ringblommesalva
Har sökt på nätet och hittat mängder med recept på salva. Hittar ingen salva gjord på eterisk ringblommeolja, funkar det inte att göra salva med eterisk olja? Har de läkande ämnena försvunnit?
Nån som har ett recept på ringblommesalva med eterisk olja? Tar gärna emot recept på andra salvor också mot acne, eksem och svamputslag.
Hmm jag har ett recept, fast de är ansikts mask med ringblomma.
1dl ringblomma (inte torkad) och bara kron bladen
2dl honung
1\2dl havregryn
och så blanda
Tror säkert det går bra att tillsätta den eteriska oljan till en salvbas på valfri olja och bivax (ca 75/25%).
Har du kikat på shenet? http://www.shenet.se/recept/eksemmedel.html
Det finns faktiskt åxå en örter för acne exem och svamp… tex Guta kola, men den hjälper åxå för en massa annat… Men jag har prövat den och den hjälpte mot min acne.

Finns det eterisk ringblomsolja? Eterisk olja ska inte tillsättas mer än någon procent, salvans bas är istället t ex olivolja.
Teatreeolja är bra mot både acne och svamp, men det beror förstås på var den sitter. Styvmorsviol är bra mot eksem och klåda både på skinnet och i hårbotten.
Den eteriska oljan är väldigt koncentrerad, den kan (med några få undantag) INTE användas direkt på huden.
Har ett recept från en bok om ekologisk hudvård:
80 ml rapsolja
20 g bivax
0,3 g ringblom CO2-extrakt
20 dr lavendelolja
Smält samman i vattenbad, häll upp på burkar.
Annars kan man, om man inte har egna ringblommor att göra olja på kan man köpa torkad i hälsokost. Jag brukar låta ringblomsblad ligga i olivolja ca 4-6 veckor och sedan sila genom kaffefilter eller silduk och sedan smälta ihop med bivax i vattenbad.
Gör hellre fel än inget alls.