Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 5416 ggr
Praefatio
0

Eteriska oljor - ätbara?

Vilka eteriska oljor är okej för invändigt bruk?

I det här fallet gäller det min nya fablesse för att baka eget hästgodis, hittills har jag bara smaksatt med pepparmyntsolja men det vore roligt att prova något nytt. Är med andra ord inte direkt ute efter medicinska eller magiska effekter utan bara efter att veta vad som är okej att äta.

BiGavia
0

Vissa eteriska oljor används i matlagning,men skulle tro att ALLA inte är så nyttiga. Vilket fall som måste de användas med försiktighet. De är koncentrerade och mycket starka.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Praefatio
0

Det är just därför jag vill veta vilja som är okej - eller rättare sagt vilka som inte är det. ;)

Självklart används de med försiktighet, det behövs inte många droppar för att sätta lite smak.

BiGavia
0

Ok. Finn Andersen har gett ut en bok som heter Aromaköket där han tar upp  eteriska oljor i matlagning.

Det är de kryddor som vi normalt använder i maten.

ex Rosmarin, Mandarin Geranium Anis Ingefära osv

Praefatio
0

Det är nästan det jag har räknat med hittills, att det jag skulle stoppa i munnen i "vanlig form" kan jag också ha i hästens godis. Har tänkt beställa ekologisk pepparmynta, apelsin och bergamott till att börja med och se om han gillar det.

Ganna
0

#4 Allt som är ätbart för männsikan är ju inte det för olika djur, det jag drar mig till minnes så här direkt är katter och lavendel (samt hundar och choklad, men det är ju inte fullt lika eteriskolje-relaterat).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Vad händer med katter om de får i sig lavendel?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
0

#6 Jag vet inte, här är det faktiskt hörsägen och jag har inte forskat djupare i saken eftersom det inte inom överskådlig tid är aktuellt med katt.

Jag omformulerar mig något:

Kolla så att inte ett för oss människor ofarligt ämne är giftigt för djuret. Jag får hålla mig till chokladexemplet (teobromin)/hundar & katter. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Praefatio
0

#5 Jag skrev lite tokigt såg jag nu, jag menade givetvis det HAN skulle stoppa i munnen. :)

Mentha
0

Läste att någon hade tagit lite vanilj på gröten, och lite apelsin i chokladkakan (eteriska oljor då ja), fast annars är det väl inte bra att få i sig dem, i sådana fall ska de väl vara rejält utspädda.

Vet åtminstone att det t.ex. bara går att använda lavendel och teatree outspädd på huden annars får man väl lätt brännskada, som att sätta fingret mot en varm spisplatta. Visserligen har jag inte testat (outspädda eteriska oljor, en hel hand har jag däremot satt på en varm spisplatta av misstag)

Fast detta gällde ju något annat, va försiktig i alla fall. Och om du redan testat; blev det några konsekvenser?

Praefatio
0

Nej, har fortfarande bara använt pepparmint med mycket gott resultat! Pengarna tryter…

MagicGirl
0

google <-- :)

Praefatio
0

Google? Vad menar du?

BiGavia
0

Bappho, katter undviker lavendel, de gillar inte alls den doften.