Vet inte vad jag är..
Hej.
Jag är en ganska ung tjej och jag börjar ana att jag har en liten häxsida i mig..Och jag vill verkligen utveckla den sidan men vet inte hur jag ska göra…
Jag vill veta lite hur det är att vara häxa, vad det innebär.
Jag vet redan lite, men inte så mycket.
Tacksam för svar…

Jag har funderat lite på vad man skulle kunna skriva som svar, för jag känner att jag måste kontra med frågor innan jag kan svara ordentligt på det du vill veta.
Hur är det du ser på dig själv, och det du säger är din häxsida? Vad är det du gör och känner själv? Hur definerar du själv det?
Annars finns det väl lika många svar på det som det finns häxor.. det finns många sorters typer ute i världen, som gör många olika saker :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Detta är kanske inte det svar du letar efter men jag kan tycka att du är för ung för att definiera vad du är redan nu. Självklart känner inte jag dig och din mentala mognad men jag skulle föreslå att du vidgar dina vyer, ta in kunskap och inspiration från många vägar olika och sedan när du känner dig redo så känn efter. Oftast vet man då precis vad men är.
Ja det blev lite klyddigt men i kort:
Ge det tid, du behöver inte ha brottom.
www.urmoderjord.se
Svar till #1
Skall försöka kortfatta mig själv nu…
I min släkt är det många som är häxor. Och jag har en känsla av att jag också är en men jag vill kunna få hjälp av någon som kan hjälpa mig att utveckla den sidan. Jag vill lära mig mer om häxkonst/wicca och utveckla den sidan med någon erfaren häxa. Jag vill på något sett finna mig själv genom de fyra elementen. Kunna dra nytta av den energin som finns bland oss, leva i samklang med naturen . Kunna hjälpa andra människor och mig själv. Att vara häxa enligt mig innebär att träna på mina gåvor, men även på sådant som jag tycker är svårt. Att hitta 'det heliga' och kraften i både mig själv och runt omkring. Känna kraften och kunna andvända sig av den på ett säkert/bra sätt.
Hoppas du är nöjd med svaret..
Man är ALDRIG för ung…
keep that in mind.

Jag tror jag förstår vad du menar. Det kan vara givande att göra saker själv, lära känna sig själv och göra egna efterforskningar, men det får ett helt annat 'drag' om man kan träffa andra med jämna mellanrum. På forum och liknande kan man diskutera rent teoretiskt och jämföra upplevelser, men det bästa är att träffa folk. Vill du inte träffa någon så finns det forum, som det här men även många andra där du kan fråga och undra och jämföra, eller brevkurser - nattskogen tex är riktigt bra (men såna kostar ju pengar)
Själv gav jag mig inte ut i häxsverige förrän jag var lite över tjugo år gammal och kände mig mer eller mindre tvingad till att ta tag i mig själv och sluta sitta och sura..
Ett tips som jag gett förut som jag fortfarande håller för det bästa, när man vill få fart på sig själv och sina esoteriska studier är att varva praktik med teori. Häxan är inte helt en skild del av dig, utan är allt du gör. När man känner sig själv och går in i sig själv, lär sig att drömma och tolka, så blir det lättare att se annat också. Gå ut i skogen och se, blanda teer och oljor och bada i örter - när du möter problem så bemöt dem även med praktik - saker du blandat, böner du ber, låt det du lär dig ta del av ditt liv. När du inte förstår hur du ska göra - använd ögat och försök hitta svaren omkring dig, lyssna ordentligt på det som talar. Läs böcker, många böcker, oavsett om det är kommersiell litteratur om häxkonst, bibeln och dess evangelium, satanism, fornsed, läs rubbet. Eller det som intresserar dig och berikar dig iallafall. Bit för bit blir bilden större, helheten vävs, anden matas och drömmarna kommer - och du lär dig mer.
Och självklart så lär man hamna i trubbel, dra på sig sjukdom och elaka andar - då lär du dig driva ut dem och rena dig. Det är sådana betor jag själv lärt mig mest av..
VÅDÅ ELAKA ANDAR?!

#5 Allt är inte snällt och fluffigt där ute;)

5# VAD VILL DU VETA ;)
Det låter som om du redan vet precis vad du är.
Om du är lycklig nog att ha personer i familjen som är häxor som du redan nämt så vore det det logiska valet. Men i övrigt så tror jag att om du inte har oförskämt mycket tur så är nog det här forumet det bästa gratisalternativet.
Vid regelrätta kurser så föreslår jag att du kikar in på tidigare trådar i ämnet, det borde finnas en hel del.
www.urmoderjord.se

