Etikettwicca
Läst 11733 ggr
pagan369
2009-10-27, 15:48

om ouija bräde, och demoner

Hej

Jag undrar lite om er erfaren heter om ouija bräde, och demoner, eller om jobbiga små andar som "bara orkar studsa omkring för att få ens uppmärksamhet". Min själv senaste upplevelse var för ett par dagar sedan då jag fick besök av "små folket" som ville ha "party hemma hos mig" drog av mig täcket satte på radion, lät dem hållas ett tag sedan så orkade jag bara ej mera och körde i väg dem. Alltså lite nyfiken på era egen upplevelser så som: roliga, lagom skräck fyllda händelser m.m.

Bappho
2009-10-28, 09:17

När du frågar om ouijabräde, då är det alltså en historia du vill höra då allt gick åt pipan, eller?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

pagan369
2009-10-28, 11:16

#1 det kan vara både och, något som man bara vill förmedla, lite gran upp till "förmedlaren" att själv avgöra vad hon/han vill förmedla.

Mvh

pagan 369

Lifea
2009-10-29, 13:07

Min åsikt om ouijabräde, anden i glaset och liknande "lekar"; En olämplig sysselsättning. Man riskerar att släppa fri  svårkontrollerade energier från den osynliga världen och det är defenitivt ingen lek.

Lifea

RavenTheAngel
2009-10-29, 16:48

lifea håller med dig…

Bappho
2009-10-29, 21:14

#3, #4 Det må hända att ouijabräden säljs som en lek i USA men det betyder inte att det är en lek. Det är bara ett verktyg som man kan använda för att kommunicera med andevärlden (och även med sitt undermedvetna), varken mer eller mindre.

Det finns många seriösa användare som använt sig av ouijabräden och liknande genom tiderna med goda resultat.

Själv har jag ett bräde sedan många år tillbaka och jag har verkligen inte några "lösa" andar springandes omkring ;-)

Jag tror att det finns en irrationell rädsla för just ouijabräden p g a amerikanska skräckfilmer och liknande.

Alwyn
2009-10-29, 21:23

Det folk menar är nog inte att det är en lek på så vis att det inte funkar. Jag vet själv att det funkar, men ta avstånd endå eftersom det är så lätt att det slinker in sånt hos dig genom spelet, som inte har där att göra. Man slänger upp en port och skriker, "VASSEGO alla dårar att komma hit och stöka till mitt liv!"

Är man inte försiktig och skyddar sig rätt, och gör det i rätt syfte, så kan det gå illa. Tro mig, det är INTE trevligt att vakna på natten av att man blir strypt, och fortfarande känna händerna på din hals när du vaknat.

Annars har jag inget kul att berätta mer än att det funkar…verkligen funkar, men det är inte värt det.

Bappho
2009-10-29, 21:27

#6 Men det är ju inte själva ouijabrädet utan man själv som ställt till det isåfall ;)

Bappho
2009-10-29, 21:29

Undrar varför ingen varnar för pendlar. Dom använder man ju på samma sätt ibland som ett kommunikationssätt med andevärlden.

pagan369
2009-10-29, 21:57

för att en händelse ska ske så måste den skappas, ibland går det bra i bland mindre bra (anledningar till varför det går som det gör i bland den kunskappen bestitter nog alla här så det vill jag ej gå in på) hitta en film på you tub där det ej gick så bra. Kan jag försvara annvändandet ouija bräda ja (har ingen lust att förklar mig)

pagan369
2009-10-29, 22:01

se om jag får in filmen denna gång

Bappho
2009-10-29, 22:11

Den filmen ska finnas på youtube i en lite längre version och då kan man se att den besatta personen har lite svårt att hålla sig för skratt på slutet.

Lifea
2009-10-30, 12:06

Bappho

Mitt förra inlägg var lite kortfattat och jag tror du missförstod mig lite.

Jag menar att ouijabrädan skall tas på största allvar, men just pga det myterna kring den via film och historier mm så har den i många fall blivit något människor leker och experimenterar med utan att veta vad de håller på med.

Jag menar att, man skall inte leka med sådant man inte är väl insatt i, och är man ordentligt insatt så behöver man egentligen inte vare sig oija,pendel eller något annat. Med det menar jag inte att det är fel eller onödigt att använda olika redskap, var och en arbetar med de metoder de trivs bäsr med (själv använder jag tex Tarotkort).

Oijabrädan är ett kraftfullt redskap och ingen leksak eller spännande sällskapslek, det var bara det jag ville ha fram.

