Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 6848 ggr
Searchingmoonwolf
0

Stöpa ljus

Har googlat, kollat inne på iFokus olika sidor för att hitta nåt om ämnet, men utan några större resultat.

Jag undrar över hur man stöper färgade värmeljus?
Närmare sagt har jag funderat på att använda mig av naturliga färger (så som man färgar garn, tyg osv), va kan man använda (även funderat på godisfärg, men det är juh inte naturligt)?

Tack i förväg! Cool

Skogselva
0

Rödbettor.

Skämt åt sido så har jag aldrig stöpt ljus så jag vet inte vilka färgämnen som fungerar eller inte, men eftersom rödbetor färgar av sig utan smaka av sig så används det i vissa sorters godis. Det kanske funkar - det är trots allt nästan omöjligt att få bort fläckarna från kläder. Det blir rosa

Rödhåriga kan också använda rödvin för att få en djupare lyster i håret (man sköljer håret i rödvinet då, man dricker det inte) och eftersom resultatet är permanent så kanske det fungerar i ljus också?

Blonda kan använda kamomill för att få mer gyllen lyster på håret, men det kanske inte skulle funka lika bra på värmeljus.

Jag vet inte, finns det inga böcker på ditt bibliotek om hur man stöper ljus? Där kanske det står något om hur man färgade i gamla dagar.

Annars kan du ju försöka med t.ex. rödbetslag, ta ett vanligt köpt värmeljus och elda tills stearinet är helt flytande, droppa i lagen och låt stelna. Då ser du hur bra det funkar, och hur väl det färgar av sig, menar jag.

Lycka till Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

AnnaGreta
0

Inte riktigt svar på din fråga, men Joel Svenssons Vaxfabrik har väldigt mycket roliga saker till ljustillverkning. Bivax är ju också ett naturligare och miljövänligare material än stearin.

Skogselva
0

Gjorde bivaxljus på fritids när det begav sig, luktade gott, men som jag minns så är det inget man stöper. Vi fick lägga i en veke och sedan rulla ihop vaxkakan. Naturligtvis kan jag ha glömt bort detaljer, det är ju över 10 år sedan.

Det vaxljus jag tänker på kanske bara är ett i mängden?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

AnnaGreta
0

Nä, jag vet inte om man kan stöpa med vax, men man kan gjuta i formar. Värmeljus gjuter man väl, snarare än stöper.

Och som du säger Skogselva, det luktar gott!

Skogselva
0

#4 Nu när du säger det, det är nog svårt att stöpa ett värmeljus. De gjuts nog. Tänkte inte på det. Skäms

Searchingmoonwolf
0

Tack allihopa.

Jag har själv tänkt använda mig av "nya" värmeljus och smälta ner dem och sen använda de "gamla" formen och veken på nytt. Ingen om aning om det kommer att lyckas dock. Det är färgandet som är frågetecknet…

Endroppeihavet
0

Jag brukar använda vaxkritor jag köper på leksaksaffärn, fungerar mycket väl, men naturligt… Mja… Det är nästan så att du får utvinna färg ur ex. rödbetor, låta nästan all vätska försvinna och sen dra ner det i smeten?

Kinkigt värre.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Ganna
0

Färgen måste vara fettlöslig för att fungera, den ska säkert ha andra egenskaper också, som rätt brännpunkt, inte utveckla giftiga gaser vid förbränning etc.

Sedan så känns det lite överflödigt att ha "naturliga" färger för att färga värmeljus om man gjuter dem av vanliga värmeljus då de oftast består av paraffin, en petroleumbaserad produkt (stearin däremot görs av animaliskt eller vegetabiliskt fett).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Searchingmoonwolf
0

#8 Det är det som kan vara risken, att det låter bättre än det är i verkligenheten; att som Ganna säger att värmeljus är av parrafin och att det kan vara svårt att hitta vad man ska använda sig av för produkter för att få färgerna (rödbeta=rött har jag hittat annanastans oxå, men sen…Tungan ute). Visst har jag funderat på att göra av stearin oxå…

#7 Aah,  Endroppeihavet, det där var en bra idé med vaxkritor. Den har jag inte ens tänkt pä.

Tanken bakom att göra egna ljus (stearin och/eller värme) är att jag inte vet om eller va för "regler" de finns inom ljusmagin; sägs juh överallt att ljuset ska brinna ner för att formeln ska börja verka och att man ska ha (enligt eget tycke) olika färgers ljus för olika ritualer, vilket betyder att jag hade tänkt göra små ljus med olika färger. hmm… ingen aning om jag helt har tänkt fel eller inte men… Skäms

Trollvind
0

#9 Jag har alltid fått bra resultat med vanliga hushållsljus oavsett färgen. Magin "färgas" ju av min avsikt så är bara DEN klar och tydlig spelar det ingen roll vilken typ av ljus du använder.

Så är det för mig i alla fall. Sen kan man ju tycka att det är fint med olika färger på altaret, och det kan naturligtvis också hjälpa till om du väljer en specifik färg till vad du nu ska göra. Men färgen är bara ett hjälpmedel, magin utgår ändå från din avsikt/dig själv.

Bättre då att fundera över varför du vill ha ett speciellt ljus, speciell färg, speciellt material osv. Tycker du att det har betydelse för dig så får det ju det.

Skogselva
0

#9 Vitt är lite av en universalfärg Flört Själv låter jag inte ljusen brinna ned, utan jag släcker dem när jag måste gå ifrån dem. Det har funkat hittills.

AnnaGreta
0

Om man gärna vill låta ljusen brinna ut så måste jag få återgå till der där med bivax. Sådana som man rullar av en bivaxkaka kan du göra hur korta du vill. Det finns även röda gröna och blåa kakor att köpa förutom de naturellt gula.

Ganna
0

#9 Vet du (eller vem som helst) inte hur eller varför när det gäller en specifik form av magi/trolldom är det för att 99% börjar i fel ände. Alla traditioner och all praktik bygger på grundkunskaper och samband som det tar tid och ansträngning att lära sig.

