Häxor iFokus

Häxor

Etikett: nyheter
Läst 4182 ggr
Bappho
0

Lodjursjakten börjar idag

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Endroppeihavet
0

Och när börjar skyddsjakten på inkompetenta jägare? Tycker de verkas vara en väldigt överbefolkad population.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Astraea
0

#1Eller hur

korpsyster
0

För de flesta jägarna verkar allt vara för mycket, skulle det bara finnas 15 st lodjur så var nog det för mycket också. Först vargen, sen lodjuren osv.

Mr-K
0

Jag tycker vi kan plantera in lite sibiriska tigrar så behöver vi inga jägare mer.

Schniigel
0

Hemskt… kan dom inte skjuta lerduvor?

marinelady
0

Eller plantera in visenter…då jäklar hade jägarna hållt sig från att gå ut i skogen..vem vill ha en jäkla stor buffel efter sig..

Mysan59
0

Det är förjävligt rent ut sagt! Och det där med vargarna var ju en ren skandal!!!

Vet inte om ni är med på facebook, men jag har varit inne på några varg-hatar grupper och läst kommentarerna och det handlar INTE om seriös varg-jakt, enbart slakt!

Och nu dom stackars lodjuren… Tragiskt

silverhuldra
0

Jag läste här om dagen att intresset för lodjursjakten hos jägarna inte var så stor, så nu har man från högre ort satt ut en belöning på 5000kr för varje skjutet djur…… alllt för att öka intresset för jakten…….. makabert

Mvh. Silverhuldra

Bappho
0

#8 I Kalix sameby betalar de 5000 som någon sorts premie, ingen annanstans. Det skjuts väl fler lokatter där rennäringen finns, så det är väl inte lika spännande för dem att fälla en katt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

silverhuldra
0

#9 ok, jag läste inte så noga så det var kanse så de menade men i förorden lät det minst sagt konstigt. tack för förtydligandet.

Mvh. Silverhuldra

Rovanja
0

Detta får mig att vilja slänga ut jägarna i skogen utan kläder och jaga dem eller fånga dem i bur….

blir så otroligt förbannad på all denna nöjesskjutning!!!Gråter

Sebastian
0

Inte för att vara djävulens advokat nu.. Men i just områden där ren är vanligt har de stora problem med just lo. Inte så konstigt om de vill ha bort några stycken.

I många fall kan det kanske vara nöjesskutning eller hobbyjakt. Men det betyder inte att det inte finns de som har stora problem med rovdjuren.

Nej starkare reglering och bättre kontroll är melodin. Så man får bort stadsborna ur skogen och låter de som behöver göra sitt.

pelle1234
0

#1 Hehe ja de finns ju för många jägare. Men hur stora kan lodjur bli har aldrig sett sådana i verkligheten?

pelle1234
0

Men detta med jakt är ju en väldigt stor fråga människan har ju rubbat den naturliga ordningen så hur tycker ni man ska lösa det?

Jag håller med er att det är fel att skjut men det stora problemet ligger ju i att vi människor har förstört ordningen på våran moder gaia.

Mysan59
0

#14 Det kanske är dags att sluta förstöra den naturliga ordningen då?!

pelle1234
0

#15 japp, javisst ska man det. Men det handlar om enormt mycket de e inte bara skjutning aav djur utan miljöförstöring, ned huggning av skogarna det är enormt mycket. Man måste börja någonstans absolut men de krävs att alla tar sig an det.

Mysan59
0

#16 Självklart är det alltihopa. Vi människor röjer och roffar åt oss och tror vi kan behandla den här planet hur vi vill med förödande resultat.

Coturnix
0

Här har det skrivits bra om "frågan" tycker jag.
"Barbarisk jakt på lodjur"

GP debatt Västra Götaland

"Men är det inte för att ni vill jaga rådjur själva som ni vill begränsa lodjursjakten?

- Visst finns det ett egenintresse att ha en jaktbar råddjursstam. Det ger ekologisk och miljövänlig mat och många har intresse för jakt. Om all jakt skulle upphöra skulle det bli ont om både rådjur och lodjur. Jakten är en förutsättning för livskraftiga stammar av båda arterna, säger Gunnar Glöersen."

Tuva-Lena
0

Det är bara sorgligt! Gråter Allt blir snart lovligt byte för landets jägare. Läste härom dagen att till o med tranor och sångsvanar inte går säkra längre. Jägarförbundet är en maktfaktor och ingen politiker vågar säga emot - det är väl alltför många i den gruppen som ägnar sig åt den typen av "avkoppling".