Men det kanske var en onödig komentar, jag är ju ny här och har inte hunnit bilda mig någon uppfattning om vilken nivå folk i det här forumet befinner sig på;-).

Lifea

Bappho
2009-10-30, 14:21

#12 Det är ett öppet forum så alla kan läsa, men samtidigt så är det ett forum som vänder sig till människor som har ett speciellt intresse av att vandra mellan världarna eller kommunicera med dem.

Jag tycker också att denna rädsla för ouijabräden är överdriven.

Mina mest skrämmande upplevelser jag har haft t ex har skett vid vanlig avslappning och meditation innan sänggående.

Allt uppöppnande kan ge skrämmande upplevelser, speciellt om man inte har riktig koll eller inte förstår vad som händer.

Lifea
2009-10-30, 14:42

Ja precis. Man ska inte leka med en motorsåg eller symaskin heller…innan man vet vad man håller på med. (lite förenklad liknelse kanske, men ändå….)

maximiljana
2009-10-30, 21:42

Jag tycker att man kan leka.Allting kan väl börja med lek.

Astraea
2009-10-30, 22:37

#15 Iofs fast det kan bli tokigt om man leker på djupt vatten och inte lärt sig simma..

fridelfina
2009-10-30, 23:23

Eller så lär man sig att simma när man måste… Flört

Lifea
2009-10-31, 12:26

Ja ellerr så sjunker man och drunknar

Bappho
2009-10-31, 12:39

Ja, hur många häxor är det som dör i arbetet varje år? Skrattande

..hmm, undrar om jag vågar sätta mig i bilen idag.

Lifea
2009-10-31, 12:47

Hehe

Menade inte bokstavligt såklart.

Nu lämnar jag det här ämnet innan det blir bara trams Glad

Ha en trevlig helg allihopa, det är ju en lite spesiell helg nu Flört

Lifea

RavenTheAngel
2009-11-04, 18:26

jag tycker att barn ,unga inte ska hålla på med detta..

de vet ej vad de kan få med sig,som påverkar dem,mm..

de är bra,tänka extra innan man gör de om man ej kan de,har repsketen med för de som jag tycker amn ska ha..

,sen tror jag att en del som inte kan igentligen inte borde hålla på med detta.

för man vet ej vad man kan locka till sig..

så tycker jag,tänker om de..

sen om de finns de som kan de så varsågoda ,håll på med de ni som kan de..kul för er..Flört

hade gott

Combi
2009-11-28, 02:59

Jag är lite nyfiken… Hur lär man sig om man inte vågar prova? Jag känner själv att jag inte kan tillräkligt för att utforska ouijabräda på egen hand, men befinner mig i en umgängeskrets bestående av skeptiker eller amatörer på samma nivå som jag själv. Hur lär man sig då?

Känner likadant inför pendel, drömtydning, tarot etc etc.. Jag har lite problem med tolkningarna.. Gör jag fel kan det få konsekvenser. Jag har inte sett så många filmer om det på youtube men jag har sett Paranormal aktivitey, som i princip visade samma sak som klippet ovan.

-obviously-
2009-11-28, 03:39

har ganska dåliga erfarenheter av sådanna här så kallade "lekar".

Inget jag rekomenderar någon som int har full koll att hålla på med.. ^^"

Aiwendil
2009-11-28, 17:55

Jag håller med #3. Jag har hört så mkt skumma saker ang dessa "lekar" och vill helt inte pröva. Jag gillar spänning, men vad jag har förstått kan det här lika väl gå åt helvete och jag anser nog att det inte är värt det.. Så varken jag eller min kära mamma anser att detta är något bra att sitta och göra hemma. Om man inte är beredd på att släppa in vad som helst i sitt hem.

pagan369
2009-11-28, 19:18

För den som vill göra ett eget mera personligt bräde

wicca-nnniinnaa
2009-11-28, 19:18

Jag har ingen bräda hemma och jag önskar mig inte någon heller. Somsagt jag är reativt grön på ämnet. Men det spelet håller jag mig udan ifrån. Jag har en pendel, då frågar jag mest ja och nej frågor.

Bappho
2009-11-28, 19:41

#26 Vad gör ett ouijabräde farligare än en pendel? Är det i själva brädet det farliga sitter i?

wicca-nnniinnaa
2009-11-29, 19:44

#27 Det var mer vad #12 sade.
Jag har inte provat en oujabräda, men pendel använder jag.