Det går lika lite att fjutta på ett ljus och tro att man utövar någon form av ljusmagi som att tro att man kör bil bara för att man vrider på en ratt och gör brumljud.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Searchingmoonwolf
0

#10 Jo, det kan stämma. Dock är det lite det jag tangerar åt #13 som gör att jag kanske behöver rekvista och hjälpmedel och att jag är rätt "kritisk" och sätter jättestora gränser på va jag tycker ska fungera. Troligen för mycket, men svårt att psykiskt ändra åsikter för mig.

#11 Det var intressant att läsa. Menar du att magin "slår in" när du släckt ljuset utan att det brinner ner? Eller händer det först när ljuset nångång sen är nerbrunnet? Eller är detta oxå nåt som är upp till hur var o en känner det? (Vart man än läser så sägs det juh att ljuset måste brinna ner…)

#12 Ahaa. Måste ta och läsa mig närmare på va de där bivax kakorna är för nåt. När man kan rulla dom, och inte låta dem kokas i nån kastrull o så… Och att det finns flera färger. Som sagt, jag vet inget om ämnet.

#13 Håller med dig att man rätt ofta gör det svårare för sig än va det är - vilket jag gör - och att man börjar på fel sätt - vilket jag säkert gjort/gör.

Å andra sidan kan det vara svårt för människor, av olika orsaker, att göra nåt den "rätta vägen" när det finns så mycket skrivet om hur man kan göra dittan och dattan. Menar att jag själv har haft svårt att kunna välja va som känns rätt/är rätt för mig, hur jag ska göra saker och ting och hur jag ska lära mig "grunderna" (va nu det sen är?) osv. Plus att mycket av den infon jag vill hitta verkar jättesvår att få tag på. hmm..

Som jag just sa, så är det lättare sagt än gjort verkar det för mig personligen att komma underfund med va de där "grundkunskaperna" och "sambanden" är och hur man lär sig dom. Har SKITsvårt att meditera och/eller koncentrera mig=det går inte (och vet inte hur jag ska komma över detta, har försökt i några år ren…).

Nåja, lite mera allmänna funderingar komd et här nu än om ljustillverkning. Kanske behövde skriva av mig, när detta är saker jag funderat på…

Skogselva
0

#14 Jag vet inte när det slår in, men det fungerar. Tror inte ljus alls är ett måste för magi (kanske för ljusmagi då Flört

Ser det mer som att redskapen är hjälpmedel, stämningshöjande kanske man kan kalla det, men att kraften och förmågan att få saker att hända sitter inne i en själv.

Ganna
1

#14 Det var just för alla som undrar hur de ska börja som jag skrev min artikel "Att hitta sin väg…" som ligger på förstasidan just nu. :)

Searchingmoonwolf
0

#16Jag vet om texten. Har läst den. Det är en bra text o många kan få mycket utav den, för mig så skulle den har hjälpt mig massvis för tre år sen när jag började läsa och utforska ämnet/ämnena. Tyvärr känns det för min egen del, att jag ännu stampar på nästan samma ställe som i början (har igen dykt i dagarna på djupet, men är ännu mer vilsen nu än förut. Va händer nu? Va är det jag ska leta nu efter? Va ska jag göra? Är bara några av mina frågor…) .
Är helt medveten om att jag är bara i början av min väg, och att den aldrig tar slut.
Dock känns det frustrerande när jag inte klarar av ens de sk. "grundläggande" sakerna, meditera och att koncentrera mig på nåt. Jag förstår frustrationen från alla "gamlingar" över alla nybörjare, dock är vi alla nybörjare i nåt skede och alla har vi nångång fått hjälp på vägen (gäller det häxeri eller nåt annat). Ibland kan man som nybörjare känna sig vilsen, bli ännu mer vilsen när gamlingar "sätter en på plats". Man kan känna sig sårad, att man inte får hjälp, att ingen gillar en osv. Osv. Det är nåt som man måste bara komma ihåg när det gäller dagens internet; vi är inte alla lika, alla måste respektera varandra. Att anonymiteten gör det svårare ibland.
Många gånger kan man veta vem man är utan att få svar på frågor (hur mycket man än frågat dem och försökt hitta svar på dem), utan att helt känna sig själv och dessutom kunna göra nåt åt saken. Ibland kommer samhället emot en. Och inte behöver detta utesluta att man inte är intresserad av och vill lära sig, göra saker o ting för det. Även försökt sig på olika saker.
Ibland kan det vara lättare sagt än gjort att hitta sitt "område" man intresserar sig för, ibland är det näst intill omöjligt att göra de saker man är intresserad av. För en nybörjare kan det vara svårt att hitta sitt ämne, hitta sitt kall. Och att kunna luska ut det intressantaste från de otaliga källorna som i dagens läge finns tillhanda. Det kan bli för mycket. Att hitta litteratur/att hitta på nätet info om ett speciellt ämne kan vara lättare sagt än gjort tycker jag. Att hitta de "rätta" författarna, att hitta de rätta nyckelorden.
Många av dina frågor satt rätt på plats. Många har nu ren hjälpt mig. O andra sidan har jag många gånger försökt hitta svar på dina frågor och inte fått några svar. Fast det borde höra till de sk. "lätta frågorna". Det är lättare sagt än gjort då att fortsätta, att inte bli o stampa på ställe o bli ledsen o sårad när man försöker hitta ljuset i tunneln.
Oj, inte var det tänkt att bli en så härlång text om din text. Fick bara ännu mer frågor än förut. Uuups.

Ganna
0

#17 Det finns olika former av "meditation", funkar det inte att sitta still, kanske rörelse i form av promenader i olika takt eller t.o.m. språngmarscher är din ideala form, för att nämna några andra varianter.

I övrigt: tålamod. Sen mer tålamod. Så ännu mer tålamod. :)

En sak till - även om det inte känns så, har du tagit ett steg framåt när du faktiskt kunde formulera att du har problem med att meditera. Det är långt lättare att ge svar/förslag på något sådant än ett allmänt "vad ska jag göra?".

