Tinktur!
Vad använder ni och till vad?
Vandra i Ljus å Skönhet

Omslag..intag..ja,till det mesta..
Ewa-Marie… vad blandar du ihop..
Jag använder Blodrot till sår för läkning och rening.
Vandra i Ljus å Skönhet

Oj..jag är en gamal phytoterapeut…Det bästa receptet jag har är:
Samla minst 200st myggor..lägg de i en flaska och slå på rent brännvin ca 2 dl..
Låt stå i ca 3 veckor i solljus..vänd och skaka då och då..
sila sedan och slå på ren flaska..
Vid överkännslighet och allergi..droppa på en sockerbit varje morgon från våren och framåt..Så slipper du få stora stygga myggbettt..
*Fungerar för övrigt med getingar också*
Skojar du!
Vandra i Ljus å Skönhet

nej..

hehe en av de läskigare tinkturerna…men …det är allvar och det funkar
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

MÅSTE prövas.. på min man som är överkänslig. Om han vågar..
men vilket jäkla arbete att samla 200 myggor, när de är insamlade är ju myggsommaren över.. kan tinkturen stå ett år? Hur länge håller denna fantastiskt läskiga brygd?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Tinkturen måste ju stå ett år..man får samla ena sommaren/hösten o sedan andvända tinkturen våren o sommaren därefter..det är ju sprit så gamalt blir det inte
#3 Tack för det fina receptet. Men droppas på sockerbit som lämnas framme eller äter man den?
Påminner om det gamla tricket att buteljera en orm i en drinkares flaska och servera för att få honom/henne att aldrig dricka mer. En del säger att ormen måste dö i flaskan (vilket känns lite för taskigt för min smak om man inte har ett verkligt behov av att få någon att sluta dricka, så jag har aldrig prövat själv), andra säger inget om att den nödvändigtvis måste dö där. (Vilket öppnar för att inhandla självdöd orm hos zoohandlare och läsa: "Som denna orm dött ska också dryckesluten hos NN dö.." när man stoppar ner den i flaskan och häller på spriten).
Förr fanns myrsprit (precis som det låter, pissmyror i sprit) att köpa på apoteken (senare ersattes de levande myrorna och deras ägg med myrsyra och destilerat vatten mm). Ansågs allmänt stärkande och framför allt på den manliga naturen. Alltså när någon exempelvis förgjort ens manliga natur smordes spriten på. Liknar myggtinkturen det också.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.

har ju en doter, med myggallergi, det här skulle ju vara toppen för henne, men jag säger samma som therootdoctor, skall man äta sockerbiten eller vad?
Sedan så fick jag mitt andra geting-stick, någonsin, den 20/8 och fick, tyvärr, en överkänslighets-reaktion.
Så, min fråga till dig är: fungerar det att göra likadant med geting-överkänsliga också? (det känns på sätt och vis lättare, att samla in 200 getingar än mygg, av någon outgrundlig anledning)
Och finns det möjlighet till att köpa dessa tinkturer färdiga? det känns liksom litet för sent på säsongen, för att börja jaga getingar och mygg nu.

Men ni ska ju skaffa er en såndär getingfälla!
Den här sålde de billigt på indiska för nåt år sen, tror de säljer såna här varje år lite varstans. Man laddar med söta saker som saft.. och så kryper de in i ingången men kommer inte ut igen. Man kan nog tillverka en sånhär av pet-flaskor också, genom att kapa petflaskan och vända halsen ut och in.. om ni förstår?

#13.. nja jag vet itne, på mitt indiska har de inga iallafall..:(

Gällande getingar så behövs det nog inte 200st..de har ju mera gift i sig än en liten mygga..
jo,man äter alltså sockerbiten..själva metoden fungerar ju som vaccin..på naturlig väg..kroppen bygger upp ett eget försvar..
Haha.. de måste testas.
Vandra i Ljus å Skönhet

# 9 Där snuddar du vid nåt som är mitt dilemma när det gäller en del av den folkliga magin. Ofta handlar det om att stympa, koka, bränna, dränka, rycka fjädrar av osv. levande djur. Det får hela min kropp och själ att vända sig ut- och in! Eller att döda ett djur för att använda bara hjärtat t ex. Jag kan INTE acceptera det. Om det inte gällde livet för mej eller nån nära kanske. Men det gör det ju inte alltid, utan handlar om annan sorts magi.
Undrar hur du ser på det som professionell utövare?
#Jag är själv HELT emot att döda, plåga eller stympa djur för magiska syften. (Ok, jag har dödat sniglar för att driva bort sniglar och jag skulle kunna stoppa ner 200 mygg i en flaska så gränsen är luddig.)
Men jag förstår de som lever närmare det som numera bara sker på slakterier här och tycker det är ok om man äter djuret efteråt. Att lämna kropp och blod som ett offer till andar eller gudar är vanligt i många traditioner och jag respekterar det, men jag gör det som sagt inte själv.
Handel med djurdelar för magiska bruk är en tvivelaktig sak. Jag har själv sett avsågade tigerben där köttet skalades av och benet sågades upp som stärkande medicin på en marknad i nordvästra Kina och finner sådant vidrigt. Men det är lätt att bli arg om man är mätt och rik, så jag förstod varför den fattiga kinesiska jägaren stod där och sålde. Om djurdelen däremot är en biprodukt till annat eller säljs som matvara oavsett om det är använt magiskt eller ej (som oxtungor, lejonhår som fallit av djuret naturligt eller krokodilfötter från uppfödare som annars kastas exempelvis) tycker jag är ok men man veta varifrån sakerna kommer och omständigheterna kring det hela. Hela den industriella delen med djur som mat eller kläder eller vad det än må vara är ganska vidrig på det hela taget, inte bara de gamlas besvärjelsekonst.
Jag tycker det är helt ok att plocka delar från roadkills eller annat man kan hitta i skog och mark och vi säljer själva hår från lejon/Svart hund/Svart katt, tuppfjädrar osv. som används inom Hoodoo, Trolldom och andra traditioner och vi vet varifrån grejerna kommer och att de är samlade på ett sätt som man kan stå inför ens Skapare en dag och säga att det var ok.
Fladdermusblodsbläck och Duvblodsbläck precis som Svaleblodsbläck och Fjärilsblodsbläck kan lätt tillverkas av örtprodukter som har ett med den magiska avsikten korresponderande symbolik och man kan lägga ner lämplig fjäder eller bit död läderlapp den dag man finner en sån om man känner att det är nödvändigt. Jag själv tycker de kommersiella magiska bläck som görs med essentiella oljor är precis lika bra.
De spells som ursprungligen innehåller hjärtan och gudvetvad från olika djur kan oftast ersättas med hår, fjädrar eller till och med torkad avföring från djuret med bra resultat.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.

