning ännu… Tungan ute Sorry att jag lite kapar tråden… Skäms

Det jag undrar om ni tycker att denna gång höstdagsjämningen är mera speciell iom att det är fullmåne samtidigt? Firar ni dem skilt, kombinerat eller ett mera "kraftfullt" firande?

AnnaGreta
0

Jag har kommit fram till att firandet för min del får bli den 23:e eftersom jag har fått annat inbokat den 22:a.

Jag vill fira höstdagjämningen för att det är en vändpunkt, efter den dagen blir natten längre än dagen, mörkare och mörkare… Jag brukar tycka det är lite jobbigt när mörkret kommer, men vill försöka göra något positivt av det. Skörden kanske inte kommer att vara helt avslutad vid denna tidpunkt, men för min del känns det helt rimligt att tacka för den då eftersom det i mångt och mycket är den skörd vi bärgar nu som kommer att föda oss genom den mörka perioden.

Vad gäller tradition så famlar jag fortfarande något i mörker, men mina grundvalar är att följa naturens rytm, det är naturen som är min "gud" (i oändligt många skepnader) och jag har en stark dragning åt det förkristna nordiska.

Jag hade inte sett att det är fullmåne då. Kan ju inte göra saken sämre ;)

spindelfot
0

Jag skulle nog firat på dagen/kvällen, och ifall möjlighet fanns - fortsätta natten igenom, eller - gå och lägga sig sent, invänta bra drömmar..

Höstdagjämningen är ett stort avtackande av sommaren och höstens skördar, sammanfattningen av året, tillvaratagandet av värmen, ett farväl - sedan blir det sista stora avskedet vid november då jorden vänder inåt i sig själv och går i graven för att dö..

nu tror jag inte på trippelgudinnor egentligen, men jämför vad jag själv känner, man går genom sina olika faser i livet.. Som jungfru vid midsommar, redo för kärlek - vid höstdagjämningen firar vi barnet som kom, när jungfrun blev mor - november är det sista stoppet, döden.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus