Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 16031 ggr
Vildblomma
46

Svart magi

Någon som praktiserad svart magi, seriöst ? Behöver hjälp.

Bappho
7

Vad exakt menar du med svart magi och vad behöver du hjälp med?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Vildblomma
9

Bappho.Skickar ett meddelande till dig.

EeWeeM
0

Jag har en fråga om vilken slags magi det är som utövas och ifall det går under något namn dvs kallas för ngt.

Låt säja att ett högre kvinnligt väsen av Moder Jords Underjord tar själsbitar från andra levande och döda andar för att sedan lämna detta som "offer" till Moder Jords Underjord som "näring".

Finns det något namn på detta och vilken form av magi är detta?

Jag förklarar inte närmare eftersom jag först vill veta ifall det finns ngn som möjligtvis har kännedom om detta.

Mvh EeWee

CherryLenore
1

Det beror ju på hur man ser på magin, kraften. Om man ser den som tudelat svart/vit eller som en gråskala vilket jag personligen gör. För mig är den bara, sen vad du använder den till är ju upp till dig.

lightseeker
0

#3, finns det något namn på detta, frågar du: jag skulle vilja säga återvinning då.

Recycling,

EeWeeM
0

såå…med andra ord…om man blir erbjuden en gentjänst av en kvinnlig demon(vampyrernas drottning,djinnernas härskare) att denne frivillit går in och "skyddar som gentjänst" genom att bokstavligen äta upp den människan,energin som gör intrång mot den attackerades fria vilja bit för bit för att sedan ge denna energi till Moder Jord och underjord så är detta ren "recycling" och ses inte som svartkonst?

Den som blir erbjuden denna gentjänst går alltså fri rent karmatiskt?

maximiljana
0

Svartkonst javisst men vad är svartkonst då menar du?

Ett högre kvinnligt väsen av Moder Jords Underjord??????????

Moderjord recycling javisst.

dragonstar
0

Jag måste ju bara lägga in ett ord.

Jag vet inte mycket om detta då jag själv inte har kontackt med gudinnor eller andra magiska väsen MEN jag har förut blivit lurad att och lärt mig den hårda vägen att vara försiktig.

Vad jag vill säga med detta är inte att det du säger är fel.

Men varför ser du det som svart? ser du de som fel själv då är det väll endå det?

Jag personligen ser ju att genom att få en tjäns som är skadande så är du själv ansvarig för det negativa.

Men jag kan ha missförstått, för jag är inte så kunnig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Bappho
0

#6 Vad menar du med att äta upp? Menar du att helt förinta en människa både kroppen och alla delar av "själen".

[Ackinna]
0

Hmm, så som jag vill se det.. alltså det om Svartkonst/svart magi och Vit magi och på vilket sett man använder de magin.. för om man använder magin som svartmagi, så vill jag få det till att det är en "ond kraft" och vit är "god"

Jinaum
1

Vad jag fått lära mig är magi magi. Det är hur man hanterar den som definierar det. Eller har jag fel? Ville bara fråga ^^

[Ackinna]
0

Håller med förgående talare

Ahradia
0

Det som är en ond handling i den enes ögon är en god handling för en annan. Så att benämna saker svart eller vitt är bara slöseri med hjärnceller…. Tycker jag.

Witches don't get mad, they get even.

Eringeno
0

Vad behöver du hjälp med?

greeneyed
0

Men att skada en annan människa brukar anses som en ond handling i de flestas ögon.

Ahradia
0

#15 Mjaha?

Varken jag eller trådskaparen har skrivit något om att skada någon.

Witches don't get mad, they get even.

Sebastian
2

#15 Gör det? Om den du skadar är våldtäktsman/pedofil?
Är det fortfarande en ond handling?
Att sota en för att flera ska klara sig är det ont?

Vad som anses i de flestas ögon har sällan något med verkligheten att göra.

[Tunridan]
0

"Vad som anses i de flestas ögon har sällan något med verkligheten att göra."

Tänk, denna mening gillade jag skarpt. Verkligheten bara är, sen tolkar vi den på en hel massa olika sätt från person till person.

Ibland så är det många (allmänheten?) som anser samma sak, då tror vi automatiskt att det är "så det är", för så tycker de flesta eller så gör de flesta. Men bara för att ett visst synsätt har många "anhängare" betyder det inte att det är "sant".