Searchingmoonwolf
0

#18 Du har så rätt. Har kanske lite glömt det. Har i nåt skede sökt lite om meditation men kanske inte tillräckligt för att hitta just min variant. O tror att problemen ligger även i att jag så länge inte tillåtit mig ta det lugnt o låta mina tankar virra runt istället för att "låsa dem och behålla kvar dem". Svårt komma bort från den ovanan. Du gav mig nåt att tänka på, nåt att leta efter. Ett steg framåt. ;o)

Mjoo.. vet att jag tagit steg framåt, och måste säga att det ändå inte känns som ett steg framåt att VETA om att man har problem med traditionella mediteringen. Frågan är juh man vill komma vidare, hitta den rätta utan att de ska ta år för det. heh. Förstår helt bra att det är mycket lättare att svara/ge förslag på en sån fråga.

Och joo, tålamod är rätta ordet. Ett bra exempel är att jag äntligen hittat/köpt "stenar" jag sökt efter i över två år. =o)

Har du några tips (böcker, websidor, etc) om meditationsvarianter och tex mera om koncentration(sövningar)?

Det är svårt att veta va som är "rätt" och va som är "fel" (för inget kan va det sägs) samtidigt som det finns skrivet otaliga regler hur man ska göra dittan o dattan (tex inom magi). Har du tips på hur man kan solla ut dem som är de mest rätta? Eller är det enligt det som känns rätt för en själv?

En annan sak som är för mig svårt, är att hitta rätt info. Har läst och sökt här o på andra forumar. Vad häxeri (witch) var och betydde innan wicca? Va gör en häxa som inte är troende? Hur gör de sina ritualer? Vet att detta är individuellt men undrar mera på en allmän nivå - det står juh så mycket om tex wicca och deras syn på mina frågor… (för mig känns wicca mera en religiös sak). Kanske, kanske inte kan du/ni ge några tips, råd, länkar, böcker.

Ganna
0

#19 Mycket på en gång, jag ska försöka bena ut det något.

För det första så kanske inte meditation är något du ska använda dig av i det här skedet av din utveckling. Varför känns det så nödvändigt att behärska det?

Rätt och fel - det största problemet här är att många tror att det finns någon sorts universell variant på magi/trolldom/vad man nu väljer att kalla det. Det är istället frågan om en myriad olika kulturer, traditioner, metoder etc. New Age har fört med sig otyget att folk plockar åt sig det som "glittrar" mest, utan att ha bakomliggande förståelse av kulturen/traditionerna ens vad gäller det mest grundläggande. Samma sak gäller tro/andlighet i stor utsträckning i den nyhedniska sfären.

Så jag säger det igen som jag sa med andra ord i min artikel; undersök det som intresserar dig, men gör det från grunden. Studera geografi, etnografi, antropologi, religionshistoria etc för att få en grund att utgå ifrån som hjälper dig sålla. Precis som med meditationen så får du återkommande rannsaka dig om varför något intresserar dig.

När det gäller wicca/witchcraft/häxkonst så kommer jag att skriva en atrikel om det längre fram när jag har tid, men du har helt rätt i att wicca är en religion. På wicca.nu hittar du mer info om just wicca, samt boktips, det är en av de bättre sidorna i ämnet även om jag inte håller med om allt som står om t.ex. häxkonst. Jag har dessutom gjort en del inlägg om häxkonst här på forumet, om du orkar rota dig fram till dem (det var ett tag sedan). ;)

Searchingmoonwolf
0

#20 Tackar för all hjälp jag får.

Meditationen har jag tänkt att kanske inte skulle bara va bra för häxeriet, utan även för att kunna lugna ner mig psykiskt (stressare som jag är, dock inte deprimerad) och få mera lugn i mitt liv. Det är kanske mera den sistnämnda.

För mig så är det inte viktigt att "tillhöra, veta mera om" en specifik del av ämnet, utan jag vill i början ha mera en allmän bild över ämnet - vilket jag inte hittat, fått ännu. =o( Hur ska man veta va som intresserar en när man inte vet va man ska leta efter, när man inte hittar nåt att leta efter?

Förstår att det finns många olika kulturer, traditioner, metoder osv. För min del har det varit jättesvårt att hitta nåt om häxeri, va för olika traditioner det finns (om man inte räknar med wicca och dess olika varianter vilket inte intresserar mig så mycket), hur det varit förrän wicca kom, osv. Det jag har läst har inte på en gång kännts rätt hittills åtminstone.

Känns för mig att wicca är mera religion än nåt annat, och därför får jag inget ut av texterna där plus att alla böcker, sidor, etc. skriver rätt långt samma saker, grunder jag ren läst och lärt mig av.

Tack iaf för sidan, hittade den här om veckan när jag efter en lång tids paus var in på svenska wicca-forumet. Har försökt sålla ut info som gäller mera witchcraft/häxkonst och inte wicca, men det är tydligen svårt. Och känns som jag inte kommer längre på vägen, stampar på stället, iom att jag inte vet vart eller ens vad ja ska fortsätta söka efter.

Vill gå på djupet, hitta nya, mera om olika ting. Har hittills kännts att jag inte har nåt specifikt område som intresserar mig, annat än allmänt om häxeri/witchcraft. Kanske det är där problem(en) ligger, för att jag inte kommer vidare. Svårt att reda ut trådarna, att få en fortsättning (stått stilla i några år nu ren).

Joo,  måste sätta mig ner o kolla upp dina inlägg igen. Har följt med va som skrivs här inne o då även läst dina inlägg. =o)

Ganna
0

#21 Svensk traditionell häxkonst är en sluten tradition, dvs den är inte öppen för allmän tillgång och sålunda finns det inte heller allmän tillgång till det som lärs ut.

British Traditional Witchcraft, som inte är samma sak som svensk traditionell häxkonst även om de har beröringspunkter, har en öppen del, så den kan man lära sig mer om.

Det de flesta nu för tiden kallar häxkonst har mycket litet eller inget med traditionell häxkonst att göra.

Searchingmoonwolf
0

#22 Synd tycker jag för såna som vill lära sig mera om häxkonsten och dess historia, då speciellt den nordiska. Har googlat om British Trad men inte hittat så mycket. Tyvärr, så verkar de svårt att hitta nåt om annat än wicca. Svårt då att söka på djupet om ämnet när det inte finns så mycket att studera. Tyvärr så måste jag väl igen inse att jag inte kommit nånvart på vägen, inte vet jag vart jag ska vända mig för att få mera info om häxkonst, svensk eller allmänt då det inte finns tillhanda. Är på samma ställe som jag var för två år sen, än idag pga detta problem…

Vad är det som gör häxkonsten att heta traditionell, det att den är äldre och pågått längre än wicca?
Finns det annat än britternas trad witchcraft?

Skogselva
0

#23 beccus.se

Jag vet att häxan som driver den sidan inte är wiccan, och det finns en del boktips där. Kanske något på traven?

Håller med dig om att det är svårt att hitta sån't som inte handlar om wicca, det får en nästan att tappa lusten lite, om inte är ute efter att bli wiccan.

Searchingmoonwolf
0

#24 aah, tackar för den sidan. Har varit otaliga gånger inne på den, men du kom med ny info - att hon inte är wiccan.

Det är väl där jag är just nu, tappat lusten menar jag, när man inte vet va eller varifrån man ska hitta info. Har juh inte börjar just att leta info juh.

Får man fråga hur mycket du har hittat? Nåt annat än British trad? Har du tips på några andra hemsidor, böcker du läst?

Skogselva
0

#25 Jag har läst lite av Casandra Eason, jag vet att det finns delade uppfattningar om henne här på forumet, en kallar henne för flumhäxa. Men jag tycker hennes böcker är bra.

Jag har också läst Dannie Druehylds bok Häxans handbok och Kitharas bok med samma namn båda är jättesvåra att få tag på på svenska, Kitharas bok fjärrlånade jag och Dannie Druehylds köpte jag på danska.

Det är väl de böcker som inte är wiccan, vilka jag nog har flest av. 

The Electric Witch tycker jag är en bra sida, men är osäker på om hon är wiccan eller inte.

Kanske inte är så jättedjupgående, det finns garanterat mycket mer som jag kan och kanske t.o.m bör lära mig, men jag testar mycket själv och märker om det fungerar eller inte.

Searchingmoonwolf
0

#36 Oj, tackar. Joo, har fattat att Druehyds bok är svår att få tag på . Sökt den själv i över två år… Hur svår är danskan att förstå…? Joo, det blir väl att man väljer wiccan böcker iställlet för ingen alls. Har några själv oxå (wicca).

Har nångång kommit över sidan, men inte kollat in den på alllvar eller på jättelänge. Tackar. När man googlar på trad witchcraft kommer det upp websidor, men svårt att avgöra vilka som är seriösa och vilka som är riktiga.

hmm.. det är väl det där med testande som jag har problem med. Borde kanske säga våga istället för nåt annat. Är så envis med att ha "för jobbiga och strikta regler" för allting. Och att jag har svårt att komma på hur jag ska komma över dessa regler (som tex stearinljusen,som jag lite skrivit om tidigare i denna tråd). Kanske även lite frågan om att veta va jag vill. hmm..

Bappho
0

Vill man veta mer om hur häxkonsten utövats i norden (eller få idéer om hur det kan ha varit) så är biblioteket ett bra ställe. Så svårt att hitta info är det inte, helst nu för tiden när man t o m kan söka i böcker genom internet. Det finns tillräckligt så att det räcker till ett helt liv att studera ;)

Här är mina två favoritlänkar:

BooksGoogle

Bibliotek

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Searchingmoonwolf
0

#28 det gäller väl då att veta va man ska leta med för sökord, för att hitta om häxeri förr i tiden och trad witchcraft. Har du några tips, råd?
Menar bara när jag själv inte hittat, eller så vet jag inte va jag hittat. ;o)

Tackar för dina länkar förrästen!

Searchingmoonwolf
0

#26 Jag har även funderat på att få den kopierad, Dannie Druehylds bok, men svårt att veta vem som har den o så… Det skulle varaen möjlighet att få boken, när den inte finns att köpa…

Bappho
0

#29 Söker du svenska böcker så kan du använda ord som t ex häxkonst, svartkonst, trollkonst, sejd och liknande. Sedan när du börjar läsa så kommer nya ord att dyka upp som du sedan kan söka vidare ifrån :)

Skogselva
0

#27 Danskan är inte alls svår, inte i den boken. Man kan gissa sig till alla betydelser.

Det finns längst bak i boken ett uppslag för örter. Dessa står på danska, latin och engelska, så inte ens det är svårt att översätta till svenska.

Ganna
0

#23 Det är många som vill veta mer, men traditionen är bara öppen för ett fåtal och som en av traditionsbärarna tycker jag inte att det är varken bra eller dåligt, det är bara som det måste vara.

Ja, den traditionella häxkonsten är långt äldre än wicca, som är en religion som grundades i mitten av 1900-talet. Det finns andra traditioner än den brittiska och den svenska, men den brittiska är en av de få med en så öppen del.

Något många missar i sin iver att kalla sig häxa, är att vi har en rik svensk tradition(egentligen ett myller av besläktade traditioner) av folkmagi och de flesta som söker något som inte är wicca/pseudowicca hittar en hel del där - se tipsen i #28 och #31. :)

Skogselva
0

#30 Kolla på ditt bibliotek och hör om du kan fjärrlåna den, om den inte finns där. Eller sök på google books (#28), har du tur kanske den finns där.

Searchingmoonwolf
0

#31 Tackar för de där. Får nåt att börja med nu. Kom ihåg att bibiliotekslänken hjälper mig inte så mycket när jag inte bor i Sverige, men google var bra o så ska jag kolla i lokala bibliotek va som finns.

#32 Ahaa.. kanske ett alternativ då. Måste kolla ekonomin. ;o)

#33 Joo, kan tro det. Håller med, det är varken bra eller dålig. Har gissat att du är en av dem…

Joo, har förstått det att britternas är en av fåtal som är så öppen.

Ska kolla lite igenom tipsen, råden jag fått.

Vad är folkmagi? Vad betyder det i Sverige?
Vill fråga det här först av er, för att få lite kött på benen, att få "sann" information (som jag litar mera på än om jag googlar). Självklart får ni gärna ge tips o råd va leta efter; websidor, böcker,nyckelord osv. (om annat än va jag fick i #31).

Kanske missat detta när läst på forumet…
Frågar för att jag känner o vet att jag är häxa eller va jag vill kalla mig, men är totalt vilsen efter det (riktning, intresseområde, etc).
Hur länge fick ni leta innan ni hittade er "riktning"/väg (om ni hittat den)? Eller har ni alltid vetat? När "visste" ni att ni "hittat rätt"?

AnnaGreta
0

Searchingmoonwolf, jag känner igen mig i din förvirring! Letar också som en tok på nätet och bland böcker efter någon slags tråd att följa. För min del var det mitt intresse för örter och min stora kärlek till naturen som fick mig in på detta spår från första början.

Jag känner att det för min del är viktigt att den tradition jag så småningom väljer att följa har en något sånär lokal förankring (tja, i alla fall svensk eller nordisk förankring), men det är svårt att hitta. Det verkar som att böcker om kulturhistoria och hembyggdshistoria är en bra utgångspunkt. Det är väl även där böcker om häxprocesserna kommer in. Jag har mycket mer på "att läsa"-listan än på "har läst"-listan, en av dem är Satans raseri.

Jag har även nosat lite gran på Forn Sed, kanske intresserar det dig? En bok jag tänkte jag skulle läsa är Ord om sed. Någon som har läst den?

Sen, eftersom den engelska traditionen är mer lättillgänglig så slinker det ju ner lite sånt med. Har t.ex. precis börjat läsa A witch alone som väl inte ska vara wicca om jag fattat rätt, även om den del av boktipsen däri är det… Hur som helst verkar den rätt intressant, om man bara orkar med att läsa på datorn och på engelska dessutom.

Tja, jag vet inte om detta var till så mycket hjälp. Ännu en förvirrad själ som tipsar om böcker hon inte ens har läst än…Skäms Men vad tusan, vi kanske kan hjälpa varandra. Slänger in en länk till: http://www.therootdoctor.se/Other.html

Och en fråga till Ganna (eller någon annan som känner sig manad) när jag ändå är i farten; forn sed och de häxor/häxtraditioner som häxpsocesserna jagade, hur nära besläktade är de? Det jag läst har handlat om antingen eller, känns det som, men nog borde det finnas en koppling?

Ganna
0

#36 Det finns så klart beröringspunkter eftersom båda är inhemska, men de är distinkt skilda traditioner. Märk väl att forn sed, även om den har synnerligen gamla rötter, ändå till största delen är en modern tradition.

AnnaGreta
0

#37 Men hur är det med sådant som runmagi och de gamla gudarna/gudinnorna? Det är sådant som jag spontant hade hänfört till forn sed, men du hör väl inte till den traditionen? Nu menar jag inte att ifrågasätta dig eller det du gör, utan försöker bara förstå något litet om hur det hänger ihop.

Ganna
0

#38 Som sagt, jag kan inte säga så mycket mer om min tradition än vad jag redan gjort. :)

Men rent allmänt så är ju det som kallas forn sed ett (eller snarare ett samlande paraply för flera) förhållningssätt till (de nordiska) makterna och man kan enligt min mening både ha fulltrogna i det nordiska panteonet samt utöva runmagi utan att för den skull anse sig vara fornsedare - eller för den delen ha en religiös praktik som är att räkna som forn sed, men även tillhöra andra (magiska) traditioner.

AnnaGreta
0

#39 Misstänkte det och jag respekterar det ;)

Tack för svaret!

Searchingmoonwolf
0

#36 Oj, tack för dina tips. De låter jättebra och blev nyfiken.

Hur har du lyckats komma vidare på dina väg? Vad för val har du gjort? Hur gjorde du dem?
Du har rätt lika bakgrund som jag då hör jag. Det är samhörigheten med naturen (speciellt havet) och just örterna som fick mig på denna väg, att jag började söka info, annars har det alltid funnits där men inte vetat va är.

Jag har kanske lite svårt att veta vem jag är, svensk eller finsk. Som det nu lutar så är det mera svenska delar inom häxeriet som intresserar, och inte den finska. Orsaken till det är okänd.Så därför har jag ingen aning om va som egentligen intresserar mig, vilka områden. Ämnena du nämner är intressanta, men svårt för mig när jag inte vet va som är området jag är intresserad av. Tungan ute

Att läsa-listan känns jättelång och är jättesvårt att välja vilka böcker man ska koncentrera sig på, är frågan om ekonomi oxå tyvärr.

Vad är fornsed egentligen? Jämfört me folktro?

Låter intressant, men är ett jättestort begrepp som känns för stort att sålla ut vad som egentligen är intressant för mig (som med alla andra ämnen…)

Tack för alla länkar o boktips. De hjälper visst mig på vägen. Och visst tycker jag att man kan o ska hjälpa varandra. Vad är inte bättre än att många söker och hjälps åt. =o)

Searchingmoonwolf
0

Okej, har märkt att det är mycket prat på andra inlägg på forumet, även har ni gett de råden åt mig, om olika traditioner och att läsa om olika ämnen. Nu har jag lite funderat och sett mig omkring på bl.a. bibban och googlat.

Det jag har märkt är att åtminstone jag har stora problem när jag inte alls har en aning om va jag vill läsa mera om, lära mig mera om. Jag menar att utan att veta lite mera om vad för olika traditioner det finns, vad/vilka ni pratar om.

När jag googlade, sökte på bibban med sökorden #31 gav mig, hittade jag allt för mycket att läsa om, det mesta sånt jag inte är intresserad av. Det jag vet är att det jag mest är intresserad av är jättesvårt att hitta nåt om och att det inte finns så mycket skrivet om ämnet plus att de som vetat nåt om ämnet ren har lämnat vår värld. Tråkigt men sant.

Jag är låst och vet inte va jag ska göra, va jag ska söka efter, vet inte hur jag ska komma vidare på vägen, hur jag ska hitta va jag letar efter… GråterSkäms

Skogselva
0

Glad#42 Tänk efter, finns det inget som du tycker verkar lite roligare än något annat?

Det finns ju så mycket, och om du inte vet vad du är intresserad av så kanske du ska läsa allt du kommer över.

Finns det någon kultur vars mytologi du tycker verkar intressant? Keltisk, grekisk, romersk, nordisk, samisk, egyptisk, mesopotamisk o.s.v. börja läsa om den mytologin.

Är det intressant med örtmagi eller örtmedicin? Börja läsa om örter och deras verkningar.

Bappho
0

#42 Vad är du mest intresserad av då?

Searchingmoonwolf
0

#43 Mjaa… Det var juh det jag just skrev om och vill undvika, att inte behöva läsa om allting, det är rätt drygt det. Jag är kanske lite till person också sån att jag vill ha nåt mera specifikt att kunna börja med och sen därifrån fortsätta att söka och hitta rätt vägar…

Hmm.. mytologi är nåt jag aldrig varit så värst intresserad av. Likaså gäller allt som har med gudomarna att göra.

Av de ämnena jag vet om, så är örtmagi och örtmedicin det som låter intressantast. Och så knns det realistiskt och inte hör till kategorin magi (så som tex kristaller). Ärligt sagt så vet jag inget mera ämne än just örter. Det som har varit mitt största problem när det gäller örterna är att få nåt gjort, att våga ta nästa steg.
Jag har ingen aning om vad för örter som man tex ännu kan plocka, använda och torka (till te, för salva eller nåt annat verkar så svårt). Att själv odla är uteslutet, för min balkong är allt för varm.

Sen nåt som alltid varit intressant är indianerna, men har svårt att få dem in i detta. Har försökt hitta info men det är jättesvårt. Har då kanske sökt just om deras medicinkonst (örter) o så.

#44 Ja du, efter jag börjat läsa om häxor o allt omkring ämnet så har örter verkat mest intressant (se ovan). Sen är det juh lokalkännedom (allt som har med "häx-ämnet" att göra), men det har visat sig vara otroligt svårt att hitta nåt (frågat i två närliggande bibbor där man borde veta nåt mera om ämnet, utan resultat). De kunde inte ens hjälpa mig med va jag skulle söka med för ord ens… (Är juh inte frågan om Sverige, vilket finns rätt mycket skrivet om).

Ofta känns det som om det är lite mera praktiskt o göra jag saknar, och inte teoretiskt. Samtidigt känns det som om jag inte klarar av nåt med magi, iom jag inte ens kan hantera min egen energi (just lite börjat jobba på det) och inte kan annars heller grunderna i magi-utövande. Det utesluter rätt mycket (tex kristall- och ljusmagi, vilket är två ämnen som är lite intressanta). Känns att jag vill kunna göra nåt samtidigt som jag läser om ämnet.

Och att som ni så många gånger sagt, att veta vilken tradition (va ni nu menar med det) man hör till är jättebra, för då kan man koncentrera sig till just deras syn på allting. Menmen, först måste man juh veta nån också… (Det är lite samma med indian-ämnet…)

Bappho
0

Vartifrån kommer du då? (Utifall jag kan hitta något).

Searchingmoonwolf
0

#46 Oj! Kommer från skärgården som ligger söder om Åbo (eller rätt långt söder om är mina barndomshemtrakter). Har även försökt hitta nåt allmänt om finlandssvenska häxor o ämnen kring detta. Mycket som är skrivet på svenska handlar om Sverige…

Bappho
0

#47 Ok, ska hålla korpgluggarna öppna :) Måste det vara häxkonst just från Åbo eller är hela Finland av intresse?

Ahradia
0

Om det är örter och andra växter som ligger dig varmast om hjärtat så fokusera främst på det till en början.
Som start rekommenderar jag boken "Örtmedicin och växtmagi". Den kan vara rätt dyr att köpa så kolla bibblan först.
I den står det om olika växter från A till Ö. Vad de innehåller för ämnen, hur de används medicinskt och hur/om den använts i folkmedicin förr osv. Det finns även kapitel för hur du tillverkar egna salvor, dekokter, pulver, tinkturer m.m. Hur du samlar, förvarar örter. Huskurer för olika krämpor. Ett avsnitt för exotiska växter, ett för giftiga växter. En del som tar upp växter associerat med myter, häxor osv.

En jäkligt trevlig bok att börja med helt enkelt.

Och håll koll på bokbörsen. Jag köpte Dannie Druehylds bok Häxans handbok på svenska för 150 spänn härom veckan. Så det är inte omöjligt om du nu var intresserad av den.

Om det är någon särskild ört du undrar över eller en krämpa du vill råda bot på så fråga här på forumet(även om du kommer få en del "ta en Ipren"-svar så får man oftast hjälp med vad man frågar efter ;). 
Så mitt råd är bara att ta det lugnt, andas och ta en sak i taget. Det går inte att lära sig allt på en gång.

Witches don't get mad, they get even.

Skogselva
0

#45 Som sagt Häxans handbok av Druehyld är jättebra för örter, jag har inte läst Örtmedicin och växtmagi, men skulle vilja göra det. Flört

Sedan har du den Virtuella floran där du kan läsa om olika växter, se ifall de är giftiga, ätliga etc. Alternativmedicin.se har ett jättebra bibliotek med olika örters medicinska verkan.

Min favorit är dock "Örter som läker" av Ann McIntyre.

Det finns så mycket mer att läsa, naturligtvis, men det här är ett urval.

Salvor gör jag inte själv, men teer är inte alls svårt, det kan man göra på alla ätliga växter, lavendel, ros, maskros. Men jag föredrar att göra te på torkade örter, för det krävs mindre mängd. Du kan kolla bland kryddburkarna i din livsmedelsbutik.

Något som är väldigt gott som te är mynta och allt du behöver göra är att hälla lite mynta i ett sån't där litet durkslag (det ska mindre än koppens öppning) och hälla kokande vatten över. Klart!

Searchingmoonwolf
0

#48 Tihii. Tackar för att du har öron och ögon öppna.
Jag tänkte att jag inte vill riktigt säga hela sanningen, helt varifrån jag kommer för alla. Därför tänkte jag att jag skickar privat meddelande istället (lägger ut i mitt inlägg nästan hela sanningen, men lite info som du får är borta). Det är lite invecklat nämnligen.

