häxkonstens - Gudar
Hej!,
Jag undrar om ni känner till några häxgudar där ute som ni kan ge förslag på dessto fler svar dessto bättre!
MVH
Per
Vad menar du med häxgudar? Gudomar som har en speciell anknytning till häxkonst och trolldom?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Japp precis.
Det finns ju en del gudomar som förknippas med häxkonst på ett negativt sätt, då häxkraften ses som skadlig som t ex den afrikanska vodougudomen Minona. (Hon är samtidigt barnaföderskornas gudinna). Men det är kanske inte den varianten du är ute efter, eller?

Ok bappho. Kanske skulle varit tydligare en manlig gudom som står för häxkonst magi … Tänker lite på oden …men finns de fler?
Jehova
Jesus
Jungfru Maria
De flesta katolska helgon
Johannes Döparen
Apostlarna
…osv.
De har varit mer populära bland häxkonstutövare i väst under de senaste 1000 åren än några andra. Deras popularitet har förstås dalat i Nordeuropa de senaste 80 åren men är fortfarande superstars i Öststaterna, på de Amerikanska kontinenterna och i södra Europa.
Jag gissar att de flesta hel- och halv gudomar har åberopats för "häxkonständamål" vid ett eller annat tillfälle.
De flesta panteoner har en och annan som tillskrivits konsten i sig vid något tillfälle. St. Cyprianus är ett modernt exempel på det.
Att vända sig till gudomar för konsten i sig känns lite som att trampa vatten och tro att man kommer framåt bara vattnet blir djupare.
men.."your mileage may vary", som min lärare brukar säga.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.