Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3873 ggr
johanna87
2010-07-08 15:37
0

olda te

hejsan! mitt namn är johanna och jag har några frågor anående om te,, jag har nämligen ett stort intresse för örter och vill nu börja göra mitt eget te,, har kollat runt på internet men de finns inte recept på hur man gör ett från grunden, om man nu säger så,,, funderar på om man kan bara köpa en teplanta och bara torka bladen eller om de e en väldans procedur för det?? e det någon som vet??  vill få så mycke info det bara går=) tack på förhand=)

Vekka
2010-07-08 16:39
0

Hej! :) jag rekommenderar dig att kolla äldre trådar här på hif ang. örter o deras användning. Finns många :)
Hitta "recept" till örtteer finns det i mängder över hela internet :)
Att "göra" eget är inte så svårt, det är bara att torka dom örter man vill använda sig av, vissa är bäst färska andra går att frysa o många går att torka, vissa har lite särskilda torkningssätt ex. Hallon o smultron, vinbärsblad ska gärna staplas för att det ska ske en fermentering.
Du får kolla upp info om varje ört så du gör rätt med varje enskild ört, insamling, torkning, förvaring osv.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att bara köpa en teplanta o torka?
Dom flesta hittas i naturen, bortsett från exotiska plantor som inte växer här :)

AnnaGreta
2010-07-09 00:34
0

Jag antar att du menar tebusken Camellia sinensis, jag tror inte den går att odla i sverige. Men det finns som Vekka säger massor med örter i naturen som går att använda till te. I senaste numret av tidningen Natur och Trädgård var det en artikel om örter och hur man kan fermentera för att få fram mer smaker.

johanna87
2010-07-13 15:13
0

wow tack så mycke för informationen,, det hjälper väldigt mycke=)=) jo precis,, camellia sinensis heter tebusken,, måste man inte ha den som bas så att säga?? innan man lägger i smakingredienserna?? eller kan man ta vinbärsblad som bas??  hittade en sida där man kunde köpa frö till tebuske o där stod det att den skulle klara vårat klimat.

tack!

mvh johanna

AnnaGreta
2010-07-13 16:21
0

I ett örtte brhövs inte tebuske som bas. Testa att göra te på lite färska örter och blad och se vad du tycker, tex ett par svart vinbärsblad, ett par daggkåpeblad, hallonblad och rödklöverblommor i en kanna. Häll över kokande vatten och låt dra i 5-10 minuter.

Vekka
2010-07-13 23:26
0

Nä du behöver ingen som bas, men vad är det för te du söker? vanligt sällskapste eller med medicinala effekter?
Är det någon speciell åkomma du vill lindra?
För att kunna ge dig lite mer tips behöver jag veta vad du söker :)

Färska örter går fint att göra te på man behöver bara lite större mängd, vissa är bättre i torkat tillstånd särskilt om du vill ha dom verksamma ämnena, fast vissa är bättre färska :)

Alla örter har ju sina läkande egenskaper så det är viktigt att du tar reda på just den örtens användning, alla har olika kraftfullhet.

Hehe, jag menar ex: är du en väldigt trött person så ska du ju inte brygga dig ett te av sövande, lugnande örter :)

skriv lite vad du söker :)

Sara1
2010-07-14 15:52
0

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite?

Vilka örter är bra att göra te av om man vill bli piggare?