Nyckelord för det mest intressanta: Åbolands skärgård, Kimitoön, Pargas, Väst-Åboland

Har hört, inte bekräftat, att det har funnits häxbränning/häxprocesser i Pargas nånstans. Har som sagt frågat bibborna både i Pargas och i Åbo (båda huvudbibbor) utan desto större resultat. Finns iaf inget direkt skrivet om ämnet.

Absolut tar jag även allt annat du kan hitta från Åbo och hela Finland.
Om du hittar böcker kan jag kolla om de finns här.

Glömde säga… tackar på förhand!! Cool

Searchingmoonwolf
0

#49 Har köpt örtboken som begnagnad. Tungan ute Och kollat i den och måste hålla med dig, den verkar bra och informationsrik.
Nu är väl problemet lite mera, att jag inte vet va jag ska leta efter  (så mycket är aktuellt på våren)… Skäms

Aaj, jag har hela tiden kollat på bokbörsen, och även tittat förra veckan faktiskt. Men inte hittade jag nåt. Dock hittade jag den på bibban och har åtminstone tänkt göra en kopia på den. Den har rätt bra innehåll den med.

Joo, visst hjälper "ipren"-kurerna de med, men när man ätit dylika kurer under en längre tid så börjar man känna sig som om man vill pröva på nåt mera "hälsosammare", typ örter. Tungan ute

Du har rätt, det är att ta det lugnt och pröva sig fram, att börja med ett ämne.

#50 Köpte faktiskt boken begagnad från Sverige, så om det finns pengar så är den inte så värst dyr då.

Tackar för länkarna. Ska lägga spara dem och kolla in dom.

Ny bok för mig, aldrig hört om den.
Kan du berätta nåt om boken, ur din synvinkel alltså?

Alltid bra med några nya böcker, för som du säger så finns det massor att välja mellan (finns juh även på andra språk så… Tungan ute).

Njaa.. det verkar inte alls så svårt att göra te, men mycket av det man kan göra av har väl varit och farit för denna sommar?

Kryddburkar… vad för örter kan man hitta bland dem?
Där kan jag hålla med, att det är lättare och att jag föredrar torkade örter (för då kan jag även göra lite mer och spara till vintern).

Joo, måste nog fara iväg till butiken o kolla va de har för mynta. Min kompis har både citronmeliss och mynta och de är båda jättegoda som te tycker jag. Glad Har bara fått för mig att jag måste odla grejorna och inte köpa färdiga örtkrukor från butiken och torka bladen…

Tackar för tipsen! Cool

Searchingmoonwolf
0

Va jag då behöver veta är va för örter finns ännu ute i naturen som jag kan ta till vara, använda färska/torka och spara tills i vinter?
Eller finns det några i vanliga mataffären man kan använda?

Ahradia
0

#53 Är det inte lättare att börja i andra änden? Tänk efter vad det är för örter du behöver? Exempelvis om du vet att du behöver vitaminboost i vinter så sök på örter + vitaminer eller liknande. Och se om de finns än. Istället för att skaffa örter för att de ska finnas hemma utan syfte. För ännu lever de flesta örter hos mig. Svarta vinbärsblad, hallonblad, olika bär är inte att förglömma. Det är ju rätt marig tidpunkt att odla örter på just nu.

Innan du kommit igång med egna örter kan du gott och väl använda de färska som finns i affären. Inte lika bra men bättre än inget. Nu tänker jag mest om du ska ha dem till teer och inte i rituella syften.

Det mesta går att torka. Om du ska använda det färskt eller torkat beror vad du ska ha det till.

Det är svårt att ge mer exakta svar. Ursäkta om jag svamlar.

Skogselva
0

#52 Du menar "Örter som läker"?

Ja, vad kan man säga? (Har så svårt för att förklara böcker) Det är en lättläst bok, med mycket information. Det är bara en sida om varje ört, men där finns kurisosa om örten, vilka delar man använder, listor egenskaper och verkan och användningsområden. Bör man inte använda under graviditet eller andra åkommor så står det klart och tydligt.

Du får göra som du vill, tycker jag om du vill odla själv eller köpa i kruka. Det finns nog de flesta örter i kryddburk; timjan, dragon, mynta, salvia, koriander, rosmarin, basilika, oregano, osv, men du behöver ju inte köpa på dig allt, börja med det du behöver. Likt alla andra "häxverktyg" så behöver du inte ha allt på en gång, utan du kan införskaffa det allteftersom ödet tillåter.

Dragon har en anissmak, så gillar man lakris så är det ett gott te, och det hjälper matsmältningen. Om jag ska äta något som jag vet att jag blir dålig i magen av (stekt potatis av någon anledning) brukar jag krydda med dragon, så blir magen lugnare. Så du kan ju använda det som krydda också, inte bara som te. Flört

Searchingmoonwolf
0

#54 hmm.. Det är väl lite där skon klämmer, jag vet inte riktigt va jag ska ha örterna till… Skäms
Annat än lugnhet, uppiggande, vitaminbooster, få magen lugnare, allmänt få bort stressa-syndromet jag har. ;o)

Behöver hjälp oxå där till va man kan ha örter?
Just som du skrev, vitamin boost (det är bra), hur bra är det då tex att samtidigt ta vitaminpiller?

När det kommer till tex vinbärs- och hallonblad så gillar jag dem inte, prövade ifjol att torka och göra te av bladen. Har druckit för mycket vinbärssaft när jag var liten… ;o) Hallonbladen fick jag bara inte smak på. Jo, vet att jag är helt på fel tidpunkt att börja tänka på att odla, alltid kan man ta till vara det som nu finns. Bara man skulle veta va det är…

Precis. Så har jag oxå tänkt, bättre än ingenting. Och än så länge är det till te och inte rituella syften (kan inte ännu ens rikta energin min…)

Okej, där tappade du mig. Va för skillnad i användningen om man har färska eller torkade örter?