SilvianLuna
2009-11-30, 21:28

Det spelar ingen roll om det är en pendel, ouijabräde eller bara sinnet. Ett ouijabräde är egentligen ingen portal för andar, bara ännu ett sätt att underlätta kontakt, ett redskap. Andevärlden finns alltid där nära oss parallellt i vår vardag om så vi vill det eller ej. När vi börjar lyssna och tar kontakt på allvar, det är då vi kan bli med medvetna om helheten.

Airamya
2009-12-01, 09:43

Ser man det som ett spel eller en lek så kan det säkerligen bli tokigt, eftersom det inte är ett spel. "Ska vi ta Trivial Pursuit, Bondespelet eller Ouijabrädan idag?" eehhh…. *rolling eyes*

Men Oujiabrädan är inte farlig, den är bara ett redskap (precis som #29 säger). Bapphos jämförelse med pendeln är inte alls tokig. Och man kan inte lära sig om man inte försöker. Ouijabräda är faktiskt ett riktigt bra redskap, helt klart underskattat tycker jag.

Bappho
2010-06-29, 22:39

Ouija in the Woods

Jinaum
2010-06-30, 00:34

Det jag lärt mig om ouija bräde är att vist man kan släppa in något oönskat, men då är det oftast använderns egna fel. Antingen inte tar säkerhet före med tex ljus ring eller dörr väktare/kristaller. Men sedan också vad man frågar.

Hört att man med ouija bräde skall kunna ta kontakt med sin andeguide. Jag tror ouija bräde är på både gott och ont beroendep å vad man gör med det.

[Ackinna]
2010-07-01, 16:00

Är det någon som kan föreslå hur man kan få tag på en ouija board.. helst på svenska? Hade varit "roligt" att ha en i sin ägo.. även om man inte ska utnyttja den, så tycker jag att den är trevlig att ha.. jag tycker de är snygga..

Delvoriah
2010-07-04, 22:36

Det är väl inga problem att använda ouijabräde, bara man är medveten om vad det är man öppnar upp sig för och ser till att ha ett adekvat skydd, vilken variant man nu brukar använda.

Vissa leker med ouijabräde, och det händer inte ett skit. Andra leker och lyckas dra till sig uppmärksamhet från andevärlden - ibland välvillig sådan, ibland andar som är ute efter att ställa till det lite i ens liv. Om man ska leka med det eller inte, får man väl bestämma så länge man är medveten om konsekvenserna. Man kan väl klättra upp i det högsta trädet man hittar och hoppas att man inte trillar ner, bara man är medveten om vad som händer om man tappar taget och faller.

Det bästa är väl att använda quija som ett verktyg med ett uttalat syfte och ett bra skydd.

http://brisingasmycket.se

Delvoriah
2010-07-04, 22:48

Föresten så tycker jag att det är en bra fråga vad det är som gör quija "farligare" än en pendel. Jag har några tankar kring det; för det första är man ofta fler personer som fokuserar på en sak när man använder quija, det är dessutom ofta en liten "ritual" runt med tända ljus, kanske lågmäld musik och nervösa förväntningar. Med pendeln är det oftast en person som arbetar ensam, det är inte lika mycket förberedelser i förväg och dessutom finns det inte alla dessa föreställningar om att det ska vara farligt. Vi öppnar givetvis upp för olika saker genom våra förväntningar, tankar och känslor. Vi förväntar oss att pendeln ger ett enkelt ja- och nej-svar, samtidigt förväntar vi oss att ouija kan leda till andebesök, mardrömmar, hemska händelser osv.

http://brisingasmycket.se

Bappho
2010-07-05, 11:51

#33 Man kan få begagnade bräden ganska billigt på ebay. Frakten kostar lite förstås men det brukar ändå bli billigare än att köpa ett nytt här.

Och har man tur kan man ju lyckas få tag på ett hemsökt ;) bohoo….

[Ackinna]
2010-07-14, 18:38

#36:

tack för förslaget

Free-spirit-minded
2010-07-16, 02:05
Skogselva
2010-07-20, 19:55

#33 Tarotkatten har haft ouijabräden, åtminstone i sin fysiska butik. Minns inte om de var på svenska, men snygga var de.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

MagicGirl
2010-08-04, 15:38

samla så mycket information dom går, det är ju alltid bra att veta alla detaljer. och kom ihåg att alltid vara artig gällande dessa ting även ifall anden är helt genomond.

för de som tror att man kan ta det som en lek så vill jag bara säga att det är allt utom en lek, hmska saker kan hända annars :/

Lycka till å ha're bra!:)

Bappho
2010-08-04, 17:15

#40 Vilka hemska saker har hänt dig då?

[Ackinna]
2010-08-11, 16:59

Bara en liten fråga.. kan man göra sin egan spirit board (Ouija bräda)???

