Covens?
Läste en tråd om man var solitär eller coven.
Jag har inga förmågor, men har intresse….kanske solitär då.
I min lilla stad finns ju inga grupper eller nåt roligt som amn kan gå på eller få info.
Jag har heller ingen aning om vad det finns för grupper och inriktningar.
Kan ni inte skriva lite om olika inriktningar och vad det finns för grupper som man kan gå med i.
Vad de tillber m.m…m.m
Jag har inte en aning…skriv om allt möjligt

usch ja… de e ju helt omöjligt att hitta folk… ja vet några på skolan som har pentagram. o en tjej som har skrivet de där, så länge du inte skadar någon, gör vad du vill, på sin väska. eller hur de nu var hon uttryckte de.. men ja har aldrig vågat börja prata med henne :(
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ja du, inom wicca finns det en rad olika traditioner.
Här i stockholm känner jag till några coven som alla pysslar med så kallad brittisk faery-wicca och en som jag tror betecknar sig som dianisk wicca, men är inte helt säker då jag inte har någon som helst kontakt med detta coven. Vet bara att de har fokus på gudinnan och bara är öppen för kvinnor. Men i dagsläget lär de inte ta in några nya medlemmar.
Brittisk faery-wicca bygger mycket på den keltiska mystiken och att man tillåter sig att bli besatta av de olika gudomarna. Likaså pysslar många med drakar.
Sedan har vi Gardneriansk wicca skapad av Gerald Gardner, skaparen av wicca.
Alexandersk wicca som är skapad av Alex och Maxine Sanders. Pysslar mycket med ceremoniell magi.
Keltisk wicca som kort och gott arbetar med keltiska gudar och gudinnor.
Dianisk wicca som jag nämnde åvan. Har bara fokus på gudinnan och män är sällan tillåtna i deras coven.
Eklektisk wicca där man inte följer någon specifik tradfition utan kan blanda friskt.
Stregas är den italienska formen av häxkonst/wicca.
Teutoniska häxor använder sig av de fornordiska gudarna och gudinnorna. Men man får inte blanda ihop dom med så kallad asatro eller forn sed då strukturen ofta är wicca. Den tradition som tilltalar mig mycket.
Det finns säkert en rad fler traditioner som jag missat. Men dessa är nog de vanligsate och mest kända.
Hur kommer man då i kontakt med en wicca-coven? Det är svårt eftersom seriösa coven sällan gör reklam för sig. Man kan stöta på medlemmar i coven på ett så kallat pubmoot eller på vissa forum.