Jag får nog erkänna att jag dödar, mygg, flugor o getingar, tveskärtar, bremsar, möss o råttor, men jag dödar inte spindlar, humlor o övriga djur o insekter.
Mycket konstigt egentligen, dubellmoral? funderat på detta.
Sen använder jag mig av skinn, päls, ben osv, oftast av biprodukt då, tar gärna fynd i naturen, roadkills osv.
Äter även lite kött.
Men jag anser mig som en stor djurvän ändå.
#19 Får hålla med här att ditt inlägg var mkt bra!

#18 Starta gärna en ny tråd för dina tankar..
Vi som gillar olika tinkturer kanske kan byta recept här?
#22 de va de som va meningen.
Vandra i Ljus å Skönhet

Oj förlåt, var inte meningen att dra tråden åt fel håll, ang. mitt inlägg i #21. Sorry :)
Ingen fara , men bilda gärna en ny tråd. #18 kan starta en ny tråd åxå de blir lätt grötit annars!
Vandra i Ljus å Skönhet
Röllikatinktur….Används vid sårbehandling är antiseptiskt.
Vandra i Ljus å Skönhet
Röllikatinktur….Används vid sårbehandling är antiseptiskt.
Vandra i Ljus å Skönhet

Röllikatiniktur är också bra för sår i munnen :) inte svälja då utan skölja. Funkade riktigt bra för mig.
Inflamation i munhålan då?
Vandra i Ljus å Skönhet

Ja som om du biter dig i kinden eller får blåsor som ger sår…eller har en tandläkare som råkar ge dig en litet jack i slemhinnorna.
Ok, rena sår då utan var… men det är nog bra för inflammationer , infektioner åxå.
Vandra i Ljus å Skönhet
kan någon hjälpa mig och berätta vad exakt en "tinktur" är förnågot? :) har aldrig ens hört ordet förut haha
Tinktur är ett spritutdrag från ex. växt. Lägg ner växtdelar i en burk täck med sprit, låt dra upp till 1 månad. Sila och du har en tinktur som dina barnbarn kan ärva , om du inte använder allt.
Vandra i Ljus å Skönhet
ojojdå, de är väldans långt till barnbarn kan jag lova :P men hur använder man sig av dem? man dricker dem väl inte? o-o eller?
Shaw skriver följande: Tinktur är antiseptisk och kan användas både invärtes och utvärtes. Till gurgling, sårtvätt, liniment, kompress och bad.
200 gr torkade örter eller 400 gr färska läggs i en stor glasburk, helst brun. Slå över 1 liter vätska bestående av 70 cl vodka och 30 cl vatten. Förslut burken och förvara den på mörk och sval plats i två veckor, skaka om blandningen ett par gånger i veckan. Sila genom en duk och vrid ur all vätska. Förvara på mörk flaska som är märkt med innehåll och datum.
Vatten???? Isatis , vad menar du att det ska va till.
Vandra i Ljus å Skönhet
Alkoholen drar ur vissa verksamma komponenter i örten, vatten andra. Hartser behöver en hög alkoholhalt, tanniner och olika aromatiska ämnen dras ur i vatten, andra i vinäger.
Glömde skriva om doseringen. För vuxna är standarddoseringen 1 tsk (5 ml) tre gånger om dagenvid kroniska besvär. 1 tsk (5 ml) sex gånger om dagen vid akut uppkomna besvär. Det bästa är naturligtvis att rådfråga en naturläkare, vilket jag inte är.
angående samla 200 getingar… knappast.. stackars natur att mista 200 getingar som gör nytta… det skulle jag aldrig göra mot moderjord… däremot myggen… de skadar inte om man blir av med lite…

#38 Fyller inte myggen isf också en stor del av ekosystemet?
200 getingar är två-tre stora bon. Med tanke på att det i ett vanligt halvslitet hus finns en hel massa bon så kanske det inte gör så galet mycket om man tar ett gäng och stoppar i sprit. Bättre det än att röka dem till döds vilket är den näst vanligaste dödsorsaken..