Faktiskt; det som de allra flesta (allmänheten) gör, anser eller tycker kan ofta vara väldigt hämmande på olika vis.

Vad tycker jag själv? Det är det viktiga. Inte vad andra tycker.

Delvoriah
0

Det första problemet med "svart" och "vit" magi är att hitta en definition på vad det egentligen innebär, och där går åsikterna ofta isär. Redan här blir det svårt att diskutera.

Likaså är det ganska vanligt med argumentet att det man själv tycker är viktigt, är det som räknas. Jaha, men om vi låtsas att du har en dotter, och farbror Arne tycker att det är rätt att ha sex med en flicka på 5 år, är det ok då? Arne tycker att det är ok.

Är det då ok att skada Arne för att han skadade din dotter? Men då får väl Arnes syster skada dig, eftersom du skadade hennes bror.

Jag vet att jag drar det till sin spets, men jag vill göra det, för i magi anser jag att det är viktigt att vara medveten om vad det är man tycker, och genom det kan lyckas skapa.

http://brisingasmycket.se

[Tunridan]
0

#19 "Jag vet att jag drar det till sin spets, men jag vill göra det, för i magi anser jag att det är viktigt att vara medveten om vad det är man tycker, och genom det kan lyckas skapa."

Jag håller med dig, att vara medveten om vad man själv tycker och vad man själv gör, är viktigt. Det var det jag var inne på också.

Vad som är "okej" och inte utifrån ditt exempel tänker jag inte gå in på. Jag förstod att du ville illustrera något, fast jag ser ett problem med att försöka hålla sig till "regler" man gjort upp på förhand som skulle komma att gälla i olika situationer.

Jag försöker istället vara i situationen när/om den uppstår, inte tänka ut på förhand utifrån "tänk om"-situationer som inte ens existerar. Varför skulle jag det? Jag vet kanske ändå inte hur jag faktiskt skulle reagera och agera i en viss situation. Inte förrän jag är där i den vet jag. Jag tycker att det är viktigt att vara sann mot sig själv och vara ärlig i detta.

Sen skulle jag en gång för alla vilja städa undan begreppen "svart" och "vit" när det kommer till magi, jag tyckte mig se att någon var inne på dettta tidigare i tråden.

Jag tror inte det gynnar någon att hålla fast vid dessa benämningar som ju faktiskt antyder att vitt är det goda och svart är det onda. Gammalt kristet arv vi släpar med oss där faktiskt; att dela upp världen på detta vis i gott och ont.

Delvoriah
0

#20 Jag håller med dig om att man bör släppa definitioner som "svart" och "vit" magi. Samtidigt uppstår det ändå funderingar kring sådana definitioner i och med att det finns "barriärer" i samhället kring vad som är ok och inte. Hela samhället är uppbyggt runt tankar kring rätt och fel, därför tror jag inte heller att det är så enkelt som att bara släppa två benämningar.

Med mitt exempel menade jag inte att man på förhand ska bestämma hur man ska reagera i olika situationer, utan snarare peka på att allt skapar ringar på vattnet. För mig är det viktiga att tänka igenom hur jag vill vara (snarare än hur jag vill reagera), vad som är mitt sanna jag (och vad det får för konsekvenser),  istället för att hamna i situationer där jag hela tiden reagerar på rädsla eller plötslig oresonlig ilska, vilket är en risk när man hamnar i en ny och kanske hotande situation. Att man försöker, så långt det går, ta ett steg tillbaka och se vad det egentligen är som händer.

http://brisingasmycket.se

Bappho
0

Förstår inte vitsen med att dra saker till sin spets. Så fungerar ändå inte verkligheten. Varför inte använda sig av vanligt enkelt sunt förnuft.

Visst finns det människor som inte alltid är förnuftiga, men regler biter inte på sådant i vilket fall.

[Tunridan]
0

#22 Bappho, jag tycker det där var en bra sammanfattning. Håller med dig.

EeWeeM
0

Vem är "ondast":Räven som  dödar fågelungen för att ge sina rävbarn mat,fågelnmamman  som dödar en sork eller sorken som dödar en gräshoppa för att få mat…

Lite så blir det att dela upp magi i svart eller vitt.

"Verkan ligger i betraktarens öga och åverkan i mottagarens sinne"….

Bara en tanke…en gammal häxmagiker lärt mig.