"Man är ALDRIG för ung!" Var nog det bästa svaret jag har sett på länge. :D Man kan vara för kort, för otränad, för svag, för tjock, obildad, oerfaren och mycket annat, men aldrig för ung.
Sedan går de andra ganska mycket hand i hand, men inte uteslutande.
Men jag håller med #8 lite, det verkar som om du du TS vet mer om dig själv än vad det kanske känns. Men nu är det just kanske känslolivet som stormar, att det är där du känner uppror?
Vi på andra sidan din uppkoppling kan bara agera som guider så du själv kan komma tillrätta med dig själv, men vi kan aldrig tala om för dig eller någon annan vem du är.
Naturligtvis är andevärlden lika färg-grann som den fysiska världen. Alla variationer du kan tänka dig i den fysiska världen, finner du även i den andliga, om inte mer ändå.
Men det är sällan dödligt, du kan bli krasslig på flera vis, farligast är när man blir krasslig i själen. Det är då man kan bli deprimerad. Blir man deprimerad är det ibland väldigt svårt att komma ur det.
Är väl därför som man inte skall ge sig in i saker innan man vet motmedelet, å andra sidan så lär man sig aldrig så bra som av sina misstag.
Det finns en finkänslighet i det jag skriver. Ingen är för ung för att ta traditionerna i bruk men man kan vara för ung för att identifiera sig med traditionerna. Vissa blir alldrig mogna för det och ingen bör egentligen låsa sig helt vid de man då valt. Som jag skrev så kände jag inte till hur långt du kommit i din utväckling, jag svarade bara på ditt inlägg.
Ingen skada menad.
Du frågar vad en häxa är?
Min syn på en häxa är enkel:
En person som är i kontakt med krafter som människor vanligt vis inte är. En stark respekt för livet och det som lever.
Vissa har en direkt koppling till naturen eller andevärlden mm.
Många har en vilja att hjälpa om det så är miljön, människan eller andra djur. En hel del häxor som jag känner arbetar inom vården.
Man får inte glömma bort att en häxa är en helt vanlig person som bara valt att leva sitt liv på ett lite mer spirituellt och uråldrigt sätt.
Det är i alla fall min syn på det men du hittar nog alldrig en helt gemensam definition. Det finns många trådar här på sidan om just vad en häxa är.
lev väl.
www.urmoderjord.se
Vad menar du med onda andar? Kan de göra mig illa? kan jag se de? eller vad gör de?

nej min vän det finns inga onda andar!!!
Men jobbar man mycket med sig själv kan det dra ingång processer som kan vara jobbiga att handkas med, men samtidigt utvecklande. Men det här snacket om onda andar…ja jag vet inte, i alla de år jag hållit på med magi, har inte en enda ond ande visat sig! visst har jag haft mindre mysiga upplevelser, men de är som oftas mest lärorika.
Börjar man utvecklas som människa/magiker/ häxa, så kan det vara smärtsamt,men det skulle jag säga är p.g.a. psykologiska processer och inte onda väsen.
men väljer man att tro på onda andar, då blir de nog så verkliga.
visst ska man ha respekt för magiska operationer och processer, men man ska inte behöva vara rädd!
känn dig själv är en bra utgångspunkt.
angående ditt svar 3# så tycker jag med att du vet ju precis vad du är!!
go girl!!
#12 Tror du överhuvudtaget att du har kontakt med andeväsen eller ser du häxkonsten som en inre process?
Är du så säker, så att du verkligen kan säga: "nej, det finns inga onda andar"?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#12, vissa "andar" skrämmer fortfarande skiten ur mig! :), (o då menar jag inte hjärnspöken) efter alla mina år (o dom är många, jag föddes till vad jag är, o jag är 40+, så då fick man vara lite självgod också, haha)
men………det hade kanske varit trevligt att bara träffa på vänliga "andar" :)
hehe, kunde inte låta bli att kontra ditt inlägg :)

14 # skrämmande javisst, men är de verkligen onda?tror att krafter, andar eller vad man nu väljer att kalla det opererar utantför våra mänskliga koncept som ont gott o.s.v.
13 #ja jag kan defenetivt säga att i min värld finns det inga onda andar som väntar på att ta sin boning i mig. men jag kan ju inte säga hur andra väljer att ha det.anser dock att det är ett val.
Häxkonst är för mig både en inre process och yttre process.
föddes också till det här och börjar närma mig 40 så jag kan nog också vara lite självgod. ; )

#15, jodå det är nog sant att dom står utanför våra mänskliga koncept, det tror jag också :)
Onda eller goda? det tar mig lång tid att skriva ner vad jag har för uppfattning av det, men kortfattat kan jag säga att jag tror att dom är både och :) många är väldigt nyckfulla och egensinniga :) men även hjälpsamma o vänliga när dom väljer att vara det :)
Sen finns det dom som är vänliga och milda hela tiden, men det finns dom som inte vill vara vänliga alls, som fysiskt skadar en ibland.
Men självklart är det ett val vilka man väljer att samarbeta med, men ibland så får man hantera någon "ande" som har bjudit in sig själv :) och ibland måste jag välja att arbeta med en "ande" som inte är lika lätt och då gäller det att vara på sin vakt hela tiden :)
Håller absolut med om att det både är en yttre o inre vandring :)
Väl mött
(klart vi ska vara lite självgoda!! vi är ju Häxor!! :) haha

#15 ps. Glömde! :)
Men du kan väl inte på allvar säga att man vet vad o vem man är när man är ung, ex. 14-15 år :) dom ungdomar som vet det har jag aldrig haft förmånen att träffa :) inte ens mig själv när jag var 15år :)
Självklart förstod jag att du skrev så i ditt inlägg i #12 för att peppa isabellaforeman, och självklart ska man peppa och uppmuntra unga att bejaka sitt intresse :)

till vekka #17
jo, det finns många men få som vet vem de är redan vid tonåren, jag e en av dem :/