#18 Ja vad skall dom säga? Skulle lodjur, varg och björn få sköta den ekologiska balansen på egen hand - med viss assistans då av seriösa jägare utsedda av naturvårdsverket - så skulle balansen hållas intakt ändå. Nu springer kreti och pleti med laddade bössor runt i våra skogar, och skyller på "självförsvar" när man fäller ett rovdjur olovandes… Här jagar 80 % av karlarna och någon naturvård ser man inte röken av - däremot frustrerade män som i ett sista försök att bevara sin pondus använder bössan för att göra det. Hårda ord, visst men dom står jag för - jag har studerat jakt på nära håll för at veta att det stämmer - i många fall..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Tunridan]
0

Detta är ren ignorans och idioti och man kan inte bli annat än förbannad och ledsen över hur blinda människor kan vara…

[Ackinna]
0

Det här är samma som med vargjakten… idiotier… visst stammarna måste hållas under kontroll, men låta stammarna blir något större skadar ju inte…

Allt sitter i att Jägarna är rädda för att frysboxen ska bli tomma… de ska ha älgar m.m. för sig själva, tror de…

Om man ändå kunde förse djuren med gevär så blir man av med lite jägare… jägare som knappt kan träffa lagårdsdörren..

[GunillaR]
0

Jag ser geväret som en penisförlängare.

Jaha, så var det sagt!

Vandraren
0

# 22 m fl. Jaha, kanske det. Anar jag doften av en smula manshat i luften? Det tycks som många tror jakt är en 100 % manlig sysselsättning. Hur förklarar ni alla jagande kvinnor? Dom utgör numera en betydande del av totala jägar"stammen".. Kan man inte kommentera brister i en företeelse på annat sätt än att avfärda hela företeelsen har i vart fall jag svårt att ta kritiken seriöst. Och inte lär den bli konstruktiv.

Att identifiera problemet, föreslå åtgärder att lösa det eller mildra de skadliga effekterna, lyssna på andras förslag och kommentarer, är det sätt framtiden kan bli bättre enligt min erfarenhet. Det finns säkert människor som i hela sin varelse är övertygad om att varenda varg och lo skulle raderas bort från Sveriges yta liksom det finns de som anser att vi kan ha hur många som helst. Skulle tro att bådas linje får oönskade konsekvenser. Vilken värld vill vi ha och hur ska vi nå dit? Det tycker jag är intressant.

Endroppeihavet
0

#23 Finns väl bara en (#22) som säger att jägarna i princip bara är män….. Så vilka är "ni" menar du som ska förklara alla jagande kvinnor?

Vandraren
0

Jag hade inte för avsikt att försvara det manliga könet, det skulle motsäga det jag söker säga och önskar ingen kvinna skulle behöva göra detsamma, upplevde bara en underton av detta mellan raderna och hade ingen önskan att utse enskilda "syndabockar" utan ville få alla att reflektera.  Önskade  främst få människor att fundera över generalisering och kategorisering. Syfte och bevekelsegrund bakom glädjen att få uttrycka sig fördömande.

Endroppeihavet
0

#25 Kanske något du själv tolkade in ;) Jag tror och hoppas att de flesta vet att det inte är svart eller vitt. Det är en problematik mellan att upprätthålla en balans mellan människa och djur, men i just de här fallen tycks det självklart att det är en lobbande jägarorganisation som fått igenom det här.

12000 jägare för ett fåtal vargar? Det kan inte kallas annat än kaos och slakt. Varför man inte satte ut ett fåtal duktiga jägare och märkte ut på förhand vilka individer det var man ville döda. De påstod ju bland annat att det skulle varit för att vargstammen är så inavlad att djuren är sjuka, men då borde man ju också se till att man inte dödar alfapar (vilket gjordes) eller friska djur (vilket också gjordes). Och nu senast meddelar jägarförbundet att de inte vill importera varg från öst….

Jag tycker varken att folk som hobbyjägar eller andra med personliga intressen främst ska jaga då det är jakt på den här nivån med så få individer på en redan känslig stam. Det borde vara utbildade jägare (utbildade inom både jakt och naturvård som förstår rovdjurens viktiga roll i systemet) under kontroll och organisation. Inte skjutglada idioter.

Vandraren
0

# 26 Precis det slags inlägg jag efterlyste. Tack Droppen.

skogsbergs-anna
0

Att rovdjur måste jagas om de blir alldeles för många kan  jag förstå men i övrigt borde naturen få ha sin gång, den brukar reglera sig själv.

Det är skamligt att troffésugna jägare har så stort inflytande!

Gör hellre fel än inget alls.