Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2660 ggr
Calliope
0

"Häxor" i släkten

Har någon här släktforskat och funnit Häxor i leden?

Kanske är det någon är släkt med någon av dessa kvinnor som fick sluta sitt liv på bålet under häxprocessen?

Eller någon kanske har en klok gumma/gubbe i släkten?

Vet att i vår släkt på mammas sida har en omtalad klok gumma- Kloka Elin. Hon var i och för sig klok även vid ung ålder.

Hon bodde i Kopparmåla vid Hulingsryd, idag kallat Hultsfred.

Hennes mamma hade också förmågor, och även tidigare i ledet.

På pappas sida finns det någon också, men där kommer jag inte ihåg.

Allt av intresse.

Själv har jag inte direkt några förmågor, men andra i släkten har det.

Hoppas någon annan har intressanta släktskap!

siddelina
0

Jag har samiska nojder (trollkarlar) i min släkt. En på min farfars sida och en på min farmors sida. Den ena ska tydligen ha varit en som gick i ondskans fotspår, men som senare blev leastadian och "kristen". Den andra vet jag inte så mycket om, men nu förstår jag ju vart jag har fått mitt intresse ifrån.

Beltane
0

på min mors sida av släkten finns det ett antal kloka gummor och gubbar som såg och visste lite för mycket, eller hur man nu ska uttrycka det?!….bl.a min mormor=) kul att se att nån annan är intresserad=)

Calliope
0

Ja visst!!

Hoppas fler har intressanta förfädrar…..kanske andra betydelsefulla personer?

Till och med Karl den XI bad om Kloka Elins tjänster, han var ju mycket ute för det var krig. Det finns visst lite böcker,men på mitt lilla bibliotek finns inte de böckerna utan bara små artiklar.

Liette
0

Jag har med "häxor" i släkten..både på mammas och pappas sidor.Alla vi kvinnor i väran släkt som är i livet utom två är väl medvetna om vad vi har i arv..men ingen av oss har tyvärr lagt ned tid på det ("skolat" oss i det) pågrund av lite rädsla över krafter man inte kan styra överFlört

Har inte släktforskat…men vet att samiska i släkten på farmors sida.

Beltane
0

#4 ta vara på ert arv:) jag tog vara på mitt och jag ångrar det inte:) om det var så att ni inte kunnat kortollera krafterna skulle ni inte ha fått dem….men det krävs ju ett visst intesse och TÅLAMOD!!! :)

Liette
0

#5 Det har du rätt i :)  Har tänkt försöka ta tillvara på det *L*

Intresse finns…det blir tålamodet jag får ta itu med ;)

Beltane
0

tålamodet sviktar för mig ibland ochså…..men då påminner jag migsjälv om att jag har ju faktiskt hela livet på mig:)

Liette
0

Jaaaa…..man får inte glömma av det Glad Ingen ide att stressa fram något ;)

Beltane
0

Precis =)

LinaN
0

Min mamma kan heala, och är häxa. En gång grälade vi och jag kallade henne häxa och hennes svar på det blev "Jag är en häxa men inte sån som du menade!" o jag syftade på häxa=satkärring

Farmor är synsk men låtsas itne om det.

Mormor har kunnat se när någon i familjen eller närstående ska dö, då kommer en svartfågel ohc talar om det för henne. 

Vi har samer på finska sidan av släkten, dvs på mammas sida, och på pappas vet jag itne så mycket om…. ska prata emd farfar om hans släktforskning o se vad ha nkommit fram till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lightworker
0

Min mormors moster var en klok gumma, pratade med vättarna och tomtarna. Hon skrämde barnen så dom vågade inte gå i skogen när det blev mörkt. Hon brukade besöka en trollkarl några mil från hennes hem. Tyvärr så vet jag inte var denna trollkarl bodde eller hette.

Zimyjia
0

I min släkt så kan min farmor se andar och min gamelfarmor kunde också se andar.

Min mamma kan lite, hon kan också känna när någon är sjuk på lukten, men sen så vet jag inte så mycket om mammas släkt, min mormor är flyktingbarn från finland, och pratar inte om sin släkt eller besöker dom ..

LinaN
0

Jag talade litet emd farmor innan idag, vi har en förrymd dansk grevinna på hennes farfars mormors sida, och sedan var farmors mormor och morfar kloka gumman och gubben.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

varulven
0

så vitt jag vet så har vi "bara" en blodstämmare i släkten. Han är dock död nu, men det var min mormors bror. Han "trollade" bort vårtor oxå :) men jag har inte kollat efter så noga…

Ceriadwen
0

Någon på min farmors sida av släkten hade släktforskat, men de enda omnämnda som hade något med religion eller tro att göra var ytterst "gudfruktiga" och "fromma". Har läst att religiositet går i arv via generna, men jag är glad att mina slog in mot en annan religion iallafall. Skrattande