Häxor iFokus

Häxor

Etikettdrömmar-och-drömtydning
Läst 11270 ggr
Kaninisen
0

Jagad av björn

Jag är en tjej på 16 år som i veckan och någon vecka tidigare haft en väldigt konstig och otroligt obehaglig dröm.

Det började för någon vecka sedan, jag låg och sov och drömde att jag och familjen (mamma, pappa + två rätt så mycket yngre syskon) var på vårt landsställe, ett ställe jag inte gillar speciellt mycket. Helt plötsligt står en söt liten björnunge utanför vår dörr (som helt plötsligt är av glas så vi kan se björnen). Vi alla kollar på björnen och plötsligt blir jag oroligt "Herregud, snart kommer björnmamman och hon kommer vara arg!" tänker jag och vi alla går in. Helt plötsligt kommer björnmamman, hon tar sig in genom glasdörren som går sönder, jag lyfter upp mina två syskon och springer ut genom bakdörren, jag ser att björnen tränger in mina föräldrar i ett hörn men bakom dem finns ett fönster och jag minns att jag tänkte att de klarar sig, att de tar sig ut genom fönstret.
Helt plötsligt vaknar jag upp och känner mig illa till mods.

I veckan drömde jag igen att jag och min familj var i ett hus, vet inte var. Minns inte drömmen så jättetydligt. Jag minns att jag visste att en björn skulle komma, helt plötsligt jagar den mig. Jag springer in i ett rum och stänger dörren efter mig, jag tänkte springa vidare men inser att jag måste hålla emot dörren för björnen kommer. Jag håller emot men vet att den är starkare än mig, den börjar trycka ned handtaget och jag får panik… Helt plötsligt vaknar jag och har en riktigt stor klump i magen. Även om jag inte dog eller så, men jag kände nästan att jag ville gråta. Det var ingen mardröm om man jämför med läskiga monster-drömmar man haft i livet men jag vet inte varför jag helt plötsligt drömmer om björnar? Betyder det något?

Jag har precis börjat gymnasiet, är lyckligare än någonsin då jag fått nya, otroligt fina vänner. Dock är det lite stökigt hemma just nu, jag känner mig ibland bortglömd. Även lite stressigt med en massa prov nu.

Vad tror ni…?

lightseeker
1

jag tror att det är en situation som du känner att du inte har någon kontroll över, att du känner dig utsatt utan flyktvägar ur ett dilemma.
Det viktigaste dock: vad tror du själv?

Skogselva
0

Kanske är du något spänd inför det nya som kommit?

Förändring kan ju vara lika skrämmande som spännande.

Drömde själv många drömmar av det slaget när jag skulle börja gymnasiet, samt när jag tog student och när jag skulle börja högskolan.

Det är en viss iver att få börja, men det är också en viss skräck att kasta sig in i det nya, helt oförberedd på vad det kommer att betyda, ibland vill man bara fly eller spola tillbaka bandet ett halvår så man kan förbereda sig. (Iaf brukar det vara så för mig. Flört)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Kaninisen
0

#1 Det är det som är det konstiga, jag har verkligen ingen som helst aning om vad drömmen kan betyda! Kan det vara de 7 kommande proven under 4 veckorna som spökar på nätterna?

InaIna78
0

Intressant dröm… jag har själv drömt otroligt mycket om björnar den senaste tiden, men då på ett positivt sätt. Jag har också genomgått mycket jobbigt denna vår, men i drömmarna springer jag sida vid sida med ett gäng stora brunbjörnar, och allt är så harmoniskt och vackert och lugnt. Vi springer nästan i slow motion över ängar och genom skogar och jag mår bara så himla bra i drömmarna, och när jag vaknar är jag utvilad och glad. Även fast det verkligen livet är otroligt tufft just nu. Men det kanske är därför mina drömmar behövs…

Men jag undrar också varför jag drömmer om just björnar… Och varför du drömmer om björnar, men i ett annat sammanhang?

Jag läste någonstans att björnar i drömmen är ens egen inre styrka, och här är citat från en drömtolkare som jag hittade när jag googlade: Där dina känslor finns, finns björnen. Han hanterar dem även när du är uppe i något helt annat (han tar hand om det du lagt åt sidan och “fryst”). Saker som du önskar eller önskat utveckla, känna, förstå, inse men som du inte har tid med – tar han hand om. Han är stark nog att vänta på dig tills du känner att du har tid att ta itu med det du la undan.
Den bruna färgen betyder hälsa. Björnen hjälper dig att bearbeta saker, därmed håller han dig frisk.

/Ina

Sebastian
0

Hade en liknande dröm i samband med en starkt personlig sak som jag hade väntat på väldigt länge.

Björnen i den drömmen blev jag utmanad till att möta för att sen bli uppäten av den..

Om brun färg betyder hälsa eller om det är för att björnen skulle se konstig ut i rosa vet jag inte.

Den här drömmen och björnen samt de personen som var med i den kom utifrån.
Inte för att det behöver vara så för dig.

Ta dig tid att fundera på saken.