Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2152 ggr
Trollvind
0

Blodets bindande verkan och operationer

I många rituella sammanhang anses ju det egna blodet skapa en bindning mellan givaren och den kraft man arbetar med.

Vad anser ni om denna bindande verkan i icke-rituella sammanhang? Jag tänker t.ex. på om jag ger blod som blodgivare. Skapas en bindning mellan mig och den som får del av mitt blod under en operation t.ex.? Eller sker denna bindning enbart inom rituella/magiska sammanhang?

Det skulle vara intressant att höra era tankar om detta.

Bappho
0

Tycker mig minnas att Spindelfot har skrivit något om det här tidigare. Har försökt att hitta det, men lyckas inte. Någon annan som minns?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
0

Luddigt som jag minns det tror jag det handlade om att jag skulle bli blodgivare och tog upp häx-blodet som ett diskussionsämne :)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

hexsan
0

Det är ju en jättespännande fråga! Dessa små atomer och molekyler hur länge fortsätter de att vara "du" och när slutar de? Om de slutar?

Måste ju egentligen bli samma sak om man spottar på nån. Det är ju en vävnad som "lever".

Hur är det sen med det döda delar vi kan dela med oss av såsom hår, naglar och döda hudpartiklar? Hur länge bär de spår av oss?

Tänker faktiskt både på Nagelfar och Jehovas vittnen. Nagelfar för vad man skulle kunna göra av de dödas naglar (om nu Snorre hade rätt), men också JV.s ovilja att ge och få blod. För dem skulle nog svaret varit att det uppstår om inte en bindning så åtminstone en "kontamination".

Jaha, det var ju snällt av mej att svara med att ställa ännu fler frågor… Men jag kunde inte låta bli för frågan var så intressant. Hoppas det finns nån klokare som ger bra svar. :)

hexsan
0

Borde inte intentionen vid "blodgivningen" vara det som avgör?

Om jag ger blod som agenten för det jag vill överföra då skapas en bindning. Om jag ger blod för att ge blod, så blir inte bindningen starkare än den man får till den som har lagat ens mat till exempel.

Annars borde det ju finnas en risk att jag gör oavsiktlig magi om jag tänder ett ljus. Eller tänker jag fel nu?

Fast å andra sidan så kan ju folk göra magi med sånt man har släppt ifrån sej. Hrm.

Japp, så gick man runt i en cirkel till och började på ruta noll…

Trollvind
0

#4 Jo det kanske är så enkelt. Ibland kan man snurra till för sig i tankarna Obestämd.

#2 Har försökt med sökning för att hitta den tråden men inte lyckats. Kanske var den diskussionen en del av en annan tråd. Så blir det ju ibland.

Bappho
0

Har också sökt, men man får ju så många träffar när man söker på "blod" och "spindelfot" ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Pyrola
0

Mycket intressant frågeställning!

Själv är jag blodgivare och för mig är det en religiös handling - jag gör något jag tycker är läskigt, vilket är utvecklande, jag offrar av mitt blod, vilket kan vara mycket effektivt (även om jag inte "ber" om något varje gång) och blodet hjälper dessutom andra människor. Win-win-win!

therootdoctor
0

För att saker och ting ska sättas samman i en magisk kontext krävs intention att så ska ske.

Eller rädslan att så har skett..men det är en svag länk, vars energi falnar snabbare än den ovan.

MagicGirl
0

nej, alltså man måste ha kontakt med personen :)