Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 6976 ggr
Emy
0

flygsalva!

finns det någon som har ett resept på flygsalva som skulle vilja dela med sig?

trampolin
0

Jag har sett recept på internet nånstans.. men det står även att man inte ska prova det.. iaf inte om du menar flygsalva med giftiga växter i. Men jag tror det var på http://www.heksebua.com/boka/se/index.php som jag hittade en annan sorts flygsalva.  har inte provat dock.

varulven
1

ååh alla sånna där "don't press the big red button" gör ju att man vill pröva allt bara för ATT! ;P

inca
1

ja det kliar allt lite i fingrarna  Hemlis

isnornin
0

Finns det inte i häxanshandbok?

MVH Isnornin

fairytindra
0

jo i häxans handbok finns det ett recept och jag har ett till i min skuggornas bok men jag har inte prövat någon av dem för jag tror att det kan vara skadligt för kroppen. I isfolket böckerna gör sol en resa till blåkulla med hjälp av flygsalva…i och för sig en målande berättelse men jag vet inte om det blir lika bra i verkligheten kram tindra

Devona
0

ursäkta min okkunighet men vad är flygsalvà?

kram Devona

skogsgubben
0

Traditionell flygsalva är en salva gjord på ett antal "giftiga" växter och som har använts i århundraden, kanske årtusenden av häxor/shamaner för att frigöra sin själ och "flyga" till andra världar. Växter som användes/används är ex spikklubba, bolmört och belladona. Alltså växter som man ska vara extremt försiktiga med då för mycket av dem kan leda till döden.

Tistel-
0

anledningen till att det inte riktigt finns några recept är för att det är en faktiskt dödlig drog i fel mängd. Om man har otur så blir man galen, eller i värsta fall så dör man.

Visst när man läst om det så har det varit något man velat prova på, men sen efter en liten stund har man kommit på bättre tankar.

Flygsalva är inget man ska leka med…

Bara spikklubba som ett exempel är extremt giftig…

Coturnix
0

"Konsten" är att kunna ta sig "dit" man vill utan "flygsalva."

lightseeker
0

mm, bara att sätta sig stadigt på en stol, andas och slappna av, ha lugn och trygghet runt omkring, be om att få komma dit, ta dig sedan hem igen.

CrittersAndBugs
0

Kommer inte det där med flygsalva mer av den endogena shamanism och magin ? Att inhalera/inandas en växts versamma ämnen är ju en annan sak, än att faktiskt äta dom. Inte för att de då nödvändigtvis skulle vara ofarliga, men för att effekten inte blir lika dramatisk alla gånger. Många eteriska oljor och lotioner som man använder vid förkylning till exempel innehåller växters ämnen, som är bra att andas in och som öppnar andningsvägarna, men som är giftiga att förtära i några större mängder. Jag kan tänka mig, att tillrednigen av salva eller olja var ett sätt att utöva endogena tekniker, liknande rökelser.

Njorunn
0

jag vet att flygsalva kan man smörja in ljumskarna…men även ta en klick i ändtarmen, har jag läst….

KlaraStjarnljus
0

Det finns en anledning att läkemedel och eteriska oljor går att använda cutant (utanpå huden), och det är att DET PÅVERKAR!

Jag skulle aldrig använda så starka hallucinogena droger varesig i eller på min kropp, risken är för stor. Visserligen tar magslemhinnan och tarmen upp mer är huden, men skillnanden är inte massiv, och jag rekommenderar INGEN att ta risken att prova flygsalva! Och jo, jag har läst Isfolket och älskar böckerna, men det finns bättre preparat och metoder att komma i kontakt med det omedvetna eller andra resor!

Flygsalve-hypen är moderna galenskaper som borde undvikas i en värld där vi vet bättre!!

Knarkar du, t.ex., Emy? Tänk till en smula och låt dig inte bara lockas av romantiken och mystiken i idén om flygsalva!

Ska du ändå göra det, så glöm inte att du ska ha fårtalg i receptet, luktar urk och kanske inte världens lättaste/trevligaste att få tag i och mjuka upp och göra salva på Flört 

Det finns dock andra trevliga salvor med goda ändamål du kan göra om det kliar i dina kreativa fingrar, bisalva/kådplåster t.ex. Glad Själv har jag varit ute och plockat kåda hela sommaren, så snart ska det kokas! ^^

LinaN
0

Vaginalt kan ma nävne använda flygsalva…. men jag är rätt skeptisk till att använda starka örter såpass nära mina egna slemhinnor, känns helt enkelt inte säkert…..

Då tycker jag att ma nistället kan använda sig av trumman, skallran, sången eller annan teknik för att resa…

idag har vi en sådan oerhört begränsad kunskap av och om växterna (tack för det häxprocesserna…. *muttra*) att vi kan dö om vi hanterar dem felaktigt, och efterosm vi inte har kunskapen så är risken rätt stor att det blir fel.

Ska man resa med enteogener så finns det "mildare" örter att röka/inhalera. jag tror itne jag behöver nämna örtens namn men alla vet ändå att denna ört itne är fullt laglig i sverige…..

dock så har jag hört att röka muskot ger en lätt paranoia om man nu är ute efter ngn ruseffekt. men paranoia är itne den roligaste effekten liksom….. då dansar jag hellre tills benen inte bär, eller trummar tills min arm håller p åatt trilla av.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

KlaraStjarnljus
0

Håller med Lina, och dessutom kan jag tänka mig att det känns mer som om man har uppnått något när man jobbar på det fysiskt, och inte bara smörjer in sig/inhalerar/popping pills etc. Flört

Isfolkshaxa
1

Har hittat en ganska nyttig sida om flygsalva…

Varning för flygsalva

//Meggie

Häx väx, hasta kvasta Flört

LadyPrincess
0

Den fans med på Ionas trolldomshörna, men sidan verkar vara nerlaggd :( snyft, jag som avgudade den vackra sidan..