Skogselva
2010-08-11, 20:09

#42 Eftersom anden i glaset fungerar på samma sätt som Ouija så borde det gå alldeles utmärkt att göra en egen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

therootdoctor
2010-08-13, 01:44

#27/#35

Intentionen och de undermedvetna associationerna. 

De flesta som använder ett quija har en genuin avsikt att komma i kontakt med en "ande". "Ande" i detta avseende associeras oftast med enskild individ, troligtvis död, inte speciellt allvarlig, gärna skrämmande och det ska mest vara en lek. Med andra ord passar avsikten perfekt för en trixter av låg sort.

Denna lek är en summoning - en andebesvärjelse. Oftast utan kunskap om hur man renar, skyddar eller ens sänder bort den man kallat fram.

Lite som att bjuda in det lokala A-laget till fest för att de är "spännande" och i bästa fall bli lämnad med stinkande möbler, en bitter smak i munnen och besvärliga "nya vänner" som ringer på varje helg i ett halvår framöver. 

Pendeln har inte mycket av dylika associationer med sig i bagaget och de generella associationerna ser mer ut som en mild kanalisering än en summoning.

Quijas borde säljas med lite malört som appetizer och en frankincense/benzoin som sängfösare.

Bappho
2010-08-13, 10:15

Läste häromdagen att farligheten satt i själva planchetten, att den oftast är formad som en triangel och på så sätt kan fungera som en "triangle of manifestation" ;)

Undrar också varför så många tror att Ouija stavas med Q. Synvilla eller finns det en annan variant av namnet?

Skogselva
2010-08-13, 13:06

#45 Ingen aning, men här har du en som oftast skriver med Q, fast att hon vet att det stavas med O. Kanske något med kombinationen O och j som får det att se ut som en Q när man läser snabbt?

MagicGirl
2010-08-19, 16:45

hoppas de hade kul :)

"småfolket" alltså

lia-fail
2010-08-20, 09:20

Jag tycker nog att de flesta varningar för Ouija och anden i glaset är överdrivna.

"Lekte" själv med detta medan jag gick på högstadiet och även om det hände lite lustiga saker ibland så var det aldrig något som skrämde upp mig så särskillt. Men  det stämmer också vad andra sagt tidigare alla kan inte använda det och jag tror att man måste ha "det" i sig för att det ska funka.

På den tiden jag och mina kompisar lekte med det så var det jag och en annan tjej som utgjorde de bästa kanalerna, utan oss fick de andra sällan något resultat och vi kunde inte ta på glaset samtidigt.

Dock använde vi det sällan för att ta kontakt med andar och genomförde ingen summoning, så som jag upplevde det då var det snarare ett sätt att komma i kontakt med det undermedvetna, på senare år har jag väll undrat lite om inte mina guider var med och lekte lite utan att jag viste om det men men… Kontaktade i alla fall aldrig någon utifrån.

Det mest obehagliga som inträffade var när jag och den andra tjejen som var bra kanaler lät grupptrycket pressa oss in i att båda lägga fingret på glaset. Det var på sommaren i norrbotten så det enda mörka rummet i huset var badrummet men det var stort nog att rymma oss alla. Jag kan ha berättat om det förr men resultatet blev att glaset började snurra allt fortare, mitt minne blir suddigt ett tag men det nästa jag minns är en hög smäll och hur alla springer ut ur rumet skrikande. Det som hänt var att det blev en stor buckla i fronten på badkaret.

När jag tänker tillbaka idag ser jag det fortfarande inte som att några andar var inblandade i det. Det var snarare den kompakta energi som byggdes upp kring mig och den andra tjejen. Trotts allt var vi i den åldern när sådant kan bli som starkast kring unga flickor. Men det jag kan säga deffenitivt var det att ingen av oss två reagerade så särskillt när sådant hände, det var som att vi var beredda på det och alltid tog det med lugn.

De som påverkades sämmre var nog de övriga som inte kunde få samma resultat själva. Jag hade mer eller mindre glömt bort det hela med badkaret tills en annan av tjejerna som var med tog upp det för bara några år sedan och jag kunde höra på henne att hon fortfarande var illa berörd.

Blev ett långt inlägg men i slutändan kan jag nog säga att jag inte tror att man får mer kontakt den vägen än vad man kan hantera. Enda minuset är att har man andra med som klarar mer så sätter det standarden så man ska nog vara lite försiktig i alla fall. Och viktigast av allt… att är man en av de som får bättre resultat, aldrig låta gruppen pressa en in till att göra sådant man själv känner att är fel.

Upp till toppen