Egen salva
Hej!
Nu har det knakat till i trädgården och jag börjar fundera på vad jag ska göra med mina örter. Jag har till exempel odlat ringblomma och timjan och funderar på att göra en salva av dessa, eftersom båda ska vara bra vid sårläkning.
Jag gjorde en salva för många år sedan, och har precis lyckats glömma vilken otroligt kladdig och slabbig historia det visade sig vara. 
Nu undrar jag om någon van salvamakare kan ge mig några praktiska riktlinjer?
Jag brukar göra ringblomsalva men har inte några mått. tar på "en höft"!
Jag tar de gula/oranga av blommorna och lägger i en glasburk. Slår på olja (jag tar olivolja) så det når över bladen i burken. Rör om lite. Så får det stå i ett par veckor. Jag rör om i burken varje dag.
När det gått ett par, tre veckor så smälter jag ner bivaxkakor i vattenbad. Silar bort bladen från oljan. Blandar sedan det smälta bivaxet med oljan och häller blandningen i väl rengjorda burkar.
(till en burk, stor som på bilden, smälte jag tre bivaxkakor som är ca 30 x 30 cm)

Tackar för svaret! :)
"Vassegoo"! 

Man kan göra varma vattenbad också om man har bråttom, ta ört och häll över olja (olivolja är bra) och låt det sjuda i bra bunke i ett vattenbad i tre timmar. Det ska inte koka eller liknande.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
gå in på crearome.se och kolla! De har gratisrecept! Jag förutsätter att du kan hitta ringblomme - recept där!