Searchingmoonwolf
0

#55 Jup, sorry om det blev otydligt vilken bok jag menade. Oki, det gör inget om du inte kan förklara om boken. Tänkte bara ifall du kan. Verkar en enkel och tydlig bok.

Aha. Tackar för det. tänk att man inte har tänkt på det. Precis, du har så rätt. Aaj, ödet, inte när jag behöver nåt. ;o)

Bra info om anis. Varför inte skippa potatisen då… har du tänkt på det, eller är det för gott att lämna bort…? Det är bra med flera användningsområden juh. Du har så rätt.

Ahradia
0

#56 Du råder jag dig till att fundera över digsjälv och vilka saker du skulle vilja "kurera" på något sätt. För det känns onödigt att du skall spendera tid och pengar på saker du inte kommer använda.

Vänderot(valeriana) är en klassiker för lugnande och sömnproblem.

Humle, citronmeliss och passionsblomma hjälper också att lugna.

Jag har inte koll på alla vitaminerna men C-vitamin kan du inte överdosera. Du kommer bara kissa ut överskottet.

Behöver du järn är persilja och jordgubbar bra. Ta järn tillsammans med C-vitamin för det hjälper dig få ut mer järn. Ta INTE järn med laktoshaltiga produkter, det hämmar järnupptaget.

Sök på Spirulina. En alg som innehåller mycket nyttigheter.

Skillnaden på färska och torkade örter är att innehållet förändras. Detta är mer eller mindre viktigt beroende på vad du skall ha dem till. Men med tanke på att du ska ha det som teer så går det i de flesta fall bra vilket som. Men du får i regel ut mer ur färska växter än torkade.

Det som inte funkar att torka är basilika och gräslök(finns säkert fler exempel). Det tappar all smak och blir helt värdelöst att använda i mat eller dryck. Plocka det och släng in i frysen direkt istället. Basilikan blir svart och geggig när du tinat den så släng ner den i vad du ska ha det till direkt i fryst tillstånd.

Holy wall of text batman!

Skogselva
0

#57 Egentligen är inte så noga med stekt potatis, och det är väldigt sällan numer som jag äter det, så de gånger det "kommer på menyn" så äter jag det ändå. Flört

Boken heter Top 100 Herbal Remedies på engelska, om du söker på Amazon.com så kan det hända att det går att kolla i boken, det är inte alla böcker, men vissa, som har den funktionen.

Searchingmoonwolf
0

#58 Visst har du rätt i att det är onödigt att spendera tid o pengar på sånt man ändå inte kommer att använda… För det är det lättare sagt än gjort att plocka fram vad det är man behöver örter mot… *suckar djupt* Det är lite där jag stannade för en tid sen när jag försökte börja med att läsa mera på örter, va behöver jag för örter…

Tack för tipsen förrästen! Det är behövliga.
Spirulina verkade intressant.

Du kom me bra och lärorik text.

Det som jag funderat länge på är hur ska man veta vilka örter man kan äta med sina mediciner man äter annars?

Finns det nåt för spända muskler (spänningshuvudvärk)?

#59 =o) Ahaa. Bra med engelska namnet.

Ahradia
0

#60 Det är en viktig sak att ha i åtanke. Man ska vara mycket försiktig med vad man stoppar i sig när man käkar olika mediciner. Det enda säkra är att höra med din läkare om det är ok att käka den eller den örten.
Om jag inte minns fel nu så är ett exempel Johannesört. Det kan slå ut ens p-piller… Mindre bra. Så snacka med läkaren om det!

För spända muskler som ger spänningshuvudvärk är massage bästa "botemedlet" Sen att ta itu med vad som gör dig spänd. Massera nacken och muskelfästena som sitter på "knölarna" på nedre delen av bakhuvudet.

Searchingmoonwolf
0

#61 Det är lite trickigt med att prata med läkaren. De läkare jag pratat med är inte för örtmedicinering…
Har just hört om Johannesört o p-piller.

hmm.. massage. för dyrt för min del. Har under längre tid funderat o försökt få reda på varför jag är så spänd, utan resultat. Gråter

Ahradia
0

#62 Nej, de brukar vara lite gnälliga. Men det är något du måste ta reda på oavsett. Det är INTE värt risken.

Klart det inte är dyrt! Ta dina händer, sätt dem på huvudet och gnugga :)

Kanske höra om en kurator kan hjälpa dig med lite samtalsterapi för att hitta anledningen. Ibland räcker det att bara få prata av sig.

Searchingmoonwolf
0

#63 Joo, har märkt det. Visst är det ett måste att ta reda på vilka örter som inte passar med mina mediciner. Absolut inte värt risken.

Tihii. Nää, om man använder sina egna händer, skulle nog säga för det att det är för sent för det, får långt gånget så att säga…

Hmm… finns inte möjlighet till det. Har gått hos psykolog i över fem år som tog slut vid midsommaren och nu tycker kommunen att jag är tillräckligt frisk för att inte behöva längre. Finns inte nåt annat alternativ om jag inte hittar nån grupp, vilket jag inte vill. Sad but true.

Jag är inte onödigt negativ, min situation är så negativt och så långt gånget ren och ingenstans får jag hjälp (kommun, läkare, osv.). Känns lite hopplöst just nu. =o(

Ahradia
0

#64 Det är aldrig försent för massage. Även om spänningen kommer tillbaka så lindrar det för stunden. Man måste skapa sig sina små andningshål i vardagen.

Klart du inte är onödigt negativ, man känner det man känner. Det är ett gissel att få hjälp många gånger. Speciellt när det inte är något direkt fysiskt. Jag kan bara råda dig till att inte ge upp, ta hjälp av familj eller vänner. Vad som helst. Där finns alltid en väg men du måste orka hålla näsan ovanför ytan tills du hittar den. Men det är kanske en diskussion som bäst tas någon annan stans.
Jag skickar dig ett PM.

Searchingmoonwolf
0

#65 nää, det kan bra hända. Bra med nåt andningshål nu som då.

Det är alltid det som är jobbigt när man ska försöka förklara varför man skriver de svar eller ställer de frågor man gör.

jupp. Ha det bra.