Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 3863 ggr
pelle1234
0

häxkonstens - Gudar

Hej!,

Jag undrar om ni känner till några häxgudar där ute som ni kan ge förslag på dessto fler svar dessto bättre!

MVH
Per

Bappho
0

Vad menar du med häxgudar? Gudomar som har en speciell anknytning till häxkonst och trolldom?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

pelle1234
0

Japp precis.

Bappho
0

Det  finns ju en del gudomar som förknippas med häxkonst på ett negativt sätt, då häxkraften ses som skadlig som t ex den afrikanska vodougudomen Minona. (Hon är samtidigt barnaföderskornas gudinna). Men det är kanske inte den varianten du är ute efter, eller?

pelle1234
0

Ok bappho. Kanske skulle varit tydligare en  manlig gudom som står för häxkonst magi … Tänker lite på oden …men finns de fler?

Bappho
0

Bappho
0

therootdoctor
0

Jehova

Jesus

Jungfru Maria

De flesta katolska helgon

Johannes Döparen

Apostlarna

…osv.

De har varit mer populära bland häxkonstutövare i väst under de senaste 1000 åren än några andra. Deras popularitet har förstås dalat i Nordeuropa de senaste 80 åren men är fortfarande superstars i Öststaterna, på de Amerikanska kontinenterna och i södra Europa.

Jag gissar att de flesta hel- och halv gudomar har åberopats för "häxkonständamål" vid ett eller annat tillfälle.

De flesta panteoner har en och annan som tillskrivits konsten i sig vid något tillfälle. St. Cyprianus är ett modernt exempel på det.

Att vända sig till gudomar för konsten i sig känns lite som att trampa vatten och tro att man kommer framåt bara vattnet blir djupare.

men.."your mileage may vary", som min lärare brukar säga.