Aja hoppas du fått hjälp ändå :)

Trollkvinna
0

Om du absolut vill använda dig av flygsalva utan att ha någon erfarenhet med använding av örter som "skjutsmedel" borde du först fundera på vad du önskar uppnå med detta. Salvan; om den används på rätt sätt lossnar upp de "yttre, finare, kropparna" och gör att man kan hamna vart som helst om man inte gör det i en sammanhang som har ett specifik syfte . Det bästa är att ha någon där som har erfarenhet i hur man användar salvan och som kan hjälpa en på vägen.

Dock vill jag hällre rekommandera att lära sig slappna av vid hjälp av avslappningsövningar och att meditera som en långsiktig förberedelse inför att resa i andra världar.

Kanske inte så romantiskt, men veldigt nyttigt;-) På det sättet lurar man inte sig själv, men lär känna sig själv i ett lite lugnare tempo.

euphoria
0

Förstår precis vad du menar, och efter att ha läst om Sols blåkullafärd kliar det verkligen i fingrarna, men även om man hade velat att det ska vara sant så får man nog i detta fallet tänka att det är bara en bok, och blåkullaritten var en fiktiv händelse.

Som alla andra säger så hade häxor förr i tiden större kunskap angående örter och ja, antagligen allt annat gällande magi. Därför är det FÖR farligt och riskfyllt att prova dessa recept som någon har lagt ut på internet. Skulle kunna tänka mig att kvaliteten på brygder och salvor beror mycket på var ingredigenserna har växt, hur gamla de är och såklart, vilken inverkan miljön har haft på dem.

Låter sjukt tråkigt, menmen! Jag jobbar vidare på UKU-upplevelserna iaf :)

nuctemeron
1

Ja, jag förstår att folk gör sitt bästa för att få vår kära emy att förstå att det går lika bra med meditation, avslappningsövningar etc. men något som faktiskt spelar in, förutom gifter och liknande är vårt psyke. En liknande upplevelse kan inte uppnås med hjälp av meditaion på samma sätt, placebo kallas det. Förväntningar på ett preparats verkan skapar den förväntade verkan. Alltså ger metoderna inte riktigt samma resultat, i synnerhet inte då alla inte äger ett sätt att lätt försätta sig själv i en stämning, senare i ett tillstånd, senare en annan värld att meditation blir effektivt, dessutom behöver sådana metoder mycket träning beroende på person.

Å ANDRA SIDAN… Ja, flygsalva är farligt, ja, man bör ha god kontroll över det man håller på med innan man ens går så långt som att testa. Fast det finns mindre farliga tillvägagångssätt men utan att man behöver kompromissa benämningen på salvan.

Nej, man behöver inte talg… Dags att följa med evolutionen! Försvarets hudsalva fungerar bra. sedan behöver man inte gå hårt ut det första man gör, ta minimalt med örter både i mängd och antal och pröva dig fram. Läs på om örterna, hjälper alltid.

Bappho
0

Hur som helst, vill man experimentera med flysalvor och liknande så bör man inte förlita sig på svar man får på forum Flört

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsbergs-anna
0

Varför vilja hallucinera? Är det inte bättre att öva meditation?

Gör hellre fel än inget alls.

Sebastian
0

#22 För att med enteogener kan man resa utan att ha riktigt koll på hur man igentligen borde göra.

Tips: Lär er resa och slut pakter med plantlärare innan ni blandar in växtandar i er upplevelse.

När ni väl kommit så långt kan man med nöje se att man kan komma lika långt med en tallkotte som med en flygsalva.

[Nötis]
1

#14 , du tipsar om muskot. Jag varnar om muskot. Det är en väldigt otrevlig drog, väldigt svår att dosera (veta hur mycket man ska ta för att få effekt) och är dödlig. Och då menar jag inte "i stora mängder" dödlig, utan det kan handla om en halv nöt också är man väck, och tar man kanske en nöt för lite så kanske man inte ens upplever ett sk rus över huvud taget.

Jag är också intresserad utav att hitta ett recept på flygsalva, jag har ju som säkert de flesta inne på det här forumet läst sagan om isfolket och ja, efter att man läst om sol's rätt så halv trevliga resa till blåkulla så kliar det ju lite i fingrarna efter att pröva haha :P däremot så skulle jag aldrig våga mig på att prova flygsalva. Vill bara ha det som en liten kul grej i min BoS :)

Sebastian
1

Vill ni prova för att ni läst om det i en roman?

Kommer ni inte ihåg isf att Sol vart så sjuk av det att hon slutade?

Hoppas ni inte tänker läsa Mien Kampf..

[Nötis]
0

#25 det är väl verkligen inte det vi säger? :P säger ju bara att man blir sugen på att prova när man har läst den eftersom hennes resa var något "över det vanliga" elr vad man ska säga.

Tror, helt ärligt, att ingen är så dum så att han/hon tror att det som man läser om är det som kommer att hända om man provar på flygsalva. Lite logiskt tänker faktiskt alla människor.

Sebastian
0

#26 Satte inte dit några smileys men det var skrivet med glimten i ögat. ;) Nu så.