Häxor iFokus

Häxor

Etikett: magi-formler-och-ritualer
Läst 4747 ggr
Trollvind
0

Olika sätt att slå en cirkel

Det finns många olika sätt att slå en magisk cirkel och jag tycker det skulle vara intressant att höra hur andra gör, ni som gör det. Själv slår jag oftast en cirkel om jag arbetar utomhus med krafterna, men inte alltid inomhus, beror lite på vad jag ska göra och var jag befinner mig.

En del menar att cirkeln enbart är en behållare för energin som skapas och förstärks i den. För mig är cirkeln en hjälp att fokusera kraft, men den har också en skyddande funktion så jag kan arbeta ostörd.

Jag är inte ute efter att hitta fel sätt eller rätt sätt utan vill bara höra om fler sätt så jag kan prova själv om jag vill. En metod som är rätt för mig kanske inte är det för någon annan, men det är alltid intressant att prova nya sätt att göra saker. Även en häxa kan fastna i rutin Flört.

Mist
0

Jag slår ofta en cirkel ute med . Oftast för att kunna arb ostört  , men även som en skyddande plats för mig eller för oss om vi är fler :)
När jag gör något i rituell form hemma så kan jag kassta lite sand bakom min rygg för att få skydd eller goda energier :)

Det beror ju helt fullt på vad / hur / när mm

// Mist

spindelfot
0

Jag har knappt tänkt på det.. att man gör en cirkel, men det har jag gjort nästan varje gång man arbetat rituellt på något slag..

Jag ser cirkeln som ett skydd, och även en befästare för gemenskapen man har inom cirkeln - för jag tycker det känns bra och skönt att känna att människorna som är med är cirkeln och sluter den med sig själva.. de utgör liksom det avgörande bandet som håller den samman. Sitter man vid en eld blir det ofta en naturlig cirkel.. med samma fokus.

När jag var yngre var jag bra mycket mer ambitiös och byggde cirklar i salt och sten.. Nu kan jag bara rita en cirkel på marken, eller dra med en pinne i marken utan att det blir märken, eller helt enkelt gå omkring och säga/sjunga 'nu sluter vi cirkeln'. För det är människorna som gör cirkeln tror jag nog.. genom att visa vart cirkeln går så ser människorna cirkeln och tänker 'här är cirkeln' och beskyddar med sin kraft, utan att tänka på det.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Mist
0

Vet ni jag skrev fel på mitt inlägg ju , det ska stå kasta salt ju ;)
haha :)

spindelfot
0

ja jag tänkte…kasta sand.. den metoden har jag aldrig hört om förut.. kanske något man gör på västkusten, där finns det ju en del sand;) HAHA

Trollvind
0

Åh Mist, jag har funderat så på hur sanden fungerar. Salt… haha så det kan bli. Intressant ändå att bara kasta det över axeln. Ser du det som detsamma som en cirkel eller skyddar det på ett annat vis?

Astraea
0

Jag gör lite som jag känner för men oftast innebär det sten eller salt oavsett om jag är inne eller ute. Fast sten är det väl nästan jämt när jag är utomhus. Torkade örter och kryddor kan det också innebära ibland, andra gånger är den bara tänkt. Jag tycker om att göra cirkeln, det är nästan en ritual i sig, eller det ÄR en ritual i sig.

dragonstar
0

Jag tänkte bara fråga huur vet ma natt man slagit en lyckad cirkel? Jag kna inget om energier har svårt att känna o så.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lindbygarden
0

Skulle också gärna vilja vet det! Om man inte använder sig av rent fysiska material utan inre energi.. hur vet man då att man lyckats? Hur stora platser kan man skydda?

Samt vad är "regnbågsglittret" vet inte vad det heter men beskrivs som färgskimrande men ändå transparent energifält, men det ska man kunna lägga av ren energi som "kupol".. ngn som vet hur det går till och vilken typ av energi det kräver? Lite OT men frågar här då det också handlar om beskydd.

Jag är ju i stort helt okunnig men tycker det är oerhört intressant och hoppas kunna få lite mer kunskap!

Trollvind
0

#7 och #8 bra fråga!
För min egen del när jag slår en mental cirkel, dvs att jag tänker/visualiserar den så vet jag att den är på plats när jag känner min energi centrera sig i mitten av kroppen. Det är som en varm, lugn känsla i maggropen och min tanke blir glasklar och fokuserad.

#8 Regnbågsglittret har jag inte hört talas om men din beskrivning påminner om en mental cirkel då man visualiserar som en stor såpbubbla över platsen som ska ringas in. Såpbubblor är ju som bekant ofta skimrande i alla regnbågens färger. Energin tar du från din omgivning och enligt mig sker detta automatiskt i och med att du fokuserar din avsikt, i detta fall avsikten att slå en regnbågscirkel.

I min erfarenhet kan man slå cirklar för att beskydda ganska stora områden, men hur stark och bestående den cirkeln blir kommer an på den egna förmågan att "hålla" en visualisering. Så i början rekommenderar jag att träna med små cirklar. T.ex. runt dig själv och ditt altare då du ska meditera.

Lindbygarden
0

#9 Tack för ditt svar:o) Använder du händerna för att dirigera eller endast tanken?

Gällande regnbågsglittret (låter lite fånigt men jag fick det beskrivet så) skulle snarare vara sprakande/elektriskt och inte en len glatt yta utan mängder av levande/livliga partiklar som rasar runt i ett täcke som utgör kupolen.. Äldre släkting som berättade för längesedan när jag var mindre..

blodtopp
0

Jag slår cirkel vid ritual inomhus. En mental cirkel, för att stänga ute störningar/negativa energier och för att hålla kvar och öka energin inne i cirkeln.

Jag har inte gjort många ritualer utomhus, men de jag gjort har jag inte slagit någon cirkel vid. Vilket kanske är dumt, men så har det blivit och det har gått jättebra ändå =) Så det är nog mycket vilken intention man har och hur man känner att omgivningen påverkar en.

Jag skapar cirkelm med antingen athamen eller staven och visualiserar en elektriskt blå kraft som strömmar ur verktyget. (Fingret fungerar lika bra om jag inte har det andra i närheten.) Denna blå kraft skapar jag sedan till en sfär runt om mig.
  När ritualen sen är över går jag runt åt andra hållet och 'suger in' energin igen och skickar sedan ut det jag inte behöver själv.

dragonstar
0

Oki tack.. ja jag har gjort en övning där jag skulle dra upp enenrgi ur jorden och sne ut genom handflatorna o forma en bll.. jag kunde inte se nått men efteråt pirrade det i hela kroppen o jag fick sätta handflatorna mot golvet.. Så jag vet att energin finns där.. vet bara inte hur jag ska bli medveten om den. för jag vill lära mgi o se den o använda den.. SÅ nästa fråga är deå kan man använda sig av energier även om ma ninte kan känna den eller se dem.. bara genom att "lådsas" att den är där?

Trollvind
0

#12 Ett av världens bästa sätt att träna in nåt man inte kan se - "fake it till you make it!" - låtsas går jättebra I BÖRJAN men låt det inte stanna vi det utan känn efter, lyssna med ögonen, hör med öronen, lystra med alla sinnen… till slut KOMMER du att känna energi. Troligen gör du det redan nu men eftersom du inte vet hur det ska kännas så känner du inte igen det. Att lära sig känna energi är ett tålamodsarbete, men väl man fått en liten aning om den subtila känslan så brukar den bli starkare och starkare.

Astraea
0

# 9 För min egen del när jag slår en mental cirkel, dvs att jag tänker/visualiserar den så vet jag att den är på plats när jag känner min energi centrera sig i mitten av kroppen. Det är som en varm, lugn känsla i maggropen och min tanke blir glasklar och fokuserad.

Precis så skulle jag också vilja beskriva det. Att göra en cirkel är för mig att utestänga det runt omkring, ungefär som en avslappningsövning. Det hjälper till att slipa min skärpa .a.s. Ungefär på samma vis när man går in i ett annat rum och stänger dörren för att kunna fokusera på det man vill. Hur vet man att det funkar, jaa det märker man. Så är det även med cirkeln för min del. ;) Att lyckas med magi, ritualer etc tycker jag man gör bäst genom att ta ett steg tillbaka. Genom att inte vara så fokuserad på att man ska känna rätt, märka resultat etc är det bäst att vara avslappnad/jordad och bara vara. Precis som Trollvind skriver här ovanför - fake it til you make it.

dragonstar
0

Ja det är väll bara till att utsätta sig för det.. Skule ju vara braatt vara med andra som slår en cirkel o hanterar energierna. Då skulle ajg unna känna efter ur det känns omkring mig o lära mig på så sätt. Men i brist på andra i min närhet. Svårt dock att vara hemma o jag får ofta en kännsla av att dom omkring mig tycker jag är löjlig vilket jag tror hindrar mig lite..

Men på många sidor läser jag att man måste grunda o likande gör ni det? Hur måste man det?

Astraea
0

#15 Lita till dig själv så ska du se att det händer grejer med tiden. :) Ordspråket säger att läraren kommer när eleven är redo men jag tycker att det ibland är dumt att lyssna till det. Då kommer man ju ingenstans. Vad jag menar är att låt dig inte hindras av att du inte är i kontakt med någon att lära av utan pröva dig fram och pröva dina vägar, dina röster. Kanske hittar du någon att lära av här!? Själv var jag nästan alltid utomhus när jag bodde hemma, av samma anledning, jag kopplade lättare av då.

Jag vet inte om man måste grunda innan. Om man redan är riktigt avslappnad och känner sig redo kan man väl köra på tycker jag. Däremot föredrar jag att jorda innan, ungefär som uppvärmning innan träning - det hjälper till. :)

dragonstar
0

Oki hur gör du det då?  problemet är ltie att jag inte känner mig trygg utmhus då jag lätt blir trakaserad av ungdommarna här omkring.. synd för det gör att ma nundviker att vara ute själv o missar mycket då.

Astraea
0

Nu vet ju inte jag hur du bor men själv har jag vuxit upp i en liten småort med skogen alldeles inpå knuten, dit gick jag.

Grovt förenklat. Jag brukar tända ett ljus eller två och ställa mig en aning bredbent och blundar. Sedan tänker jag mig att jag är ett träd och känner hur mina rött skjuter ner i marken och når långt ner i den. Är där ett tag. Sedan tänker jag mig hur jag skjuter uppåt mot himlen och breder ut min grenkrona. Låter energin från de båda polerna röras runt i magtrakten. Sedan tittar jag och för handflatorna till golvet. En variant kan vara att sitta eller ligga och blunda. Tänka att man sitter mot en trädstam, blir ett med den och sedan ungefär som ovan. Så typ gör jag. Eller mediterar och kanske håller fokus på en kristall, bergskristall eller ametist tex. Finns oändliga möjligheter och det enda man kan göra är att prova sig fram, om man inte redan har ett bra sätt.

Trollvind
0

Vill bara tillägga att "grunda" och "jorda" är samma sak för mig. Jag använder mig gärna av trädliknelsen som Astraea beskriver om jag har tid. Annars ser jag till att fötterna har tydlig kontakt med underlaget och kanske några rötter som växer nedåt. Enkelt och snabbt.

spindelfot
0

När man känner att cirkeln fungerar.. Är när man känner något av en vägg omkring sig och bakom sig, ett hinder - kanske hur varelser drar omkring bakom en men inte vågar sig fram?

dragonstar
0

Oki det måte jag tästa tack =) ja jag bor i en by med nära till både skog o vatten. men man känner sig inte så trygg ute. för mycket ungdomar som skränar o bråkar.

Bappho
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Raqs Gothique and Wendy Rule

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lightseeker
0

slå en cirkel av dansande kvinnor, jag så kan man "också" göra, men förresten: har dom verkligen sommarsolståndet i Australien?

Honungskaka
0

Vi är fem pers i en liten grupp så var och en representerar ett av de fem elementen, nu kanske ni undrar, vilket är det femte elementet? Och det ska jag säga är anden. Lite annat heligt också som att gå ett var runt cirkeln med salvia och att åkala elementets andar. Använder även ett altare i mitten där andens ljus står med två svarta ljus till min gudinna Nyx

Josefin

Medarbetare på Glamour I Fokus!

Bappho
0

#23 Jag tror Australien har sommarsolstånd nu när vi har vintersolstånd.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lightseeker
0

jag tänkte som så; de har väl inte fyra årstider som vi har, men de kan ju ha 2 i all sin dar….hm litet grubbel där

ladysparkle
0

#På vissa ställen i Australien har de årstider som vi. Men det är olika. Så jag vet flera häxor (eller hedningar) som bor på ställen där det är mer som två årstider som jobbar på att skapa ett eget årshjul som är anpassart efter deras säsonger och väder.

ladysparkle
0

Jag kallar in Gudinnorna och deras energier från de 8 riktningarna plus från mitten. Jag börjar i den riktning där vi befinner oss på årshjulet.
Så jag har liksom ingen yttre gräns på cirkeln utan den strålar utåt och ger mig skydd på det sättet.

"I stand at the centre and acknowledge each quarter. The earth is my mother and I know as her daughter, the circle extends to the starts and goes on forever."
Wendy Rule

Noxia
0

#28 Är det en speciell tradition eller är det ditt eget sätt?

Praefatio
0

#22: Det där var speciellt men lite fint. Har de något slags öppen ritual eftersom det är så mycket folk runtomkring?

#24: Läst Marked ett par gånger? ;)

ladysparkle
0

#29 Det är sättet jag lärde mig när jag gick min Prästinneträning i Glastonbury. När jag gjorde det första gången kändes det bara helt rätt för mig och jag har gjort det sen dess. :)

skogsbergs-anna
0

Dum fråga kanske, men när jag mediterar och försöker "se"och tolka mina "syner", brukar jag först visuaisera en bubbla runt mig. Lite som att sitta i en stor ballong.

Är det så ni gör? Kan man slå/göra en cirkel på samma sätt?

Gör hellre fel än inget alls.

Lore
0

En standardcirkel för mig är laggd via de fyra elementen/vädersträcken + åvan och nedan. Skallra som värktyg är för mig en favorit. Men istället för att tala för att lägga cirkeln så gör jag det via sång. Det ger mig en känsla av att cirkeln borrar sig rakt in i hjärtat.

Runcirkel har jag även använt. Men det är mer för specifika ändamål.

Jag tycker mycket om att vara med om att lägga cirklar när man är i grupp. Det känns så… Ja det är svårt att förklara, ni som provat vet vad jag snackar om.

www.urmoderjord.se

[Lady-Oona]
0

"slå en cirkel"---hmm "cast

2 ska väl översättas till forma inte slå…blir ju hur konstigt som  helst…

Ordbok säjer om cast…forma, stöpa , gjuta…

ordet cast används också om t.ex cast a shadow (kasta en skugga)…men att översätta begreppet "cast a cirkle" med att slå en cirkel är begreppsfel enligt mig…

Vad häxor och andra magiska personligheter gör…Cast a cirekle…är detsamma som att "forma en cirkel" inte 17 slår vi nåt…slå knut, vet jag vad det är …

Så det var dagens petiga påstående…

hexsan
0

Också jag är en petimäter gällande språk, men det verkar finnas gamla belägg för uttrycket "att slå en cirkel". Det är alltså inte som man kan tro en anglicism, utan ett vedertaget sätt att uttrycka sej.

Bifogar länk från Svenska Akadmiens Ordbok:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Det händer allt som oftast att man slås av häpnad över språkets utveckling. Man går aldrig säker, när man kritiserar nåns språk. Glad