huskurer
när jag e väldigt nervös och orolig brukar jag dricka camomill te eller ta svartavinbärsblad å göra te på de brkar lungna ner en de funkar för mig
vinbärs bladen funkar bra som plåster på såren också likaså mossa brukar rena skärsår och seriliserar såret brukar funka för mig och mina barn
ha de fint kramen
Kamomill är en favorit här också
Att smörja in axlarna med lavendelolja brukar också fungera.
HUSKURER
De växter som behövs för att skapa ett eget medicinalväxtförråd, kan man lätt odla i trädgården. Att samla och torka frön, blad och rötter är en trevlig syssla, som inte kräver särskilt mycket jobb. Det behövs inte stora mängder för att täcka ett husbehov.
De flesta växter samlas in varma, soliga förmiddagar då daggen torkat upp. Hela örter och blad skördas strax före blomningen. Blommorna plockas då de är nyutslagna och fullt utvecklade. Rensa bort alla vissna och smutsiga växtdelar. Torka de insamlade växterna så snabbt som möjligt i ett varmt, mörkt, torrt och luftigt utrymme. Var noga med att aldrig utsätta det torkade växtmaterialet för solljus eller fukt. Mogna frön samlas enklast om man lägger hela fröställningen i en papperspåse för torkning och tröskning. Rötter och jordstammar grävs upp på hösten. De tvättas rena och torkas hela eller skurna i små bitar. Bark samlas vår och försommar. Av de torkade växtdelarna kan man framställa olika teer, tinkturer och salvor.
SMÄRTLINDRANDE TEER
Vid led- och muskelsmärtor
Mandel-och citrondoftande älgörtste
2 tsk älgörtsblommor
1 tsk citronmelissblad
1/2 tsk honung
1,5 dl vatten
Koka upp vattnet. Lyft kastrullen av spisen och tillsätt örterna. Låt blandningen dra i 10 min. Sila därefter bort alla växtdelar. Söta med honung och drick 1- 3 koppar varmt te dagligen.
Milt smakande te av björnbärsblad
4 tsk färska björnbärsblad
2,5 dl vatten
1 tsk honung
Lägg bladen i kallt vatten och koka upp. Flytta kastrullen från värmen och låt dra i 5 min. Sila bort bladen och söta teet med honung. Drick 1 kopp 3 gånger om dagen vid led- eller muskelsmärtor.
Väldoftande te av humlesuga
1 - 2 tsk torkade blad
2,5 dl vatten
(1 tsk honung)
Värm vattnet till kokpunkten. Lägg i de torkade bladen och låt dra i 10 min. Kan ev. sötas med 1 tsk honung men är godast osötat då det påminner om kinesiskt te. Obs! Använd aldrig humlesuga under graviditet!
VID MENSTRUATIONSSMÄRTOR
Mynta och vitplister
4 tsk blommor av vitplister
1 tsk grönmyntablad
2,5 dl vatten
Lägg blommorna och bladen i kallt vatten i en kastrull. Koka under lock i 10 min. Sila och drick 2 koppar varmt te varje dag.
Blommigt kungsmyntate
1 tsk torkad ört, blommor och blad
2,5 dl vatten
Sjud upp vattnet, lägg i örten och låt teet dra under lock i 5 min. Drick 1 kopp, morgon och kväll.
Doftande rosmarinte
1 tsk blad
2 dl vatten
Värm vattnet till kokpunkten, lyft kastrullen från värmekällan och lägg i bladen. Låt teet stå och dra i 5 min. Drick 1 - 2 gånger om dagen. Obs! Teet får inte användas mer än ett par dagar åt gången.
Änglate
1 tsk torkad kvannerot
eller
3 tsk torkade kvanneblad
1,5 dl vatten
Koka fint skuren kvannerot i vatten, låt stå och dra 5 min.
Används bladen skall de läggas i sjudande vatten och dra 10 min. Drick 2 koppar om dagen. Obs! Diabetiker bör vara försiktiga då kvannen har hög sockerhalt.
VID OROLIG MAGE
Kummindryck
5 tsk kumminfrön
2,5 dl vatten
Låt vatten och kumminfrön få ett snabbt uppkok och därefter stå och dra i 10 min. Låt svalna något. Drick strax före huvudmålet.
Hallonbladste vid diarré
1 tsk hallonblad
1 tsk småborreblad
1,5 dl vatten
Koka upp vattnet och flytta det sedan från värmekällan. Lägg i de torkade bladen och låt dem dra i 10 minuter. Sila och drick 2 - 3 koppar per dag.
Väldigt intressant!! Har du mera recept blir jag överlycklig
Nån som testat mensvärksrecepten på svår mensvärk, vilket är bäst?
Det sägs att te av ringblomma, hallonblad, johannesört, rölleka, pepparmynta är bra mot menstruationssmärtor. Lite ingefära tillsatt i teet skall vara välgörande. Drick teet i två veckor före mens.
Te av mynta och vitplister vill jag minnas var bra.
mot myggbett brukar jag blanda saltvatten så det smakar som tårar och pensla över myggbättet. fungerar finnemang!
8
Det måste jag testa i sommar. Jag brukar använda lavendelolja som myggmedel. Visst är huskurer ett spännande ämne.
Daggkåpa ska också vara bra mot mensvärk. Jag har druckit det tillsammans med hallonblad och rölleka, men det sägs ju som sagt att man ska dricka det 2 veckor innan mens och det har jag inte gjort.
Denna menstruationen har jag dock druckit ett par tre koppar/dag av ovan nämnda blandning och har inte haft mycket ont alls. Men eftersom jag inte har lika ont varje gång är det svårt att säga.
Ingefära tycker jag är bra vid illamående vid t.ex. magsjuka.
Många bra tips!
Rölleke-te minskar dessutom blödningsmängden. (Funkade på mig)
Gör hellre fel än inget alls.