Kom ihåg gammalt recept
Jag kom just ihåg ett gammalt recept jag gjorde när jag var mindre i sammanband med min Harry Potter fangirling period.. Först nu slog det mig att det kanske är bra mot förkylning med?
I den lilla drycken som jag kallade enhörnings mjölk så hade jag mjölk, halstabletter, honung och kanel.
Jag brukade använda typ vics blå eller någon med mint i som var lite små starkt oavsett :P
Riktigt gott var det. Men nu kom jag att fundera. Har denna lilla brygd någon verkan? Inte gjort den på flera år men nu sitter jag snörförkyld som oftast vid våren (pollen allergiker) och ska iväg i helgen och vara utomhus och kan inte avställa heller för jag måste betalla oavsett. Så jag vill försöka bli så frisk som möjligt.
Ser det hyffsat bra ut eller finns det sätt att förbättra det?

Man brukar ju ha varm mjölk o honung o sen även halstabletter på sidan om så varför inte allt ihop (:
Mjölk är ju slembildande, det kan ju inte vara så bra när man är förkyld? 

hmm har för mig att jag läste i en bok, kanske blir en annan sak när man blandar med honung
vet inte är därför jag frågar. Dels för jag har blivit SNÖR förkyld och skall strax dra i mig lite roiboos te med honung. Imorrn fåre bli den rediga smaklöke dödaren som jag ger till mina råttor mot förkylning.
Roiboos te med honung och vitlök. Men tänkte prova med ingefära istället för jag hört att det skall vara bättre. Jag MÅSTE börja lära mig att dricka roiboos oftare då de bygger upp immunförsvaret. Fy mig och FY pollen :/

det är ju alltid bra att prova :)
varför inte liksom?
När jag var liten fick vi ungar alltid varm mjölk med 10-12 dr Dryels halstabletter nedsmälta i. Det lenar i alla fall fint om man har ont i halsen.
Annars är det vitlökste som gäller när jag är förkyld nu för tiden. Te, valfri sort, pressa ner en eller två vitlöksklyftor direkt i koppen, pudra på med malen ingefära och så runda av med en rejäl klick citronhonung. Drickes 4-5 koppar om dagen. Det är dunder mot förkylning och faktiskt riktigt gott, hör och häpna 
Mitt absolut bästa knep mot förkylning är thé gjort på mycket färskriven ingefära (lägges enklast i en théboll eller kramas ur i thévattnet), ett par rejäla skedar honung och mycket färskpressad citron. Detta ska drickas så varmt och starkt som man klarar av. Det rensar både bihålor, näsa och hals och smakar väldigt bra! Kan drickas så snart man börjar känna av att slemmet börjar bli segt igen eller att halsen gör ont.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Honung och vitlök är alltid bra. Pepparkorn också.
Gjorde en kur på uppkokt vatten med en lökskiva i och tillsatte sedan cayennpeppar, rensade bort lökskivan och serverade det andra som te. Bara av att andas in ångorna var en rejäl bakteridödande dos, min pappa som lider av ständig hosta drack den (egentligen inte till honom), han hosta inte på flera dagar. Fast var försiktig med cayennpepparn, hade nog i lite för mycket… Han muttra något om att hostan försvann eftersom kuren dog död på inte bara bakterierna utan allt.
Kamomillte är bra att dricka och att tugga på bivax, kamomillte står ständigt i våra skåp. Är däremot inte säker på om dessa funkar.