Häxor iFokus

Häxor

Etikett: redskap-altare-och-tillbehör
Läst 2189 ggr
Cornish-rex
0

Book of shadow

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är väldigt intresserad av dessa böcker, framförallt de äldre.

Är det någon av er som har fått ärvt en gammal book of shadow av någon förfader eller har ni fått tag i en på ett annat sätt? Eller har ni bara fått sett en?

Var finns dessa böcker? Var har dom tagit vägen? Vad tror ni? Kan man få se en sån här bok någonstans? Eller ni kanske inte tror att våra förfäder inte skrivit några? Diskussionen är fri..

Berätta vad ni har eller vet!

isabellaforeman
0

Hmm…det är nog svårt att få tag på såna böcker som redan är skriva i. Finns säkert någonstans i USA men då kan de ligga på runt tusenlappen…

Jag rekommendera att du köper en blank B.O.S eller att du lånar böcker som handlar som Wicca/Häxor/Magi och skriver ner saker du finner intressant i din B.O.S

Här..<- Sweden och Här <- USA

BB

Isabella

Ganna
0

Begreppet "Book of Shadow" infördes av Gerald Gardner i mitten av förra seklet och är helt enkelt den bok var i ett wiccacoven eller en wiccatradition skriver ned sina ritualer och annan tillhörande information. De är knappast så gamla att det är värt att börja prata om "förfäder"…

Sen finns det svartkonstböcker som är efterlämnade av kloka gummor och gubbar, botare etc som verkade i en folkmagisk tradition, det finns dels exempel på nätet (ett exemplar från kungliga biblioteket), dels modernare samlingar av dem som folklivsforskare sammanställt.

Sist men inte minst finns det mer kristet/judiskt inriktade ceremonialmagiska böcker, s.k. grimoires, de brukar också finnas i nytryck och bland de vanligaste kan nämnas Lemegeton och Salomos nyckel.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Cornish-rex
0

#1 Jag har själv en bok som jag skriver i, så det är inte det jag undrar över. Är intresserad av det som står i de gamla böckerna, det är det som är det intressanta :)

#2 Ja, det jag menar är att tex en klok gumma som skrivit ner huskurer, brygder mm… Kan man hitta det någonstans? Skulle vara så kul att läsa gamla recept! Roligt när det inte är en författare utan en person som skriver det som dom själva testat på. Är även intresserad om någon här inne har fått ärvt en sådan som gått i generationer, om det finns.

isabellaforeman
0

#3 Aha…det blir nog dyrt att få tag på de.

Bappho
0

#3 Finns en del att fjärrlåna på bibliotek i väntan på att få händerna på en gammal handskriven ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Cornish-rex
0

#5 Gör det? Hur hittar jag dom? Spännande…

Bappho
0

#6 Du går in på www.bibliotek.se och börjar söka på ord som svartkonst och liknande :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Skogselva
0

Eller gå in på:

www.runeberg.org och sök på magi/svartkonst osv

Jag vet inte om det finns så jättemycket, men det är gammal nordisk litteratur som digitaliserats. Hittade en text som heter Medeltidens magi, bland annat.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad