Trebent fågel
Härom natten drömde jag om en trebent fågel. Jag såg mest benen på den, det var dom som kändes viktiga när jag vaknade. Annars var magen vit. Jag har sökt och googlat men inte hittat vad det kan betyda. Nån som vet eller har en teori?
Gör hellre fel än inget alls.
Vad var det för fågel?
Var det en rovfågel?
Vad gjorde den?
Det var en rovfågel med ganska kraftiga ben. Den var vit på magen och lite "fjunig" mot benen , men inte som ett par byxor. Den stod still och gjorde inget speciellt men den kändes viktig för mig på något sätt. Jag har tidigare drömt att jag själv varit eller förvandlats till tornfalk (dock med två ben )
Vad betyder det att det är en rovfågel? Har man rövat färdigt eftersom den står stilla? Är man utsatt för andras rov och står de kvar och tittar? Vad betyder det att du "bara ser benen"? Hur är ditt perspektiv?
Vad betyder det att man har tre ben att stå på? Tre försörjningar? Tre släkten? Är det bra eller nyttigt? Står man stadigare eller är det bara flykten som blir sämre?
Är det bra för fågeln att byta perspektiv från tornet tlll marken? Om man nu förutsätter att det är samma fågel. Hur känns det för dej att titta på fågeln istället för att vara den? Har du slutat flyga och titta ner på livet och istället stannat för att titta på dej själv?
Många rovfåglar kan flyga högt och fort. De förknippas med kontakter med gudar. Frihet, bra syn, perspektiv på tillvaron är annat som kan förknippas med fåglar.
Oftast, när man har en stark dröm, är det bra att utgå från sin egen känsla för och sitt eget intryck av drömmen. Får du själv associationer, så är de väl så viktiga som en vedertagen tolkning av de olika inslagen i drömmen. Det kan både finnas universella och tvärtom helt kulturella sätt att se på drömmens symboler.
Jag minns inget annat av drömmen än fågelns tre ben. Drömmen var inte otäck.
Jag är inte säker på att det är samma fågel som jag själv varit. Då har jag vid ett tillfälle flygit, och flera gånger varit mig själv men jag och min familj eller vänner har hotats och då har jag i raseri förvandlats till en människo-stor tornfalks liknande fågel och brett ut mina vingar som skydd och skrämt bort förövaren.
Jag trodde att de tre benen hade nån betydelse, kanske symboliskt. Vad vet jag….